Peppe1980 0 Postad 2 Februari , 2013 Tjena. Är på jakt efter en båt nu till sommarn som kan ge mig, fru, 3 barn och 1 liten hund kvalitetstid till sjöss. Vi har nu en flipper 575ht med 08:as e-tec 115hk , som tyvärr bara erbjuder oss dagsturer. Fräsch båt som är snål och snabb men för liten för oss. Till salu om nån är intresserad. Ska nu ha en flytande sommarstuga, stavat yankee båt. Har kollat på sundancer 290, Fick upp ögonen på en Doral 300, Wellcraft 280. m fl. Ska ha dubbla v8:or fastän den lär dricka som en kamel alternativt dieslar. Kan någon klok ge några råd eller varningens finger om mitt framtida båtköp. Tar gärna emot alla råd som kan hjälpa mig inför kommande investering hmm. Budget upp till ca. 400 000:- Men är inte omöjlig till att köpa billigare. Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 2 Februari , 2013 När du väl hittat just den där båten ..så skulle jag tänka ..köp för 300 och uppdatera för 100 ...alltid när man tar över någons båt så har man inte koll på vad som är gjort eller vad som måste göras , där av mitt råd att ta steget att gå igenom så mycket som möjligt ! Vi pratar om drev och motorer nu! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chha 19 Postad 2 Februari , 2013 Härligt att vara spekulant i dag med det stora utbudet. Jag rekommenderar att anlita en oberoende besiktningsman för beslutet. Jag har själv just köpt båt och gjorde så, känns s´rätt tryggt att få fördjupad koll på den tilltänkta båten. Det är ju så jäkla lätt att bli förblindad av lust när man känner att man hittat rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomasha 0 Postad 2 Februari , 2013 Jag understöder föregående talare, det är lätt att bli fartblind. Jag läste någonstans i forumet där det var någon som rekommenderade att man skulle kolla på båtannonser ungefär ett år innan man slår till för att få en uppfattning över marknaden och det är nog ett bra råd. En annan medlem föreslog att man skulle låta frun välja eftersom hon troligen har mera sunt förnuft än en själv när man fantiserat om drömbåten dag och natt åtskilliga månader:) Vi köpte själva ny båt förra sommaren och jag la en hel del tid på att kolla möjligheterna att köpa båt utomlands, det är ju bättre priser längre söderut och import kunde kanske vara ett alternativ om du är ute efter en jänkare. Angående besiktningsmän så finns det varierande kunskaper hos dem också så om du anlitar en sån skulle jag rekommendera att du ber honom ända checklistan över vad han tänkt kontrollera först så att båda parter är med på vad som ingår i besiktningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser