Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
studiobtc

Gammal Wallas som är död

Rekommendera Poster

Hallo!

 

Sitter en gammal wallas fotogenvärmare i båten som inte varit använd på många år och nu fungerar den inte, jag vill ha igång den men vet inte riktigt var jag skall börja felsöka?

 

Såklart lämpligt att försöka få tag på nått servicekit med packningar osv men problemet är att den inte tänder, vad är det som brukar lägga av? Kan det va glödstiften som behövs bytas bara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som brukar ge sig är glödtråden och pumpen. Om pumpen inte tickar, slå på den eller skruva upp och putsa kontakterna. Alternativt, köp en ny vanlig bränslepump. Tickar pumpen men den tänder inte, byt glödstift och packningssats. Innan har man givetsvis kollat upp elen, ibland har kontakterna ärgat. Gör man en renovering, går igenom värmaren, byter glödstift, kollar bränslefilter mm mm så kommer det att gå i många år till. Konstruktionen är genialiskt enkel och ger man de lite omsorg så går de i evigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok...ja får kolla det en dag hur det ser ut...har absolut ingen erfarenhet av wallasvärmare så får ta det försiktigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guru No Uno är Värmedoktorn i Spånga utanför Stockholm. Han har alla reservdelar, svarar hjälpsamt på både mail och telefon samt, inte minst har han en massa manualer och sprängskisser på sin hemsida: http://www.varmedoktorn.com/

Det satt en gammal Thermo 2500 (Wallaskopia) i vår båt när vi köpte den. Fullständigt död så jag tog hjälp av spränskisser från Värmedoktorn när jag plockade isär den i varje beståndsdel. Rengöring, lite uppfinningsrikedom, genomgång av all el och värmaren startade! En ny bränslepump fick jag köpa av doktorn (dyr) samt givetvis ny veksats.

Som tidigare skribent nämnde är konstruktionen otroligt enkel så de är mycket lättmekade!

Lycka till!

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan du också få hjälp,www.wallas.nu/ Linsab som firman heter ligger på Stora Essingen.

Jag tror att Värmedoktorn är bättre om du vill ha hjälp att skruva med värmaren själv. Linsab är mer om du vill lämna in för reparation, men de är väldigt hjälpsamma.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja gärna med att mäta upp späningen vid värmaren, många värmarproblem beror på dåliga anslutningar/för klena kablar. 

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ska kolla elen först så den får ström..Den har inte varit igång på flera år och sist den va igång fungerade den så jag är ganska säker på att det ska gå att få funktion i de igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ändå med i beräkningarna att den kan va helt isönder och jag måste skaffa en ny, då borde väl all typ av värmeslangsdragning osv gå att använda? så de ska väl isåfall räcka med att dra ny el och sätta en ny värmare ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal Wallas är nästan odödlig. Bättre att kosta på lite renoveringspengar än att byta. I övrigt har du rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min värmare, som inte heller varit igång på många år (hur många vet jag inte då jag tyvärr inte kunnat kommunicera med tidigare ägare), hade motorerna rostat på.

Pumpmotorn gick inte att rädda men fläktmotorn kunde jag få igång. Sen bytte jag ut alla klämförgreningar (norska skavar som de också kallas) mot korrekt krimpade kabelskor. Jag bytte också knivkontaktstyckena vid kretskorten och strömmatningskablarna till glödtråden. De senare köpte jag av Värmedoktorn eftersom de behöver vinklade, oisolerade, kabelskor samt specialkablar för att inte isoleringen ska brinna upp.

Min värmare fungerar bra nu men den drar lite för mycket ström. Detta tror jag beror på att den gamla fläktmotorn trots min renovering inte är lika effektiv som en ny.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående elektriciteten på Wallasvärmre. Det är väl bara under tiden som man tänder den behöver ström, efterföljande tid behövs ingen ström eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, både fläkten som blåser luft och bränslepumpen behöver ström. Däremot behöver inte lågan ström, den brinner på så länge pumpen pumpar in bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom får man en god insikt hur värmaren är uppbyggd så att man kan fixa den om den skulle krångla i framtiden.

