studiobtc 0 Postad 4 Februari , 2013 Köpte lite begagnad teakinredning som är lackad med 2 komp biltemalack, det ser lite slitet ut så jag vill lacka om med tex epifaness fernissa. Måste jag slipa ner allting eller räcker det att ta bort det överst lagren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 Februari , 2013 Enkomponent går alltid att lägga på tvåkomponent, dock inte tvärtom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
studiobtc 0 Postad 4 Februari , 2013 jo det vet jag...men tror du det är bäst att slipa ner all nuvarande lack? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 Februari , 2013 Det är omöjligt att svara på, jag skulle ha provat på en mindre yta då det är ett jättejobb att få bort all gammal lack, men har du ork och lust så får du ju bästa resultatet genom att göra så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 Februari , 2013 Slipa bort lacken kommer garanterat att misslyckas! Är det ytan i lacken du inte är nöjd med eller är det träet? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Februari , 2013 Det ska gå att lägga Epifanes på tidigare lackad yta. Jag skulle nog sätta ett stort frågetecken på hållfastheten. Att slipa ner 2-komponentlacken helt är mycket jobb och det är stor risk att man går igeom de tunna fanérlagren. Jag hade nog fortsatt med Biltemalack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 6 Februari , 2013 Om lacken sitter fast hade jag först tvättat, sedan mattslipat lacken med våtslippapper (180?) och sedan lagt på ett par-femlager enkomponentslack beroende på hur det ser ut nu och vad du önskar för resultat. Jag gillar sidenmatt inredning, så jag hade lagt matt fernissa de sista ett-två lagren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
studiobtc 0 Postad 6 Februari , 2013 Ja, Grymt svårt att slipa ner så jag våtslipade nuvarande tvåkomplack och håller nu på med Epinaes Fernissa som är enligt mig sjukt bra, har tom lackad en mahogy gitarrkropp med denna Fernissa och resultatet är helt üüüüübebrra... Resultates blir exakt som jag vill ha det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser