Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
NiBa

Ekolod i plotter - Bra?

Rekommendera Poster

Hej

Jag är på jakt efter en ny plotter till båten och har kikat på Garmins 720 serie som har hyffsade priser nu. Den vanliga enheten (utan S) har ju egentligen allt jag behöver, men med S får man ju möjlighet att koppla in en extra givare som ekolod.

Min fråga är - är detta något jag behöver? Jag har redan djupmätare på båten (ger bara djup som en siffra). Behöver man mer? I de vatten jag anser mig behöva djupgivare kör jag alltd sakta med en gast där framme och ögonen på djupmätaren, så behöver man en plotter som visar att det är 20m djupt?

Det skiljer iofs bara 1000 SEK på de olika modellerna men sen tilkommer ju akterspegelsgivare på ca 600 SEK och allt meck med att borra is krovet och dra fram kablar till där enheten skall sitta, så skillnaden blir ju närmare 1800 SEK med allt.

Hur tänkte ni? Vad skall man ha djupet till? Fiske eller bara kul sak och se och ett stöd för död räkning/navigering?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi ändå frågar...

BlueChart g2 sjökorten. Är det något som måste va med för att ge plottern funktion eller är det något extra man kan lägg på för att öka detaljnivån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gps är jävligt schysst men vill du samtidigt ha ett bra ekolod skulle jag kika på lowrance kombi instrument då ekoloden är jävligt mycket bättre..

toppen av poppen vad gäller ekolod tycker jag furuno är oslagbara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle satsa på separat ekolod, då har du hela gps-bilden till navigering.

Jag har en en Garmin 720 och ett separat lod som bara visar djupet med digitala siffror.

Fungerar tillräckligt bra med bara djupsiffror. Skall man därutöver ha ett lod som visar bottenbeskaffenhet då måste man upp i prisklass för att se skillnad på sjögräs-lera-sand -sten och det tillhör då kategorin nice to have -- ej nödvändigt

Hadde en av enklare modell till förra båten som visade bottenkontrur, fördelen med det är inte så stor gämfört md djupsiffror. Skall du ha bottenkontur så bör du i så fall satsa på i det högre prissegmentet då kan man se bättre hur bottnen ser ut. (finns på min önskelista men ganska långt ner)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för svaren. Då har ni sparat mig 1,800 sek till annat ku (eller tråkiga saker som bälgbyten)l. Jag har ju som sagt redan djupmätare och även en annan mindre/äldre lowrance plotter som kan användas till tripmätare mm, så det är nog smartare att gå på 720 utan s för att få en bättre nav bild.

Jag är INTE fiskare så jag ser nog inget behov av att se vad det är för typ av botten. Det står ju även på sjökortet o i Lots boken.

Hur var det med de dära sjökorts sim g2? Är det något man behöver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? Bluechart G2 ÄR ju sjökorten. Utan dom blir plottern ungefär lika detaljerad som en jordglob.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte mitt siffervisande ekolod till ett ganska billigt (1500), grafiskt. Mest för att det är lättare att se tendensen när man letar sig in i vikar. På köpet fisk jag vatten temp och logg. Det har också NMEA utgång så man kan få djupsiffran i plottern. Jag kan nu få ut en signal, GPS/djup till datorn när man vill leka sjömätare med programmet DrDepth.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angånde sjökorten så har Garmin 2 varianter. Kommer inte ihåg exakt vad de kallas men jag tror att det var Blue-Cart G2 resp. Blue-Cart G2 Vision, det senare med satelit foto som kan läggas ovanpå öar, i vissa fall enstaka hamnfoto och autoguidiens finesser. Åtminstonne jag sätter inte så stort värde på de extra funktionerna i Vision, skulle då hellre välja karta över större område om jag betalar mera, dvs det högre priset,det kostar. Andra kanske värderar vision-finesserna högre än jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller ekolodsfunktion eller ej så ställer jag mig väl på andra sidan då :-)

Om det är så att S-modellen funkar som på Garmins övriga plottrar så kan du välja om du vill ha djupsiffror i underkant på bilden när du visar sjökortet eller om du vill visa helbild på ekolod med konturer och hårdhet på botten.

Det ger ju möjlighet att ta bort ett instrument från synfältet.

Samtidigt bygger man iofs in mer i samma apparat och blir mer beroende av den men för egen del skulle jag gå för den med inbyggt ekolod.

 

Vad gäller kartor så är det som sagts ovan. Om du inte köper någon karta/sjökort så har du lika lite nytta av plottern som kartorna i din pappersalmanacka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

src31an

Angående priserna så är de ännu bättre på mässan då an får med det lilla G2 sjökortet för samma pris.

 

Tack för all info - nu känner jag mig ju lite dum - klart man måste ha sjökorts overlay annars blir det bara en dyr Atlas. Jag köpte min förra plotter beg och då var allt detta redan installerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...