Pentax 724 Postad 18 Februari , 2013 Jag lämnade inga synpunkter på vad som va vettigt, bara en förklaring till varför TS båt har kylvattenintaget i båtbotten. Vet inte om TS är på det klara med att det inte bara är impellern som eventuellt behöver bytas. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 18 Februari , 2013 En tänkbar anledning till lösningen i TS båt kan ju vara att skruvhålen till slanganslutningen i drevet är bortom räddning (det är ju ganska små rostfria skruvar i aluminiumgodset). Locken var ju tidigare i aluminium och brukade ärga bort med ganska jobbiga konsekvenser som följd. Tidigare ägare kanske aldrig kollade upp denna detalj så det fick gå för långt alternativt tyckte någon att konstruktionen var för riskabel och valde att flytta intaget. Det går ju att spekulera i oändlighet om detta...lätt att kolla ovanstående dock... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 Februari , 2013 Vad är din förklaring till att både TS och Fred har kylvattenitag i båtbotten? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 18 Februari , 2013 Anledningen till att jag har ett sjövattenintag i botten är att jag tog bort en gammal ekolodsgivare. Kylvattnet tar jag in via drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 19 Februari , 2013 Tackar Fred. jag tror jag gör så här efter din förklaring.. jag låter det vara som det är i år förutom att jag sätter dit en kran på slangen.. jag har ganska mycket jobb med båten innan sjösättning så funkar det bara som det är nu så gör jag inget åt det iår.. jag har lyckats lösa problemet med gasreglaget oxå.. det funkar perfekt.. drog upp spaken så den stod rakt upp.. fanns inget spel överhuvudtaget trodde fortfarande att den gasade.. men jag kollade propellern och då var det friläge i den... sen drog jag spaken bakåt och då gick inte propellern att röra. eller jo det gjorde det ju om man tog i såklart samma sak med spaken framåt.. så det var rikitgt skönt.. slapp jag det jobbet.. eventuellt byta vire eller nått sånt.. jag fick även se att det fanns en dö nyckel och när jag kollade vidare så upptäckte jag att det skulle sitta ett batteri till i båten.. dom hade gömt undan kablarna så jag trodde att dom kablarna som går till det batteriet som sitter i nu var det enda som behövdes.. men dom har tydligen tagit ur ett batteri och det är förmodligen startbatteriet.. så därför hände det ju inget när jag skulle provstarta förra veckan eller det kanske var för två veckor sen snart... men summan av all hjälp jag fått här betyder att jag sluppit ca en veckas jobb skulle jag uppskatta det till.. slapp byta vire eventuellt... jag har fått reda på vattenkylningen.. och pumpen i drevet, ska kollas nästa år.. fått många bra tips om hur man ska kolla det ena och det andra... tack alla ni hjälpsamma människor därute.. hoppas vi ses på vattnet i sommar.. funderar på om jag ska starta en båtklubb för just den typ av båt som jag har.. ancas queen och dom andra... fjord och selco hette dom andra ägarna eller ?.. skulle vara intresant att höra om intresse finns för en sådan klubb... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 19 Februari , 2013 En klubb för Selqueen/Ancas queen/Fjord queen skulle jag gärna bli medlem i! Dessa fina båtar faller ju lite mellan stolarna i märkesklubbsvärlden. Mattias m Fjord queen m/s Inga II Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 19 Februari , 2013 Javist skulle det vara kul med en sån klubb,,, låter kanon... jag ska försöka fixa en och hoppas att det blir fler intreserade.. men det tror jag nog att det blir... jag har sökt på nätet och överallt men inte hittat någon för just dom båtarna... Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 19 Februari , 2013 Hej Peter. Gillar båttypen du har köpt, är eventuellt ute efter en sådan själv. Håller på att titta runt lite... Men jag blev lite undrande när du skrev att du upptäckte att startbatteriet saknas? Har du alltså inte provstartat motorn innan du köpte båten? Är det rätt uppfattat? I såfall föreslår jag att du försöker provstarta den så snart soom möjligt, för bara på så sätt kan du ju vara säker på att motorn fungerar som den ska....men om det är minusgrader är det kanske inte så lämpligt förstås, för du måste såklart ordna kylning till motorn om du kör den uppe på land. Mvh Labbibia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 19 Februari , 2013 Tillägg till mitt förra inlägg.. OM du inte provstartat motorn tidigare, och är ovan vid inombordare, se för guds skull till så att motorrumsfläkten fungerar. Den MÅSTE köras i ett par minuter innan du gör ditt första startförsök. Detta för att undvika att eventuella bensinångor i motorrummet antänds. Ursäkta om jag verkar övertydlig, men när det gäller bensinmotorer så är en fungerande motorrumsfläkt ABSOLUT nödvändig. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 19 Februari , 2013 Det är korekt som du uppfattat,,, jag köpte båten när den stod på land i vintras och det var 12 minus grader.. jag köpte den av en kille som äger några campingar nere vid ströstad.. han lovade att om den inte startade så skulle vi lösa det... så jag litar på han så det är lugnt.. japp motorfläkt finns och den fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 19 Februari , 2013 Det var skönt att höra Peter! Blev lite orolig.... Det positiva är ju att du har ett batteri för förbrukning och ett startbatteri. Har läst lite tidigare i din tråd och tyckte det lät lite konstigt när du pratade om batteriet istället för batterierna, men det här förklarar ju saken.....Har du tur så har säljaren kvar startbatteriet? Då slipper du ju en merkostnad på någon tusenlapp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 19 Februari , 2013 Jag har tänkt köpa ett nytt batteri faktiskt jag var och kollade på ett 105 ah batteri som skulle kosta 999:- jag har ju ett 105ah redan som sitter i nu. jag har hört att man ska ha likadana batteri och sen lika långa kablar för att sedan kunna koppla in ett skilljerelä som då laddar det batteri som behöver ström så att säga... men jag måste forska vidare i det där lite mer för jag vet faktiskt inte vad som händer om jag kör med ett kylskåp och batteriet tar slut... tar båda slut då eller finns det kvar så man kan starta motorn... du kanske har nått bra sätt att koppla för att lösa den biten.. jag skulle ju helst vilja ha 2st 105ah batteri till drift och ett separat till just starten... men jag vet inte riktigt hur man ska koppla,,, jag är dålig på elektronik har varit snickare och lastbilschaufför hela livet... ... men har inte tummen i armhålan direkt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 19 Februari , 2013 Elektronik är tyvärr inte min starkaste sida heller, Peter. Men jag är rätt säker på att det finns trådar i ämnet här på forumet. Själv löste jag problemet genom att alltid ha startkablar och tre batterier, varav ett inte inkopplat. På så vis spelade det ingen roll ifall de inkopplade batterierna tappade orken. En bra, men lite tung, försäkring..:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Februari , 2013 Ladda ned infohäfet på Skyllermarks hemsida så kommer du lära dig massor om båtbatterier och laddning: http://www.skyllermarks.se/ Tyvärr har de helt skalat bort sin hemsida som var grymt bra tidigare och hänvisar nu bara till infohäftet. För att inte få på skallen av vissa här som ogillar Skyllermarks så vill jag skriva att det inte på något sätt är nödvändigt att använda Skyllermarks produkter...det går precis lika bra att hitta andra grejer, men deras information är ju gratis och mycket pedagogisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 19 Februari , 2013 den länken var ju grymm. jag läser som en tok nu... hihihi... tackar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Februari , 2013 Visst är den! Synd att du inte hann se deras hemsida innan de tog bort allt...jag lärde mig otroligt mycket där och varje gång jag var inne fick jag något nytt uppslag till mitt elsystem. EDIT: Såg nu att de verkar jobba med sin hemsida. De har lagt upp mer än när jag kollade senast även om det inte är lika mycket som tidigare. Kanske kommer det med tiden. En klart överraskande sak var att jag hittade en av mina bilder på sidan! Kolla under Prioritera rätt när du ska fixa elsystemet. Det är min generator! Brott mot upphovsrätten minsann!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 19 Februari , 2013 Men vad sjutton har dom snott dina bilder.. jag såg din generator i alla fall.. jag kommer gå in där och kolla lite då och då.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Februari , 2013 Jag har mailat dem och vänligt påpekat att de brutit mot upphovsrätten men att jag också är lite stolt att en av Sveriges största företag för båtel valt en av mina bilder till deras hemsida. Jag gav dem givetvis retoraktivt tillstånd att använda bilden. Passade också på att fråga ifall de tänker sig fortsatt utveckling på sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 20 Februari , 2013 det låter ju aldeles lysande. man kanske inte ska bråka för mycket över en eller två bilder heller iofs.. jag är fotograf och det handlar inte om några stora pengar heller för en bild som ett sånt företag använder. dom kan ju lätt ta bort den och gå ut och fota vilken generator som helst gratis.. så du gör helt rätt tycker jag och låter dom få använda din bild samt att du får känna lite stolthet som du sa att ett sånt stort företag vill använda din bild.. du kanske får en liten bonus nu när du mailat dom och berättat som det är och att dom gärna får använda bilden.. så för min del helt rätt gjort.. värre om en tidning skulle snott en bild dom tjänar pengar på en bild ska du veta. säg att du får 100:- för en bild till en tidning och dom säljer runt 40-50 tusen ex det blir 100:- X 40 000 som skulle vart dina pengar... som det är nu om din bild ligger där på deras hemsida genererar inte några pengar till företaget.. Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser