Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Rormalja

Scand Marine OÜ - någon som verkligen testat?

Rekommendera Poster

Jag är sugen på en ny motor till våren och Scand Marine OÜ kan ge ett bra erbjudande på en begagnad motor i bra skick.

Instinktivt blir jag dock skeptisk när företaget är baserat i Estland men det är egentligen ett EU-land så det bör inte vara några problem. Om jag förstått saken rätt har de också ett svenskt aktiobolag och om man gör affären med det känns det lättare.

Men - man får väldigt få träffar när man googlar och det finns en tråd på detta forum som kallar dem för bluffmakare.

Är det någon som verkligen provat att göra affärer med Scand Marine OÜ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har egentligen loggat ut från detta forum men när jag såg detta så kände jag att jag behövde gå in tillfälligt.

Bara så du vet så är det momsbedrägeri som gör det låga priset och det kan du åka på att betala i ett senare skede. Vidare så ska du veta att varesig båt eller motor blir garantiregistrerade så däför har du ingen gällande garant.

Så. Stor varning! Dom jobbar även under flera namn, både faretagsnamn samt privata namn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar! Dock är det fortfarande ingen som provat dem som svarat.

En av er svarar att de är bra utan att gå in på några detaljer och en misstänker momsbedrägerier och garantifusk.

Jag hoppas att någon som provat och verkliga erfarenheter kan göra ett inlägg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag misstänker inte. Jag vet. Detta har varit uppe stort på konferenser och vi har haft kunder som hamnat i knipa med garantierna. Flera handlare i Finland är förbjudna att ha med dessa att göra men eftersom dom blir hotade om dom inte säljer till dessa törs dom inte annat. Rena maffiafasonerna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag chansade och köpte en motor från dem och börjar misstänka att jag blivit lurad. De har varit vänliga och känts seriösa under den dialog vi hade inför köpet. Jag kollade upp motorn och historiken såg bra ut. Vid leveransen såg motorn också ut att vara i mycket bra skick.

Det visade sig dock att motorn inte gick som förväntat och de tog då på sig att fixa motorn. Efter ganska många telefonsamtal hämtade de motorn och gjorde en service i Estland. Enligt motorfirman de anlitade var det bara något litet fel med bränsle eller lufttillförsel. Tyvärr visade det sig att motorn inte gick bra då den kom tillbaka till Sverige efter servicen.

Den svenska Mercuryverkstaden är övertygade om att någon mekat med motorn och bytt i injektorer till en felaktig modell, plus att bränslesystemet såg mycket illa ut. Kanske är detta orsakat av hög etanolinblandning i bensinen.

Jag har efter detta sökt Scand Marine oändligt många gånger och bara någon enstaka gång har de svarat. Min känsla är att de undviker mig och är trötta på mig. Det är nog också så att de inte kände till motorns invändiga skick utan har blivit lurade av den som bytte in motorn.

Jag hoppas fortfarande på att de ska ta sitt ansvar och ta tillbaka motorn men just nu får jag inte tag på dem. Beteendet känner jag visserligen igen från svenska hantverkare och mekaniker men känslan av maktlöshet är större när det är ett baltiskt företag man jagar.

Jag kommer att uppdatera tråden när något händer. Tills vidare vill jag varna för Scand Marine OÜ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...