kenham 0 Postad 4 Februari , 2013 Vi köpte en ihopfällbar båtcykel av märke WATSKI av Backmans Skeppshandel i Malmö i juli 2012. Åkte på semester och vid första cykelturen så gick hela veven av med trampa. Denna cykel var väl inte av bästa kvalite. Vi hade kommit iväg och första hamn var Helsingörs småbåtshamn. Ringde till Backmans Skeppshandel och de överaskade oss, frågade var vi var och sa nästan direkt vi berättat dilemmat om att vi hade nyss köpt cykel hos dem. De kom ihåg mig. Vi har en cykel till , vi skickar en kille som kommer och byter ut den. Tog några timmar och så anländer en utav deras trevliga personal med bil och en ny cykel till Helsingör småbåtshamn. Det tycker jag är service när den är som bäst. Vi hade cykel hela båtsemestern tack vare Backmans. En stor eloge till er !! Tog också kort på överlämnandet men hittade inte detta tyvärr. Bättre än så här blir det inte!! Mvh Kent Hamberg i Ängelholm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 Februari , 2013 Men hallå, hur mycket får du för uppdraget? Medlem i en minut och kastar ut beröm över ett företag, stinker reklam... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
studiobtc 0 Postad 4 Februari , 2013 Haha..det där tror jag inte på. Om dom skickar en kille för en cykel som r värd 1000:- till helsingör från Malmö så har dom ju ingen förtjänst överhuvudtaget. Killen ska ha lön under tiden Öresundsbron tur/retur kostar omkring 300:- Bensin omkring 200 spänn. Det finns inga sånna butiker som gör såhär för en sketen watski cykel.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenham 0 Postad 4 Februari , 2013 Jag tycker de är värd beröm för ett sådant agerande. WATSKIS billiga cykel är inget jag rekommenderar. Men Backmans Skeppshandel kan jag rekommendera. Jag har inte handlart så mycket där men en del. Att ta en bil åka över Öresundsbron och komma till Helsingör tycker jag är värd en eloge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenham 0 Postad 4 Februari , 2013 En del kommer aldrig att förstå skillnad på service och kundkänsla hos olika företag. Det handlar inte bara om pengar. Det var mitt eget initiativ att berätta om detta. Jag har jobbat i Malmö tidigare men gör det inte längre. Men när jag skall uppdatera mina livflottar på båten så vet jag var jag skall vända mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 5 Februari , 2013 Hur länge måste man vara medlem och hur många inlägg måste man göra innan man får skriva något positivt om ett företag/bemötande? Kan vara intressant att höra vilken måttstock som gäller och om det gäller alla typer av forum. Jag har själv skrivit positivt på andra forum, utan att ha varit medlem länge. Har jag gjort fel då, eller är det bara ditt eget regelverk, Westfjord? Jag tycker det är hedervärt att ett företag har kundkänsla och att det ibland får kosta pengar, i det korta perspektivet. Man kan inte överskatta värdet av nöjda kunder, i synnerhet inte i dessa forumstider och med så många sociala medier på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 Februari , 2013 Det finns väl hundratals trådar som jag själv har skrivit positivt om företag, deras service och bemötande, men ibland så tror jag inte att det är ett seriöst inlägg utan skrivits på uppdrag och det var det jag gav uttryck för och det tror jag fortfarande, men inte du och det har jag största respekt för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 5 Februari , 2013 Om något låter för bra för att vara sant så är det oftast inte sant heller !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Februari , 2013 Hur var det med Anders St´s förslag i tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=481990 Ska vi starta klubb för muttriga gamla båtgubbar?? Välkomen till MG kenham Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 Februari , 2013 Låter osannolikt som sagt, men kanske passade de på att göra andra nödvändiga ärenden i samma veva? Mutter, mutter ... funderar på när blev jag positivt överraskad senast av nån firma, men kommer inte på nåt särskilt i skrivande stund. Segelmakarn var i.o.f.s. lätt att ha att göra med nu senast, men det var ingen större överraskning. Nån som har nån annan upplyftande solskenshistoria? (Utelämna gärna firmans namn för ökad trovärdighet.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 5 Februari , 2013 Jag har en, dock inte från båtvärlden. Det här gällde när jag köpte en bagagnad bil från en av Sveriges största bilhandlarfirmor belägen 20 mil från Stockholm. Bilen är en 02:a och efter att jag kört den ett tag började den dumma sig (jag behöver inte gå in på detaljerna) så jag kontaktade firman. Jag fick åka med bilen till en lokal verkstad som fixade den och fakturerade handlarn. Efter några veckor började blien strula igen och jag fick åter ringa handlaren. De ville då titta på bilen själva men jag hade ingen möjlighet att åka ned 20 mil med den och jag behövde bil i jobbet. Svaret blev då utan att tveka: Vi kommer upp med en hyrbil till dig, hämtar din bil, fixar till den och kommer upp så byter vi bilar.!! Det kom alltså upp en man med en hyrbil och mötte mig där jag befann mig! De hade bilen några dagar och sen kom samma man upp igen till där jag befann mig och vi bytte bilar. Inget av detta kostade mig en krona!! DET är kundservice på riktigt! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 Februari , 2013 I mina öron inte helt osannolikt då bilen nog var värderad till ett betydligt högre värde än en ihopfällbar cykel av bristfällig kvalitet för ca en tusing, där också transporten innebär broavgifter till en högre kostnad än vad handlaren hade betalt för cykeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 229 Postad 5 Februari , 2013 Det är ingen som funderat över möjligheten att man ändå hade ett ärende över bron och passade på med cykeln? Fortfarande snyggt, men då försvarbart ekonomiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 5 Februari , 2013 Ibland övertrffar faktiskt verkligheten dikten. OK, kanske inte så vanligt men ibland så.. Att helt dömma ut ett uttalande bara med anledning att det känns osannolikt verkar lite hårt från min synvinkel. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 5 Februari , 2013 Idag är jag på hugget och lägger mig i. Kan vi för ett ögonblick bortse från att det skulle vara påhittat. Är det då inte skönt att det faktiskt finns folk med sevicekänsla och att det händer solskenshistorier? Så till att börja med, glöm ev spekulationer om reklam å gläds åt det som är bra. Att killen inte tidigare skrivit något här, jaha.....minns ni när jag skrev själv här första gången? Det är inte lätt att vara kärring mot strömmen ibland. Faller man utanför det allmänna med Jante i spetsen får man skit. I synnerhet på den här sajten. Nu har vi alternativet att killen precis som peter-K säger skulle till Helsingör, han åkte kanske dessutom över via Hälsingborg? Med Pågatåget och färja å bil i Helsingör? Skulle det sedan vara smygreklam så får vi ge vederbörande på moppe, men egentligen ...vadå,...jag tycker det var i såfall en väldig snygg sådan formulering så jag förlåter det hela. För ett antal år sedan fastnade en kvinnlig bilist med sin trasiga bil här i närhetn av oss. jag lyckades fixa hennes motor och hon for hem till ÅSa, mellan Flen-Katrineholm. Jag fick inget mer än ett tack däreute på vägen men var glad att jag kunde hjälpa henne. Men det finns snälla människor på annat håll med. i Frankrike på Rhone floden i en stad så behövde vi byta gasolflaskan. En granne som bodde i sin båt skjutsade mig runt i sin bil tills vi lyckades hittade ett företag. Så solskenshistorier händer. Hoppas det händer er alla någon gång och att ni ställer up själva när det behövs. Låt oss vara människor och göra världen en aning bättre. Det är nog så många som drar åt andra hållet ändå. Å slutligen skulle det här varit smygreklam så säger jag till vederbörande: skäms på dig. Hoppas du trillar av cykeln och vrickar foten nästa gång. Ett lindrigt straff Ugh....jag har talat.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 Februari , 2013 Westfjord26: Tror att du tolkar detta med firmors ekonomiska lönsamhet alltför strikt, varje liten affär måste inte i varje ögonblick gå med vinst i kronor&ören. [Däremot självfallet genomsnitts-affären annars blir det ju Ebberöds bank, så alla tips om extra serviceminded firmor är nog mycket av slump sett ur konsumentsynpunkt och bör tas med många nypor salt? Ena gången så andra gången si. Alla seriösa firmor kan ha sina ögonblick då allt råkar sammanfalla för en skenbart osannolikt bra service?] Nå, det finns enligt mitt sätt att se en sorts grundläggande och faktiskt pålitlig mänsklig egenskap att försöka överraska positivt även inom snäva ramar. Saker som forum och wikipedia vore väl omöjliga annars? Egentligen är du själv ett bra bevis kan jag tycka, du spenderar tid på foruminlägg - för att här helt rättmätigt varna för bedragare - detta utan minsta ekonomisk vinning. Liksom nog majoriteten av oss övriga forumhäckare vill du kort sagt väl. (Känns nog nånstans gött inombords att nån gång kunna överraska en medmänniska med ett bra och klarläggande svar, vete katten varför annars?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 Februari , 2013 Visst kan det få kosta med lite goodwill för vissa affärer...du kan ha rätt i detta fall, men du kan också ha fel eftersom du är en så snäll och godtrogen herre till skillnad från mig ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Februari , 2013 Min yngsta dotter hade fått för sig att hon och hennes kille skulle cyckla från Åkersberga till Kungshamn. Mitt inne i Arboga gick ena trampan rakt av i infästningn. Det kom ut en man med bil och lämnade en lånecykel och tog med sig den trasiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 6 Februari , 2013 Mannen med bilen, hette han inte Tommy eller något liknande ? Konstigt att just båtägare drabbas av trasiga cyklar !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Februari , 2013 Du är inte så dum som du ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 6 Februari , 2013 Det var inte snällt sagt, också med tanke att du har ingen aning hur jag ser ut !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Februari , 2013 Här, längst ut i väster, är det ett mycket vänligt uttryck som talar om att nån har helt rätt, och detta oavsett utseende. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 6 Februari , 2013 Även cyklister drabbas av trasiga cyklar, så jag tror inte att det är någon diskriminering riktad mot båtfolk. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Februari , 2013 Westfjord26: Haha, försöker ju vara hygglig och snäll mot folk för att det nog är bäst i längden, men att jag skulle vara godtrogen håller jag - knappast oväntat - inte med om. [Åtminstone de enklaste nät-bedragartricken genomskådar jag nog ungefär lika (o-)begåvat som de flesta andra, har exempelvis ytterst sällan skräpmail, nigeriabrev etc.] Däremot försöker jag s.a.s. alltid att inledningsvis tro gott i tveksamma fall, vända&vrida på sannolikheter och är kanske i just den specifika meningen godtrogen?[biologer och ekonomer verkade annars för tjugotalet år sen ha en olycksalig förmåga att helt rutinmässigt bortse ifrån altruism (begreppet avser alltså teoretiskt renodlat självuppoffrande beteende, i strid eller i.a.f. inte drivande i nån sorts rent evolutionsmässig överlevnadsmening.) Detta har sakta ändrats eftersom kartan inte riktigt stämde med verkligheten, och fler nyanser har därför tillkommit. Vete katten, men nånstans kan jag tycka att principen hellre fria än fälla alltid i tveksamma fall bör vara förstahands-alternativ tills motsatsen är hyfsat bevisad?] Ps Toaen: Angående utseende; Jan_af_lisoes avartarbild skall förmodligen inte uppfattas som ett självporträtt, den verkar föreställa nån sorts fyr? ;-) [skojar självfallet, och kan f.ö. bekräfta att inte så dum som du ser ut blivit ett s.k. fast förstärknings-uttryck här på västkusten, ungefär lika självmotsägande som exempelvis skitbra. Uttrycket alltså småkorkat dumt men ändå menat positivt. ] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 6 Februari , 2013 Man måste bjudas på sig själv ibland...i detta fal så var min ordkunskap knappast i den nivån som skulle ge mig en stol i svenska Akademien ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 6 Februari , 2013 Ps Toaen: Angående utseende; Jan_af_lisoes avartarbild skall förmodligen inte uppfattas som ett självporträtt, den verkar föreställa nån sorts fyr? Det är en fyr, min egen Fyr, den har jag ritat och byggt själv, finns på Lisö, syns tyvärr inte från vattnet, så det är snarare en trädgårdfyr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Februari , 2013 Thomas-1 skrev kan f.ö. bekräfta att inte så dum som du ser ut blivit ett s.k. fast förstärknings-uttryck här på västkusten, ungefär lika självmotsägande som exempelvis skitbra. Uttrycket alltså småkorkat dumt men ändå menat positivt. ] Har man gjort nåt riktigt bra eller kommit på nåt riktigt smart så kommer berömmet nästan hundraprocentigt som Du är inte så dum som du ser ut här ute i väster. Kan man då språkkoden kommer svaret nästan alltid automatiskt. de är allt en hemmla tur de eller nåt liknande som tack för berömmet. Jan Har din trägårdsfyr nån förebild från nån fyr i skärgården? Det rageras ju ut många fyrar idag. Några tas tillvara av fyrentusiaster. Tex fyren på bilden som går under namnet snurran och är plaserad på kullen med samma namn på Bohus Malmön. http://snurransfyr.dinstudio.se/news_1.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 7 Februari , 2013 Jan Har din trägårdsfyr nån förebild från nån fyr i skärgården? Nej, det är en helt egen konstruktion, även om målningen just nu liknar Arholma Båk. Fyren är byggd så att man kan sitta där inne och läsa. Brukar vara varmt och gott där inne efter solnedgången när det är kallt ute men fortfarande varmt i Fyren. Grananrna brukade fråga om det var en utedass, förutom en finska som undrade om det var en pusskur !!! Där ser man vad olika folk värderar högst. Det är också byggt så att jag ser blänket från storstugefönster i mitt sommarhus 15 meter därifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Februari , 2013 Då det väl närmst är att betrakta som ett lusthus låg ju finskan närmare sanningen än dina grannar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lusthus Det har ju stora likheter med Arholma båk, både till form och färg. http://www.xn--arholmabk-d3a.se/ Med tillönska om många lugna och lugna och sköna stunder med en god bok i fyren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 7 Februari , 2013 Tack Tommy Om jag ändå har fått tillfälle att skryta så äger jag ett Lusthus också. Där har jag köpt en färdig sats, men det tog mig drygt 250 arbetstimmar att få till den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser