Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Agda

Plotter från USA...

Rekommendera Poster

Gäst and30ers

Jag har köpt 3 st Garmin plotters hos GPS City, de är alla World Wide modeller vad gäller mjukvaran i maskinen, som du för övrigt ändå laddar hem via nätet när du vill uppgradera. MapSource CD kartor tar inte mycket plats. Den sträcka du anger kanske tar 15-20 MB Hela svenska kusten alla kort tar mindre än 64 MB Hela Östersjön Danmarks in/utsida tar ca 80 MB Jag hade dock valt en Raymarin C70 eller 435 med Navionics XL3 i stället, mer sjökort för pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Per

Tack för det svaret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Henrik

Prova och gå in på www.tigergps.com dom utger sig för att ha dom lägsta priserna, själv funderar jag på att beställa en Lowrance LCX 110-c där man i sverige ska ha ca 30.000:- och tigergps tar knappt 15.000:-. När man går vidare för betalning så finns det val av transportsätt och där finns en sk 3-day international för mellan 60-90$. Själv så kommer jag ta den via en bekant som för tillfället befinner sig där och kommer förhoppningsvis undan både frakt, tull och skatt, i värsta fall får jag väl bjuda min bekant på en bira när han kommer hem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Kul läsning. Med tanke på det här med avrundning, så har jag hört att Stockholmare kallas för 99:or. Dom är tydligen inte riktigt 100 :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den finns på DUSTIN för 5,595:- och då får du sjökortet med (XL).... den lilla momsen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man en laptop kommer ju undan grymt billigt. Det enda utlägg jag har haft är en beg Magellan315 för 1000:-. SeaClear-programmet är gratis. Sjökorten får du under 1000-lappen. Den stora fördelen är dock de skannade sjökorten som är en direkt avbild av Sjöfartsverkets samt Hydrographicas specialsjökort. Sjökortschipsen som ansluts till Garmin, Raymarine m fl är ju programmerade från orginalsjökort och noggrannheten blir därefter. Läs senaste Båtliv så förstår du vad jag menar. Och laptopen har ju en mängd andra användningsområden (mail, Internet, DVD-spelare osv)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men Laptopen är väl lite sämre i direkt solljus va?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej på er. det var ett populärt ämne detta. Kanske inte så konstigt med tanke på pengarna det går att tjäna. Själv är jag nybliven förstabåtsägare, segelbåt, och beslutade mig för att köpa en handhållen GPS. Läste om de dåliga reglerna för Garmins med unlockkoden som inte går att ta med sig till en annan gps. Men valet föll där ändå pga. det vida användningsområdet med bla. topografiska kartor m.m. En Garmin 76CS, blev mitt val. Nämnas kan i detta sammanhang att jag jobbar på en stor friluftsbutik i Sverige och har möjlighet att köpa till personalpris till något mer än inköpspris. När jag såg hur enormt dåligt inköpspris vi hade trodde jag det var nåt fel. Det är tydligen både en Europeisk och en svensk agent mellan oss och garmin (jag kan ha fel där). Och efter att cheferna och jag diskuterat detta funderar vi nu allvarligt på att ta bort hela sortimentet av Garmins GPS! Det finns inga som köper, och skulle det göra det så tjänar vi inga pengar på det... Jag är inte insatt så väl i inköpsprocessen i vårt företag, men man kan ju undra var det gått fel? När jag sedan tittar på inköp/försäljningsstatistik, inser jag att väldigt många har köpt via USA, eller de bolag som säljer de amerikanska versionerna. (1 års garanti) för 1.500 mindre än vad vi säljer dom för. Slutligen kan jag berätta att jag köpte min gps från gpscity.com eftersom det var det billigaste (inkl. moms och tull)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst plotter

Torb, när du beställde din gps hur gick då moms och tull betalningen till. Kom det ett inbetalningskort med posten eller? Kan man inte komma undan det på något sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Håkan

Du betalar direkt när du får den till budfirman. Ibland slipper man betala om tullen slarvat, men det är bara tur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

England är populärt EU land = ingen moms och tull. Vid best från USA måste man betala tull moms på dels prylen men även frakten (om man inte har en fraktande kusin) . Detta kan ätaupp stora delar av vinsten om man har otur jämfört med köp i EU men inte mot Sverige där blir det pengar över. Ex Magellan Fx324 Map för £279 = 3617Kr Ta en titt på ex www.jgtech.com eller andra liknande sidor ofta går det att ytterligare förhandla med dem om man riger och snackar. Ps Magellan Fx är förövrigt bara skräp (därför säkert så billig i USA och England) den går inte att avläsa i solljus hur högt man än skruvar kontrast och ljusstyrka. :mad:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jonas

Även jag är intresserad av denna plotter då den i mitt tycke bara har en brist, den externa antennen. Priserna i US är lite missvisande då 3500C inte är bundlad med LGC-2000 som den är här i Sverige. Så det skall se ut som följer, 1 Lowrance GlobalMap 3500C Color GPS Chartplotter 474.17 1 Lowrance LGC-2000 Marine GPS Module 202.67 Subtotal: 676.84 Shipping: 60.00 Tax: 0.00 Total: 736.84 (ca. 8800 moms) Det blir mao marginellt billigare att köpa denna plotter i US då det pågår en kampanj för närvarnde där man får plotter, anten och XL3 kort för mellan 9500 och 9900 skr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peter

Hej Jag fick hem min Magellan från west Marine i veckan den kostade mig totalt med mos och tull 3.775 SEK och var helt komplett jag har testat den och den är suverän

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mos Kastaren

Gött mos Peter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Göran

Klarar en USA köpt plotter de europeiska EGNOS-korrektionerna, eller är den inställd på amerikanska WAAS??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det e jänkarna som bestämmer hur nogran din plotter ska va så det e mej vetande samma system GPS Global pos.syst. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bengt

Lowrance Globalmap 3500C: Enl USA-manualen för Globalmap 3500C: This unit's package includes the LGC-2000 GPS module. This device contains the unit's external antenna and receiver for GPS and WAAS signals. The antenna/receiver module comes with a 25-foot Y-adapter extension cable. Så rubbet ingår i priset (USD 465 på internet exkl. moms,tull och frakt och med 1 års garanti) Att jämföra med SEK 8000 (och 3 års garanti?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Göran

Jo, GPS är GPS. Men de korrektionsdata som skickas för att öka noggrannheten i plottern, dvs korrigera för den avvikelse som alltid finns från GPS satelliterna, är baserade på olika marksystem i olika delar av världen. I Europa heter systemet EGNOS, i USA WAAS. Är en USA plotter låst på WAAS-signalerna? Om det är så har man ingen nytta av det nya system som radikalt ska förbättra noggrannheten (ner till ca /- 3 meter). Och i så fall är det lika bra att handla i Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det e samma gps antenn på den i usa som den i sverige,blev av med min o beställde en ny från usa o den funkar perfekt (Lowrance global map) Vet ej om gpsn har samma mjukvara som den i usa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick just det här svaret från ett företag i England apropå att importera GPS från USA: [RÖD]Sorry but I do not recommend you buy the unit in the US as the UK and Europe maps do not work in US sourced units. Garmin have done this to stop people importing the units.[/RÖD] Kommentarer? Tänkte annars beställa en Garmin GPSmap172c från gpscity. Där kostar den $479.95 $43 i frakt. Med tull och moms blir det ca 4800SEK, om jag förstått det rätt. Till skillnad från ca 7000 kronor här hemma. :-/ Gör det någon skillnad om jag köper kartan från USA? Men om han skulle ha rätt borde väl Garmin någonstans tala om det här, eller???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag beställt min Plotter. Blev ingen importerad, jag har beställt en RC 435 i genom Zellus.net. Bra pris och ordentliga garantier. 10.395 inkl XL3 kort

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring GPS City och ställ frågan. De vet med säkerhet svaret. Om det är sant att Garmin är så korkade, köp t.ex. en 6 Raymarine RC435i för i stället för ca $850. Lite dyra, större, bättre men enklare/billigare hantering av sjökort med Navionics XL3. Att hålla korten uppdaterade är en löpande kostnad som äter upp skillnader i pris på plottern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ställde frågan till Garmins svenska representant Sportmanship, och fick följande svar: Det som skiljer en svenskköpt Garmin 172C från en USA-importerad är garantin och serviceförfaranden. En importerad har endast 1 års garanti (mot 3). Vid ev garantiåtgärd måste den importerade skickas till England för åtgärd ( vilket nog tar sin tid). Vad beträffar manual på svenska finns denna att köpa för 650 kr(den engelska versionen finns gratis att tillgå på www.garmin.com)!! Med andra ord: Om inget händer blir importen en bra affär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AMERICA INPORT FUNKAR PERFEKT JAG KAN VERKLIGEN REKOMENDERA BOATFIX .COM MEN SÅ ÄR DET DÄR MED ATT GÖRAN SKA HA SIN DEL . ÄR NOGON INTRESSERD SÅ HAR JAG EN RAY MARIN C 80 , HELT NY I KARTONG FÖR AMERICA PRIS KAN TA EN BÄRBAR DATOR I INBYTE hotrodthomas@hotmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AMERICA IMPORT FUNKAR PERFEKT JAG KAN VERKLIGEN REKOMENDERA BOATFIX .COM MEN SÅ ÄR DET DÄR MED ATT GÖRAN SKA HA SIN DEL . ÄR NOGON INTRESSERD SÅ HAR JAG EN RAY MARIN C 80 , HELT NY I KARTONG FÖR AMERICA PRIS KAN TA EN BÄRBAR DATOR I INBYTE hotrodthomas@hotmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lång tid till England !!??, tar det kortare tid att sända enheten till Sportmanship som sedan skickar den vidare ?? sedan kan man ju alltid köpa två enheter för samma summa som en här i Sverige så då har man en enhet under tiden den andra är på rep även fast man bara har ett års garanti /Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stackars jänkarna om dom seglar till Europa,så slutar GPS att funka :lol: Vell, det kan ju vara så att man får köpa kartorna från usa också då! Annars tycker jag det låter som ett gammalt säljtrick :x-mas:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst P

Hej! när man tittar på specarna för garmin i Usa står det enbart i specen att de klarar WAAS, Det Europeiska systemet skall vara EGNOS. en del hävdar att det är samma system med olika namn. Enligt Lowrance kund kontakt skiljer det ingenting på Svensksålda eller UsaSålda mer än garanti och service. Ringde även och frågade tullen om vad det skall kosta 3,7% på beloppet sedan momsen. Men vissa internet handlare har funktionen att man kan skicka den som gåva och fylla i värdet själv till tullen. :) men någon som har mer fakta om kartorna fungerar eller ej och hur det är med Waas och Egnos ??????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni tittar på det första svaret i dennna tråd, ser ni att jag köpte en Garmin 178c i vintras från USA. Jag har nu testat den (eftersom båten ny ligger i vattnet) och den funkar perfekt, oavsett WAAS eller EGNOS. Det står iofs i min bruksanvisning att 178c är förberett för bägge systemen.

post-4833-1394234365,8181_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst P

vart handlade du din 176 ifrån ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...