Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
studiobtc

Ankare 2,5 ton båt- Typ

Rekommendera Poster

Vilka ankare är att rekomendera till att ankra upp en 2,5 tons båt på sveriges sydkust vid sandbotten?

Finns ju en jäkla massa olika typer och i olika prisklasser, jag tycker det känns rätt trist att köpa ett rostfritt ankare för flera tusen kronor så nån kopia som fungerar bra hade varit trevligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda fördelen med ett rostfritt ankare är att det är lättare att hålla rent. Greppet blir sämre av lägre friktion. Vad du sedan väljer är numera nästan efter tycke och smak. Delta har ju varit i ropet länge, Rocna är ett nyare av liknande typ. Gamla CQR är på utgående även om det fungerar utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok...Men ett bruce typ ankare skulle funka bra eller?

Vad är egentligen skillnaden på ett bruce typ o delta typ vid ankring?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag har läst mig till i den jämförelsen är att Delta får fäste fortare om man svajankrar och vinden vrider.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror väldigt mycket på bottenvegetationen om man ska välja ett Bruce (kopia) eller ett Delta. Är det sandbotten utan vegetation skulle jag välja ett Bruce, men är det mycket tång skulle jag välja ett Delta, för det är spetsigare och går igenom tången mycket lättare än vad Brucet gör. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte skall svajankra utan bara ligga i naturhamn så kan man nästan hänga på vad som helst i ändan på kättingen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört med brucetyp men gick över till delta förra säsongen, tycker att den största skillnaden är att deltaankaret alltid nyper direkt oavsett botten, brukade oftast å fast bruceankaret också men fick släpa det ett tag på botten innan, så personligen så är jag helnöjd med deltaankaret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv en 2,5 tons båt i sydvästra Skåne och ankrar alltid i sandbotten med min hopfällbara dragg från Biltema (25-1103) som jag tycker fungerar bra. Fördelen med hopfällbar är att den tar liten plats hopfälld i båten. Jag har några meter kätting mellan ankare och lina för att få rätt vinkel på draggen så den snabbt gräver ner sig i botten. Till kommande säsong skall jag byta ut denna lina och kätting mot Biltemas ankarlina 25-0810 som har kärna av bly. Nackdelen med kätting är att det är risk att man skavar gelkoten när man halar upp draggen på däck. Med denna blyade lina försvinner denna risk och jag hoppas att den är tillräckligt tung för att hålla nere vinkeln på draggen för snabbt fäste.

// Kapten Absolut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det beror fortfarande på vad det är för botten, vind i sidan och vågor. Bruce är ju en klassiker som konstruerades för oljetankers som skulle kunna ligga stilla eftersom deras nuvarande ankare inte har samma fästförmåga.

Delta- och CQRankare ser man ofta på båtar i fören, och bruce i aktern. Har visserligen inte erfarenhet från Delta och CQR, men Brucet har jag mest godsa minnen ifrån. Det har bara släppt ett fåtal gånger, och det har varit för bottenvegitation, eller att man brutit det loss från botten. 

Om du väljer mellan CQR och Delta skulle jag välja CQR om man ska ligga på svaj och delta annars. De är mer eller mindre identiska, det enda som skiljer dessa åt är gångjärnen på CQR som gör att det kan vridas mer utan att det släpper från botten. Det är samtidigt en klämrisk och man har händerna på fel ställe. Mellan Delta och Bruce i akterna är det ändå Brucet som faller mig i smaken bäst. På segelbåten (3.5ton - 9m) har vi ett Bruce-orginal 10kgs, och ett lite tyngre Danfort i reserv. I motorbåten (5m - 400kg) 5kg Bruce-kopia. 

Dragg kan man nästan utesluta om man inte har förvaringsbrist. Stockankare likaså. Kanske ett lättviktsankare (finns Danfortliknande) passar. Plättankare/tallriksankare är bra om botten är halvmjuk (minimal erfarenhet, och dden är possitiv).

En del infarmation som förhoppningsvid underlättar valet.

Edit: har några meter kätting mellan ankare och lina för att man ska ha en ryckdämpare samt få bättre dragvinkel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nice...Jag ska ju tillägga att det oftast är lite sjö och vind då södra östersjön är ganska öppen...

En dragg kommer jag inte att välja för en sådan har aldrig någonsin fungerat för mig...

Lutar nog åt ett delta för dom verkar ju sätta sig snabbast och det är väl de jag vill..Om det skulle hända att man skulle behöva ankra på en stenbotten så är väl ett bruce ankare till att föredra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen personlig erfarenhet från stenbotten, men om du ska ankra där det är mycket sten kan det vara bra att sätta en tunn lina, tex dyneema i det lilla hålet som finns i bakkant så man kan dra ankaret bakvägen om det fastnat ordentligt.

Vi råkade ankra av misstag längst in i Skärhamn för ca 7år sedan, då vi inte hade sett skylten Ankring förbjuden och det var fullt, och fick Brucet in i en kätting som låg på botten, då de yttre flynen hade fastnat (genom två länkar) (trots att pappa och två andra starka gubbar drog från kajen mitt emot i en lina som vi  trätt på ankarlinan för att dra bakåt, fick vi inte upp det).

Den dykare som vi ringt för att få hjälp att ta loss ankaret konstaterade att det satt sig genom två kättinglänkar. Spåren efter det är två smala stråk med rost på som inte har blivit större, trots flitigt användande och ingen rostskyddsbehanling på skadan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen personlig erfarenhet från stenbotten, men om du ska ankra där det är mycket sten kan det vara bra att sätta en tunn lina, tex dyneema i det lilla hålet som finns i bakkant så man kan dra ankaret bakvägen om det fastnat ordentligt. Vi råkade ankra i skärhamn för ca 7år sedan, då vi inte hade sett skylten Ankring förbjuden, och fick Brucet in i en kätting som låg på botten, då kom de yttre flynen i genom två länkar, konstaterade en dykare som vi ringt för att få upp det. Spåren efter det är två smala stråk med rost på som inte har blivit större, trots flitigt användande och ingen rostskyddsbehanling på skadan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har CQR i fören med kätting och dom gånger vi har legat på svaj ett par dagar och tidvatten och vindskift har ändrat vårat läge har det hitils satt sig så snabbt att jag inte funnit det värt att byta än. Men vi är också intresserade av vilket av dessa nya ankar typer som är bäst.

Vilket av dom ny har ni funnit bäst på svaj?

Mina rekomendationer om hur stort du ska ha till2,5ton....så stort du orkar hantera,det kan bara bli förlitet har inte hört någon som klagat för att man haft för bra fäste med sitt storaankare.

Har länkat till denna i en tråd om boj förut.

Men det finns rekomendationer i tabell här.

http://www.svenskasjo.se/pdf/mooringinstructions2.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ca 4,5-5 ton båt och legat en del på svaj med förligt ankare med sandbotten i somras. Har 15 kg delta både i för och akter. Aldrig släppt trots en del blåst och vågor från Finlandsfäejor mm. I ditt fall skulle jag välja 10 kg delta tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja, blir mer och mer öövertygad av att välja ett delta i mitt fall.

Blir nån kopia då ett rostfritt är lite tråkigt att lägga pengar på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mig veterligen finn ingen kopia på delta, men ett 6-kilos i galvat utförande kostar ca, 1100 spänn och är en bra investering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Delta finns väl inte i kopia? Du menar nog Bruce? Men ett delta är mer allsidigt och sviker inte vilket Bruce kan göra ibland. Som reserv till mitt Delta har jag en typ av Danfort med en bygel och en ring i som gör att jag kan backa loss det om det kniper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok...men det får då bli galvaniserat för rostfritt känns lite dyrt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan va jag som blandat ihop olika anare för jag har tittat på så många idag...har iaf hittat delta ankare nu...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dom ankare som heter breeze, dom ser märkliga ut och jag förstår inte hur de kan få fäste?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Breeze eller Bruce som är originalet är konstruerat så att det lägre mittflyet ska ta först sedan ska sidoflyna som är skruvade/vinklade utåt sträva för att hålla ett brett fäste nedåt.

Jämför med en rocka, dess vingar får den att flyga genom vattnet. Dessa ankare gör liknande men omvänt för att bromsa istället.

http://www.lewmar.com/product-listing.asp?action=search&type=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig förstått vitsen med rostfritt, kanske om man hade haft ett stävankare, men ett akterankare är ju bara att släpa en halvmeter ner i vann så blir det rent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju det jag menar med att slänga pengarna i sjön! ;-)

Här en länk till ett test med ankaret Rocna som huvudnummer mot några konkurrenter.

Finns även några videos som visar på hållfastheten i sanden.

http://www.rocna.com/rocna-world/rock-solid-test-results/D

http://m.youtube.com/#/watch?feature=mhee&v=bhjdlKwTdv8

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte ett Ultra Anchor, påminner om Delta, ett 8Kg klarar en motorbåt på 2,7ton. Det suger fast helt otroligt men ändå lätt att få loss.

Använder det på ett engbo ankarspel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle säga att det mest mångsidiga ankaret idag är Delta. Det är fö en efterföljare till CQR och också en förbättring. Bruce original tillverkas inte längre. Det kanske säger något om dess förträfflighet? Det har varit vanligt i Sverige, troligen därför att dess nackdelar med att inte få nytt grepp inte märks på samma sätt när man akterankrar. Det har en lustig  egenhet att få upp lagom stor stenar! De gånger jag akterankrar brukar jag ha ett Danforth, i sandbotten och med drag åt ett håll är det bra. Rostfritt ankare skulle vara jättebra, lätt att rengöra osv. Nackdelen är prist, det gäller ju även utmärkta ankare som Rocna och Bugel. Riskan med dyra ankare är att hamnar man i en situation där man måste kapa ankartåget så är risken att man väntar för länge för att ankaret är för dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...