Ny pump köper man hos Biltema, Mekonomen el likn.

 

EDIT: Man får nya kamrater också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad är det för typ av pump dom har? har som sagt inte kollat så mycket på värmaren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett par olika. Min har en membranpump som drivs av ett kamhjul men den verkar inte vara lika vanlig som den andra varianten med kulor (den som alltid tipsas om att man ska knacka lite på för att den ska vakna). Den sistnämnda kan jag inget om men kamhjulsvarianten kan jag utan och innan.

Egentligen kan man ha vilken typ av pump som helst bara den ger rätt mängd bränsle per minut. Problemet är att hitta en pump som levererar så pass lite bränsle som värmaren vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema 523226 för 329 kr, fungerar perfekt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stryper man flödet på den? 120 liter/h måste ju vara på tok för mycket...det är ju över 3 cl/sekund. Min pump pumpar typ en droppe/sekund...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag undrar också det, 120 i timmen hörs ju mycket men wallasvärmaren kanske bara tar det den behöver...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den helt död?

I så fall kontrollera att det finns spänning på ingångarna till värmaren. Om inte så kanske det bara är en separat säkring som oftast sitter direkt på kabeln mellan batteri och värmare.

Finns det spänning, så mät denna även då du försöker starta värmaren, vid start drar nämligen glödtråden flera A. Detta kan om du inte har tillräckliga kablar orsaka spänningsfall, vilket i sin tur gör så att glödtråden inte blir tillräckligt varm.

Om detta är i ordning så skulle jag gå på värmaren. Det vanligaste borde vara att glödtråden gått av. Även detta kan du kontrollera innan du monterar bort värmaren. Mät helt enkelt strömmen som går till värmaren med en multimeter (normalt klarar dessa 10A). Har du en ström som är flera ampere så fungerar glödtråden, har du några milliaamere så fungerar inte glödtråden. Jag har bilder från mitt glödtrådsbyte på http://www.nyasegel.se.

Om allt detta fungerar så skulle jag lyssna efter ett tickande ljud som kommer från bränslepumpen, hör du ingenting så är denna antagligen död.

Hörs ljud från bränslepumpen så skall du kontrollera om det kommer bränsle, har man en transparent sugslang ser man ofta när den suger. Om inte annat så vänta en stund så bör du se överskottsfotogen komma ur returslangen. Gör det inte detta så är det stopp i systemet.

Detta är grundkollen, sen kan man gå in på djupet. Jag kommer själv renovera kretskortet till vår wallas under våren. (mer om detta senare på http://www.nyasegel.se)

Slutligen så rekommenderar jag dig att köpa extra veke nu när det är båtmässor, dom brukar ha bra priser och veksatserna är inte gratis, kostar strax under 500 kr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslepumpen är tryckstyrd och ongången till brännkoppen är strypt. Ev överskott av bränsle rinner tillbaka via returen.

--

Är det en 1800B så köper man en servicesats med veke och pacningar för 265 kr. Den bör bytas efter att antal år. Man brukar ocskå säga att värmaren ska köras en stund varje månad. Jag fick et tips om att aldrig ha på skorstenshuven mer än när det är risk för överbrytande sjö. Jag kör så och det har fungerat bra hitills.

När man river i värmaren ska man sätta in ett vanligt bilrelä för pump resp glödtråd och dra fram en direktmatning. Normalt går ju strömmen via kontrollpanelen och det är en svaghet. Jag  tillhör dem som gjort en automatstart mha några tidrelä det finns beskrivet i en tråd här på mg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid byte av veksats och glödtråd, är det bra att lägga dubbla packningar under tråden. Då minimerar man risken att värmaren låter som en vårpilsk berguv och håller grannarna vakna. Enda svagheten på gamla 1800B, förutom knacket på bränslepumpen på våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kollade upp nypriserna på ett sånt ekipage, kostaer ju fan multum att sätta dit en ny så hoppas fanskapet kommer igång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanliga är som nån skrev att pumpen slutar gå pga att kontakten ärjar, det hände min då den ej var använd på några år. Bara lossa kontakten å fila på godset lite så small den igång direkt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...