S340 0 Postad 4 Februari , 2013 Står i beslutsångest. Jag ska köpa ny navigationsutrustning till båten, en motorbåt på närmare 40 fot. Det som ska bli nytt är plotter, radar, ekolod och kanske något mer kul Att kunna koppla ihop det med Ipad är något som också är på önskelistan ( nu har ju nästan alla en lösning för det). Har haft Garmin tidigare, varken imponerad eller missnöjd.. Vad skulle ni satsa på? Just nu är Simrad och Lowrance högt upp på min lista, framförallt är det bredbandsradarn och ekolodet structure scan som lockar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Februari , 2013 Jag skulle absolut satsa på Simrad/Lowrance som du är inne på. Bredbandsradarn är helt outständing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 Februari , 2013 Om du har en stor budget så kan jag referera till att jag i somras fick möjlighet att segla omkring i en helt ny segelbåt med en massa SIMRAD installerad. Har mycket positivt att säga om anläggningen. Extremt lättskött och intuitivt. Min 15-åring lärde sig på under en minut att lägga in ett styrmärke, be autopiloten styra och konfirmera ändring av kurs. Tre knapptryckningar! Autopiloten styrde 80% av tiden i somras... Första gången jag sett bredbandsradar,som jag själv testat längre period. Funkar jättebra och framförallt overlay på sjökortet var super, skalade sömnlöst in och ut i skala. Makalöst bra för fin-navigation. Jag kan säga att om du inte har krav på lång räckvidd och eller tänkte sätta radardom på hög pinne så ska du skippa gammal teknik till förmån för 4g bredband. Det räcker. ( och då ska du veta att jag är relativt van att navigera med radar) Dock, ska du ner i Engelska Kanalen kan vanlig radar ha sin nytta. Ekolod och sidescan? Jodå, men jag är inte så van vid sådant finlir, fiskar inte. Och ska du se framåt är det ju en burk till. (Hade inte jag) Sedan la jag in en info rad förutom den som alltid finns. Smidigt att se t.ex. när du är framme vid styrmärket, styr du mot märke? (Ström?) med mera. ALLT är konfigurerbart, mycket smutt. Jättepositiv alltså. Och jag har ingen som helst koppling till Simrad eller nåt annat företag. Faktum är att generalagenten klarade servicetestet också... Vi fick ett problem. Ringer på fm. Tidig em är en inhyrd ambulerande tekniker på plats, jobbar ett tag med Gen-agent tekniker i telefon, kommer tillbaka tidig morgon med ett litet kretskort eller vad det nu var? Färdigt på lätt under 24 Tim, semestertid... Godkänt i min bok. Så SIMRAD är dyrt men möjligen bäst, just nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 Februari , 2013 Kom på en grej. Vi hade även stereon kopplad till våra två plotters. Heter Fusion någonting. Tror inte detta är ett bra ställe för stereokontrollerna!( de är integrerade i plottern, en egen rad längst ner ) Alltså, om du fin-navigerar har du inte tid att byta kanal eller låta sonen ändra playlist på din dockade iPod. Och när du förtöjd förbkvällen ska ha lite nyheter är det avigt att ha plottern på... Det finns fjärrkontroll men jag blev aldrig kompis med den. Skulle själv köpa en separat, vanlig, stereo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 4 Februari , 2013 Fusions bästa modell, den med färgskärm har även NMEA till plottrar. Fusion är bra och kan rekommenderas. Många med riktigt stora båtar sätter in dem nuförtiden. En nackdel är dock att de inte kommit med ngn ny dock till IPhone5 än. Men det kommer säkert snart. Har själv ett paket från Fusion med 19 LED med inbyggd DVD. Huvudenhet, Ipod/IPhone docka. Aktiv SUB, högtalare samt fast monterad fjärr vid förarplatsen. Riktigt bra grejjer faktiskt och inte jättedyrt. Ang. Huvudämnet så skulle jag fast jag gillar Garmin, gå på Simrad eller Raymarine med dagens utbud. Lowtance har jag inte knappat på tyvärr. Det känns som Garmin iaf med 4-5000 serien ligger lite efter och det är nog inte omöjligt att det kommer nya produkter rätt snart. Har en 4008 och är iof nöjd men den känns inte direkt top of the line om man jmf med de bästa konkurrenterna. Skulle själv välja en huvudenhet som är hybrid dvs både touch och knappar om jag skulle köpa nytt idag. Tror inte att jag skulle ta en med enbart touch iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
S340 0 Postad 4 Februari , 2013 Som alltid får man mpnga kloka tankar och tips Jag är mer och mer inne på dessa två märken, har ingen erfarenhet själv av 4g radar men med allt man läst och era praktiska erfarenheter låter det som ett bra val för fritidsbruk! Teoretiskt ska den ju fixa över 30nm, det kanske inte är sant i praktiken men 20nm räcker en bra bit det också. Ekolodet är egentligen inget måste men eftersom structure scan finns inbyggt i dom nya modellerna är det en kul finess för rimliga pengar då man bara måste komplettera med givare. Sonichub har jag varit inne på men om man är tvungen att ha plottern igång för att sköta radion är det inte så smart.. Hade hoppats att via ipad och gofree (wifi enheten) kunna styra musik och radio den vägen. Har planer på att även försöka bygga en lösning med Apple tv mendet ligger på ritbordet än så länge. Nätdelen måste byggas om i den till att börja med för att slippa inverter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser