Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Micke_goteborg

Nybörjarfråga om planing

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

Ska köpa min första båt till sommaren, blir något i stil med Ryds 478 GT mellan 40 och 50 hästar.

Min fråga är: Om maxfarten är runt 30 knop, hur många knop kan jag köra som minst för att plana? Säg att det sitter tex 2 personer i båten. Planar den tex vid 10-12 knop eller måste man alltid köra snabbare för att den ska plana?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtar planar vid olika hastigheter. Men låt säga att du drar på till ca 20knop, och den har planat ut, då kan du dra ner på gasen något och fortfarande plana. 

Något du däremot aldrig ska göra är att ligga i grisläge, dvs i den hastigheten innan båten går upp i plan. då gör den stora vågor, drar mycker mer soppa och bevisar att du är en kass kapten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min Yamarin 490 kan jag krypa ner till 16-17 knop innan den börjar gå trögt (efter att jag tryckt upp den i planing).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack :) jag undrar en sak till, om man bara vill ut och glida lite i skärgården och inte köra fort, går de då inte att hålla 8-12 knop utan att göra massa svallvågor? Hur upplevs körningen då och hur mycket mer drar båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket båten drar är omöjligt att svara på men att den drar mer i just de farterna är solklart.

Mer än vid planing och förmodligen mer än vid maxfart.

Som jag skrev i en annan tråd just: 6-7 knop är också en trevlig fart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upp till fem knop bör vara hyggligt vettig lågfart för den båten.  Sex knop funkar möjligen, och sen är det ett i stort sett omöjligt intervall upp till att båten planar ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...