peter253 0 Postad 4 Februari , 2013 hej.. här kommer lite frågor som jag skulle vilja ha svar på om ni som läser vill vara snälla att hjälpa mig.. jag vet att ni är ruskigt duktiga många av er här inne och väldigt hjälpsamma så jag har goda skäl att tro att jag får hjälp.. härkommer första frågan.. det sitter en volvo B20 i min båt.. vad är det för årsmodell på den och är den sötvattenkyld. jag är ganska så dålig på innombordare rent ut sagt helt kass faktiskt.. det går en slang från vattenpumpen ner till botten på skrovet.. sen är frågan angående mitt batteri. det sitter ett batteri i den som det står lite olika på jag vill veta hur många ah det är på.. på samma skylt står det 105ah sen läser man längre ner där det står 12v / 600 A en vad är vad.. har jag ett 105 ampers batteri eller är det ett 600 ampers.. sen en fråga om drevet.. vad är det för drev.. jag vill ju veta eftersom det kan vara bra om man behöver leta delar till det i framtiden.. jag lägger in bilder på alla mina frågor här... hoppas vi hörs snart alla därute... bilderna är på en något frusen motor.. hej hopp så länge.. Vänligen Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 4 Februari , 2013 första bilden beskriver slangen från vattenpumpen ner till köets botten.. i denna andra bild kommer batteriet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 4 Februari , 2013 tredje bilden beskriver drevet och skölden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 4 Februari , 2013 Ancas är en underbar båt, har själv en 76:a med VP AQ 151a (tror den brukar benämnas B23...), Vi har haft den sen 2007, och stormtrivs med den, Vi = jag och tant Frugan nog Nu till dina frågor: Vad det gäller batteriet, så vill jag påstå att det är ett 105Ah´s batteri - Och det är bra. Motorn är sötvattenskyld. Drevet ser ut att vara ett VP 280/290 drev... Ha underbara båtsäsonger med Ancasen, den är suverän Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 4 Februari , 2013 Tackar så mycket Kenneth. ja jag tänkte ha en underbar sommar på götakanal min båtplats ligger i karlsborg i mitten av götakanal.. jag kommer köpa årskort från sjö till sjö mellan vänern och vättern iår till att börja med.. nästa år kanske det blir ett årskort åt andra hållet eller vem vet, kanske åt båda håll.. man åker hur mycket man vil man får sova 5 nätter på varje gästhamn el ingår i mån av plats. samt ett dusch och toa kort. många ställen finns det även tvättmaskin och massa annat som brukar finnas på vanliga campingplatser.. Jag tackar för ditt svar än en gång och jag har noterat både drevet och batteriet.. om jag använder ett kylskåp från en husvagn. hur länge tror du att man skulle kunna använda det innan batteriet tar slut.. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 4 Februari , 2013 Hur länge kylskåpet håller...? Jaaaa... Det beror på en del faktorer, exempelvis på om det är en varm och solig dag, då drar kylskåpet mer än en lite svalare dag. Också beroende på hur gammalt skåpet är o s v... Jag brukar räkna att att vårt skåp drar 3-4 ampere/timma - Och med den beräkningen torde det ta c:a 72 Ah/dygn, så på ett batteri á 105 Ah och endast kylskåpet som drar... 1½ dygn kanske... Sen kanske du har mer grejer som drar batteri, t ex stereo (drar iofs inte så mycket), kabinlampor, färskvattenpump vid disk o s v... Så det drar ju det också... Själv har jag ett startbatteri på 75 Ah, och två förbrukning på sammanlagt C:a 210 Ah. Till detta har jag en solpanel på 50 w inkopplad. Jag kan vara ute i C:a 3-3½ dygn innan jag blir orolig för att det skall bli urladdning... Funderar också på att köpa ytterligare ett batteri på 120Ah, så att vi kan vara ute längre utan att jag skall bli nojad... NOTE: Redigerat p g a att boxhandskar och laptop-tangentbord inte är någon bra kombination... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 4 Februari , 2013 Hallå Peter! Nu med lite bilder blir det lite lättare att svara på dina frågor. Bilden på motorn är lite för begränsad för man ska kunna se ifall den är sötvattenkyl eller inte, kan du ta lite fler från olika vinklar? Drevet är något av följande: AQ200, 250, 270, 270T eller 275. Den relativt stora fenan längst bak (avgasutsläppet) är det som identifierar modellen. Här är en väldigt bra sida att hitta information och sprängskisser på motorer och drev: www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-schematics-MarineGasolineEngines.aspx Leta upp dreven bland AQ-motorerna så kommer du snart hitta ditt. När det gäller batteriet så är det ett 105Ah-batteri. Siffran 600 A är troligen det som kallas för CCA (Cold Crank Ampere) vilket enkelt uttryck kan beskrivas som den mängd ström batteriet kan leverera under en viss tid under vissa förhållanden. Startbatterier ska ha högre CCA än förbrukningsbatterier. Mvh Fred EDIT: Här finns en bra plansch som visar alla VP-drev och vad som skiljer de olika modellerna åt: http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Misc/drive_2_oil_rec_7745608.pdf Observera att det är en direktlänk till ett pdf-dokument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 6 Februari , 2013 tack Fred. då bör ju mitt batteri räcka en natt eller två om man bara kör med kylskåp fast man åker ju under dagen och då laddas det ju igen så det blir aldrig att jag ligger fler nätter utan el. max två nätter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 Februari , 2013 Allt beror på hur konditionen är på ditt batteri samt hur bra laddning det får. Batterikapacitet i båt är ett väldigt vanligt ämne på MG (och andra båtforum) så sök runt lite så har du att läsa fram till upptagningen i höst! Snabba tips: Se till att aldrig djupurladda batterierna, ha hellre rejält mycket större batterikapacitet än du behöver, toppladda batterierna regelbundet med laddare och/eller solceller, se över elsystemet så du har tillräcklig dimension på kablar och att alla kopplingspunkter är av högsta klass. Det finns massor mer men det får du som sagt leta upp själv. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 10 Februari , 2013 Någon som känner till detta gasreglage och hur det funkar. som spaken står nu på bilden så käns det som att det är friläge i nu och när jag ska trycka spaken framåt så är det omöjligt. jag kan dra den hela vägen bakåt men det käns inte som det finns något mellanläge. vad är fel.. hur kollar jag om allt funkar som det ska.. bör inte spaken stå i ett så kallat friläge för att kunna starta motorn. det finns ström i batteriet och när jag vrider på nyckeln så säger det inte ens ett knäpp... måste jag byta växelvire eller kan det vara nått annat fel.. typ inne i drevet eller så.. vänligen peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Februari , 2013 Enklaste sättet att hitta friläge på ett reglage är att be någon kolla på throttellänkaget vid förgasaren när man rör reglaget fram och tillbaka. Eftersom man kan gasa med både fram- och bakväxel i så ska alltså throtteln röra sig både med reglaget framåt och bakåt. Däremellan ska det vara tomgångsgas och friläge. Normalt sett har man friläge med spaken rakt upp (kl 12) oberoende av hur själva reglagekroppen är monterad men det är en smaksak. Spaken går att sätta i det läge man själv känner passar bäst. Du kan kolla växelns läge genom att snurra på propellern. Med växel i kommer du inte kunna snurra den mycket mer än några grader, med friläge snurrar den fritt. När det gäller friläge och startspärr vet jag faktiskt inte hur det är i din båt. Vissa motorer har det, andra inte. I det läge din spak står på bilden skulle jag tro att du har full gas framåt. Sen kan ditt reglage vara utslitet vilket gör att du inte känner var friläget är. Det är så på vår båt, friläget är inte så distinkt så ibland kan man ha växel i fast man inte tror det. Mvh Fred EDIT: Förövrigt hoppas jag hitta ett sådant reglage som du har i bra skick! Vi har modellen som kom efter det och jag tycker att det är så fult! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 10 Februari , 2013 Jag ska kolla det där. Jag tycker ju själv oxå att som spaken står nu så bör det ju vara fullt ös framåt. Nu bör ju propellern kunna snurra åt ena hållet och om jag drar spaken åt andra hållet bör man ju kunna röra propellern åt andra hållet. Men som sagt ska kika på dom alternativ du tagit upp. Tackar så hemskt mycket igen Fred. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Februari , 2013 Ingen orsak, det är därför vi är här! Med växel i tror jag inte att man kan rotera propellern åt något håll bortsett från ett litet spel i kuggen. Vad jag vet så finns det ingen frihjulning i dreven likt en cykelväxel (har faktiskt aldrig testat) utan är växeln i så måste motorn rotera för att propellern ska göra det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 10 Februari , 2013 Den ser ut och stå i framläge på bilden, det finns ingen neutralspärr utan motor går att starta med drevet i både fram och backläge. Och för att svara på fråga nedan så skall propellern inte gå att snurra åt något håll när en växel ligger i, alltså inget frihjul Det är däremot ofta ett stort glapp med växeln i så till viss del går det att vrida propellern fram och tillbaka. Tycker att elanslutningarna på batteriet ser för djävliga ut Tror Du behöver se över det elektriska, antagligen det som gör att Du inte får startmotorn att gå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 10 Februari , 2013 Normalt brukar man ta kylvatten från drevet om man har ett 250-drev som Du verkar ha men här ser det ut som att kylvattenintaget sitter i botten vilket inte behöver vara någon nackdel. Jag skulle sätta in en ny bottengenomföring MED avstängningskran för att vara säker. Din motor är alltså sjövattenkyld och inte sötvattenskyld vilket är det något förvirrande namnet på slutet kylsystem ( man kan ju köra sjövattenkyld båt i en insjö med sötvatten..... :-) ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 11 Februari , 2013 sdk780, En motor med VP-drev kan väl, rent teoretiskt, ha slutet kylsystem (sötvattenkylt, färskvattenkylt) (det är väl märkvärdigt att vi inte kan hitta, och enas om, en benämning för detta som är logisk! ) även om intaget sitter i botten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 11 Februari , 2013 Ja men på bilden syns det tydligt att motorn är sjövattenkyld så det var inte för att kylvattenintaget satt i botten som avgjorde att jag skrev det !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 11 Februari , 2013 tack sdk780 jag ska kolla kablarna har själv tyckt att det serlite flummigt ut men jag har inte hunnit meka så mycket med båten jag köpte den för ca en månad sedan och det har ju varit massa minusgrader här och båten står ute under presenning.. jag har bara kunnat vara vid båten en kort stund då det varit någon plussgrad.. men när våren närmar sig då ska jag ta med allt ni hjälpt mig med här inne.. jag har en fråga till men den kanske inte går att svara på.. men testar.. det sitter en gul fyrkantig låda vid instrumentpanelen som är som ett handtag med en sladd. det finns en knapp som man drar utåt och trycker inn. fattar inte vad denna manick har för funktion... har en möjlig teori om att det kanske kan vara till det vinchdrivna ankaret som sitter i bak men är inte säker.. någon annan som har en likadan manick kanske ?... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 11 Februari , 2013 Tackar! Jag har funderat på det då jag har ett sjövattenintag som just nu inte används till något...fast jag tror jag kör vidare med drevintaget ändå och kopplar intaget till en pentrypump istället. Ber om ursäkt för utsvävningen i tråden. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 11 Februari , 2013 Vänta lite här nu... jag är inte så säker på att jag hänger med här riktigt.. har jag fattat rätt om att jag kan koppla bort den där slangen som går till botten och från vattenpumpen... får motorn kylning ändå från drevet,,, i så fall fattar jag inte vitsen med att ha det där hålet med slang till vattenpumpen.. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 11 Februari , 2013 Kylvattnet går från genomföringen i botten till den bronsförgade vattenpumpen på motorn, kopplar du loss slangen suger pumpen luft och motorn får ingen kylning alls. Vattenintaget med vatten från drevet har en anslutning på insidan av drevskölden på styrbordssidan, det brukar sitta ett ca 15cm långt krökt anslutningsrör att ansluta slangen till om det nu sitter kvar på din båt. Slangen på bilden ser inget vidare ut, om den går av eller börjar läcka vattenfylls båten, en genomföring med avstängningskran är det bästa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 11 Februari , 2013 Aha bra. tack martinx.. ja det låter bra med en avstängningskran nu när du förklarade läget hur det kan bli. det ska fixas det lovar jag.. jag vill inte att båten ska sjunka.. jag förmodar att den där kranen ska sitta så långt ner som möjligt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 Februari , 2013 Jag skulle inte vilja avgöra viken kylning det är på motorn med utgångpunkt från den bilden som är i början på tråden. Ganska vanligt att man monterar ett kylvattenintag i botten på gamla drevinstalationer beroende på att när impellerpumpen börjar tappa sugen pga ålder och förslitning orkar den inte suga upp vatten genom drevet. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 11 Februari , 2013 så kan det ju förståss vara. om impellern är dålig så kan den ju inte skicka upp vatten såklart.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 11 Februari , 2013 I så fall byter man impeller (vilket ska göras regelbundet ändå), Pentax menar nog när hela pumpen är utsliten. Att borra upp ett hål i skrovet är något man undviker i det längsta eftersom det är en potentiell källa till läckage, många båtägare plastar igen hålen i så stor utsträckning det bara går. Pentax, Skulle du säga att ett bottenintag är skonsammare för pumpen och att det kan ge bättre kylning än drevintaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Februari , 2013 Hej Fred Ja vattnet har ju betydligt kortare väg till pumpen, så med en sliten pump, ja jag menar att hela pumpen även huset och locket, lyfter/suger pumpen lättare upp vattnet. Ett tipps när locket är slitet är att vända på locket för att skjuta upp ett byte av pump till ett senare tillfälle, att det är text på utsidan av locket har ingen betydelse. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 16 Februari , 2013 I alla fall jag ser tydligt vilken typ av kylning det är utifrån bilden och att säga att det är vanligt att dra om kylvattenintaget p ga sliten vattenpump var en rejäl överdrift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 Februari , 2013 För mig känns det klart vettigare att byta pump än att borra hål i botten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 18 Februari , 2013 jag var vid båten i förrgår och kikade då lite nogrannare runt det där med vattenkylningen... jag såg längst in vid sköldens insida nära motorn altså.. där satt en slang som var pluggad.. sen är det ju den där slangen som går till båtens botten till vattenpumpen.. skulle det kunna vara så att impellern i drevet har gått sönder och istället för att köpa en ny impeller för kanske 400:- jag vet inte om den kostar det men kan tänka mig nått sånt,, jag har nyss bytt impeller på min andra båt som är en utombordare och där kostade en ny impeller 210:- men om det är så att dom gjort hål i botten på båten för att sen koppla en slang till vattenpumpen så kan ju jag tycka att det är ganska så dumt gjort.. med tanke på att en impeller inte är så himla dyr och det ganska lätt att byta för den delen oxå.. så med tanke på att slangen kan gå sönder och då kommer att föra med sig att båten sjunker.. jag tänker ta bort den där slangen och sen köpa ny impeller och låta motorn få kylning via drevet istället.. jag kanske inte tar bort den slangen som sitter i botten nu utan jag sätter nog på en kran så jag kan stänga för att hindra vatten att komma in.. då skulle jag kunna använda den i nödfall om nu impellern skulle ge med sig igen.. då tar man sig ju iland åtmindstånde.. någon som vet vad en impeller kostar till min båt.. jag vet ju inte riktigt vad det är för drev jag har... har fått några förslag av er hjälpsamma båtfolk här men jag hittar inte mitt drev på länksidorna ni skickat heller... men motorn är en B20 i alla fall.. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 18 Februari , 2013 Volvo Penta har aldrig impeller i drevet (däremot har Mercrusier det) så det kan inte vara anledningen till lösningen i din båt. Det jag tycker du ska göra är att kontrollera skicket på impellerpumpen. Verkar den sliten så går det att hitta pumpar utomlands rejält mycket billigare än här hemma (trots att många VP-pumpar är Johnsonpumpar som tillverkas i Örebro!) och då bör du byta den. Är pumpen OK kan du välja mellan att ta vattnet från drevet (som original) eller fortsätta använda bottenintaget. Väljer du det senare tycker jag absolut att du ska montera dit en kran ändå! Det gäller bara då att du kommer ihåg att alltd öppna den innan du startar motorn. Vill du minimera risken för läckage tar du bort bottenintaget, plastar igen hålet och tar vattnet från drevet. Då har du återställt till originalmontering och kan känna dig lugn. Du kan också göra som jag, att behålla intaget i botten men sätta på en kran och dra en slang till pentryt via en elektrisk eller manuell pump så har du sjövatten att diska med! Mvh Fred EDIT: Angående vilket drev du har så kolla ovanpå den runda delen där knutbälgen fäster mot drevet. Där sitter en metallbricka med siffror på (åtminstone på mitt 290-drev) som gör att man kan identifiera drevmodellen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser