Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Subevent

Fjord 26 AC...smart val?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är flång ny på det här forumet och har en liten fundering. Står inför att byta till större båt och råkade hitta en Fjord 26 AC till salu som jag tyckte såg genomtrevlig ut! Kanske i största laget att gå från en liten DC till en sån, men ni vet väl hur det blir när man fastnar för nåt...

Hursomhelst, nu till min fråga: är detta en ovanlig båt? Hittar oerhört lite info om just denna modell. Andra Fjord-modeller är inga problem men för just denna 26 AC som säljaren kallar den är nätet tomt.

Sånt gör mig alltid lite nervös...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG

Själv har jag en ovanlig Fjordbåt - en Fjord 28 CS - en motorseglare, som dessutom är av det ovanligare slaget.

Den står inte med i Fjordklubben sammanställning av Fjordbåtar vilket Fjord 26 AC gör http://www.fjordclub.com/ kolla under modeller.

En 26 fot båt är inte så stor och det borde inte va något problem. Min förra båt var 25 fot och det tycker jag egentligen är lagom, men bytte till Fjorden, som är en motorseglare och har en inre styrplats som vid dåligt väder kan ge skydd för min något bräckliga lekamen. wink Får ofta ryggproblem när jag blir kall och blöt.

Sen är det ju köparens marknad idag, så pruta bra. 

Fjordvarvet var ju som varv som smäcker ihop båtar brukar va, så det kan ju finnas en del dolda brister. Skrovet på min båt är i varje fall kraftigt. I skarven mellan skrovhalvorna uppmätte jag 23 mm. Botten i motorrummet var 15 mm när jag flyttade bottengenomföringen till kylvattnet pga att det var oerhört dumt placerat.

Sen hittar man ju efter hand en del helt onödiga fuskarbeten från varvets sida och även tidens tand sätter ju till på gamla båtar.

Så pruta bra och tag gärna en besiktningsman om du inte har nödvändiga kunskaper själv

post-945-1394237388,5696_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...Båten är en -80 med motor från -88. Tamd 41,,,

Jag får ta med mig nån båtkunnig när jag klar på den iallafall. Menar du att man kan hyra in en besiktningsperson?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till det eminenta forumet som MG är.

Har själv ägt en Fjord, dock en mindre modell 650 SE.

Fjord är generellt sett bra båtar med hög byggkvalitet men givetvis är det en gammal båt som du får räkna med har en del brister.

En besiktningsman är inte fel att anlita om man inte har så stora kunskaper själv.

En förteckning över bes. män runtom i landet:

http://www.batbesiktningsmannen.org/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suveränt! Tack för länken...som jag får kika på i datorn å inte i ipaden tydligen eftersom det visst va flash-drivet.

Jag funderar även på bränsleekonomin eftersom båten är rätt tung och motorn är rätt stor. (eh...jämfört givetvis med min 135 hk mercruiser jag har idag). Jag har liksom valt bort bensinarna när jag nu kikar på större båt, men det kanske är fel att tänka på det viset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att välja en båt med bensinmotor är något som aldrig funnits i min tankegång. Nu är jag visserligen seglare och alla båtar jag tittat på och de jag köpt har haft dieselmotor. Visserligen små.

Min Fjord är från 1979 och har, som jag skrev, ett oerhört kraftigt skrov. Plasten var billig på den tiden.

Den värsta skavanken var den  fuskbyggda integraltanken. Plyfastomme som plastats på bägge sidor, men inte helt tätats så att vattnet kom åt plyfan vid skarvarna. Detta innebar ju att plyfan som skulle vara bärigheten i tanken ruttnade. Rev ur skiten och byggde en ny integraltank.

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/vattentanken.html

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/ny-integraltank.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Häri ligger lite av problematiken... Min vetskap om båtar o modeller är rätt liten så en besiktningsman är nog viktigt. Sen vill jag meka så lite det bara går, men inser givetvis att en gammal båt lär kräva omvårdnad.

...jag kan dock inte låta bli att snegla på vissa amerikanska alternativt där jag ju får en 10 år (om inte mer) nyare båt för samma peng. Problemet blir väl att driva motorn sedan då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har förstått att motorbåtsägare har det problemet.

Låg ett par vintrar inne i en tempererad hall med den förra segelbåten. Jag fick komma in på nåder trots att killen som ägde hallen dels egentligen inte tog in några båtar de vintrarna - han hade slutat med sin verksamhet och de som hade tagit över klarade inte av det ekonomiskt och hade slutat. Dels tog han i pricip bara in motorbåtar.

Dock hade han fallit till föga för några få riktigt gamla stamkunder som hade haft sina båtar hos honom i väldigt många år. Då vi bott grannr i ungdomen och då jag hade en redig båtkärra och han hade väldigt gott om plats fick jag komma in.

Man tycker ju det ärjobbigt att krypa under en segelbåt och bottenmåla. Efter att jag sett hur besvärligt motorbåtsägare har det på den fronten har jag ändrat åsikt. En segelbåt är det ju oerhört lätt att bottenåla till skillnad på en stor motorbåt.

Talade med de ungdomar som hade den största motorbåten i hallen. När vi talade på sommarens färder kröp det fram att de hade egentligen inte råd att köra den stora båten mer än några kortare turer.

Har du inte köpt båt ännu - köp dig en riktig båt - en segelbåt. Då behöver du aldrig tänka på bränslekostnaderna. Du får en sjösäker båt som klarar av alla tänkbara väderläge - till skillnad från motorbåtar.

Vill man ha lite mer motorbåts stuk då finns det ju motorseglare. Vissa är ju dåliga seglare, men det finns ju en del sominte alls är så dumma. 

Fjord 28 CS - min båt - seglar inte så oäven för att va en motorseglare.

Det finns en mycket fin motorseglre av Fjordfabrikatet Fjord 33 MS http://www.yachtbasen.com/104-321212.asp

Min favoritbåt när det gäller motorseglare är Beneteau Evasion 29 http://www.dba.dk/beneteau-evasion-29-aarg/id-82998932/ Tittade på en, men den som var till salu. inom rimmligt avstånd. hade ett mycket högt pris för min plånbok vid det tillfället. 

Sen finns det ju båtar av modellen Wing 78 och 87 http://www.sailguide.com/Winga.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja...jo...men segla är inte min grej. Har seglat 2 optimistjollar och sänkte båda. (hmm...är inte de osänkbara?). Skämt åsido...en båt jag alltid gillat är just winga 78, men som sagt, känns illa onödigt att köpa motorseglare som aldrig kommer att seglas.

...jag gillar den hör fjord 26'an av nån outredd anledning, men man undrar ju som novis om det är nåt skumt när det finns så lite info.

Är det någon som har erfarenhet av just den typen med likadan motor, hade det vart skönt att få lite input.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...