Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Student

Hjälp med examensarbete / Brandsäkerhet på övernattningsbara fritidsbåtar

Rekommendera Poster

Tack för den fina informationen hur det har gått med undersökningen.

Lycka till med examen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med lite mera info.

Jag tycker det låter som en utmärkt idé att satsa på något som kan rädda intilliggande båtar, särskilt i gästhamnar där det ofta blir väldigt tätt mellan båtarna.

En tanke jag fick när jag läste det senaste du skrev är att ha ta ram särskilda båtbrandvarnare som kopplar ihop sig med varandra via bluetooth när båtarna ligger tätt. När en larmar så larmar alla.

Kan missbrukas...devil  Det kanske går att fixa på något vis, så att det blir lite svårare att falsklarma än att bara blåsa lite rök på brandvarnaren.

Instämmer i lyckönskningar till en kommande examen.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej vad roligt, det är ju en av mina toppidéer på ritbordet just nu!

Men det var ju det med att de kan missbrukas... 

Tack så mycket för glada tillrop, det behövs såhär i slutfasen på första etappen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra feedback!

Du ska känna dig lite unik. Jag har svarat på en hel del enkäter och de flesta missar mycket grövre än vad du har gjort i frågorna. Mycket få återkommer också på detta sätt till svarsgruppen med respons på, och sammanställning av, svaren. Bra gjort!!! yes

Håller med tidigare talare att det säkert kan vara någon båttidning som kan vara intresserad av resultatet. Alternativt kanske du kan locka tidningen till att publicera en justerad enkät på deras hemsida och därigenom få en mycket större svarsfrekvens?

Lycka till med examen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är hur många gånger per år inträffar den sortens olyckor, dvs att en båt antänder omkringliggande båter i en gäst- eller naturhamn ?

Syftet med brandvarnaren är väl också att den larmar när folk sover i båtarna, dvs under natten. Då borde sannolikheten för brand vara ännu lägre.

Så produktens kommersiella värde kan ju ses som begränsat, men å andra sidan så lever vi i trygghetsnarkomanernas land, så varför inte. Sen kan man kanske resonera att det är ändå värt att ta fram produkten, även om den bara räddar en person under en tioårsperiod, i alla fall förjust  denna person.

En lösning som kanske är intressant, åtminstone på ritbordsstadiet, är att ha värme/temperaturgivare på däcket så att givaren känner hettan från en brinnande båt och börjar larma. Nackdelen gentemot förslaget innan är att larmet i båten bredvid den drabbade kommer klart senare.

Ett annat alternativ är väl ett vanligt brandlarm med en rejäl  extra sirén på däcket. Generellt gäller att ju enklate lösning dessto bättre, men tråkigare som exjobb.

Lycke till med examensarbete.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...