Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
forgus31

Hälsade på Sparvöga i Las Palmas

Rekommendera Poster

Las Palmas 2013-02-04 Forgus31

Soligt 7 m/s NNV. 25grader i luften 19 vid fotknölarna kändes det som.

Hälsade på svenskflaggad båt vid namn Sparvöga i hamnen. Gled runt i Atlanten med Las Palmas som hemmahamn. Frun får pension om två år, då blir det Brasilien.

Frestande att göra samma sak men blydojorna håller en på jorden. Barnbarn ska passas och paneler ska målas, källare rustas, kören ska medverkas, TV ska tittas bla.bla.bla...

Drömmar ska drömmas....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Forgus31!

Låter som om du redan delvis får uppleva dina drömmar. Jag har 0 grader, snöslask 4 m/s  nordostligt vind men båten avmastad under pressening, Trälhavet isbelagt och långt, långt till sjösättning!

Jag läser just nu alla böcker jag kommer över om atlant- och jordenrunt seglingar. Men mina drömmar sträcker sig just nu till att någon gång korsa ålandshav. Håller med dig om att drömmar ska drömmas. Karl Oskar Robert Broberg myntade de kloka orden Målet är ingenting det är vägen dit som räknas med andra ord är drömmarna mest värda innan de blir uppfyllda (min tolkning och min erfarenhet). Alfons farmor sa också att man måste ha tråkigt ibland för att veta när man har roligt (Stämmer ju också). Därför ska vi nog vara tacksamma över källarrenoveringar, städning, jobb mm mm.

Kryssa lugnt!

Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevligt Forgus, minns mitt senaste besök på den holmen i färskt minne. Puerto Rico var byn jag var i då. En otroligt varm dag på väg ner till stranden kom en sån där ''timeshare'' försäljare som inget annat vill än lura av dig pengarna eller åtminstone lura dig till ett hotell där du helst ska skriva på ett köpeavtal på en andelslägenhet. Han började med ''mr'' ''mr'' wait, i just want to talk to you! Jag har inte lust att fördriva min tid med dig svarade jag tyket tillbaka på ren svenska. ''Är du svensk'' frågade han på svenska?

Ja, och? Svarade jag tillbaka, ännumer uppretad av hans idogna frågvishet. Var kommer du ifrån frågade han sedan? GÖTEBORG!! Nästan skrek jag tillbaka nu nästan till bristningsgränsen förbannad.

''Jag har bott i Göteborg sa han sedan''. Mmm säkert, svarade jag snabbt och fortsatte mot stranden i tron att han skulle ge sig nån gång. ''Nej, nej det är säkert, jag har kört 5:ans spårvagn på hisingen och varit chaufför på tgm för schenker sa han sedan''

En kul episod nu så här efteråt, han var portugis och hade tröttnat på snö och kyla och vem har inte det förresten?

Packade upp ett nytt segel ikväll och båtmässan på torsdag får väl bli starten på denna segelsäsongen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte fel att leva sin dröm heller.

Att byta källarrenovering mot båtfixande, paneler mot lackarbeten. Passa barnbarn mot en lugn och skön kväll på en strandnära restaurang. Körer finns det på andra ställen. TV.... hmm har TV ombord men inte använt den sedan 2010.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi börjar på allvar fundera på hur vi ska kunna få ihop pengar nog för ett år off. Skulle bar vilja vara vilket innbär att segling till Karibien inte ingår i året. Kanske en tur in i Medelhavet, eller till Kanarieöarna. Eller båda delarna med Kanarieöarna för övervintring. Ni med erfarenhet - skulle ni satsa på det sista och ta lite av båda för att optimera klimatet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har också råkat ut för dessa försäljare, men jag valde en annan väg. Den resulterade i en betald taxiresa t.o.r till hotellet, från där vi bodde. God mat och dryck samt en intressant inblick i hur de på plats försöker att manipulera dig till köp. Intressant och väl värd de tre timmar det tog. Dessutom fick vi en t-shirt på köpet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...