Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Student

Hjälp med examensarbete / Brandsäkerhet på övernattningsbara fritidsbåtar

Rekommendera Poster

Hej, jag heter Carolina och jag håller just nu på med mitt examensarbete inom produktdesign på Malmö högskola. Jag har själv sedan länge haft ett stort intresse för båtlivet och spenderat många somrar ute till sjöss. Därför har mitt examensarbete kommit att handla om brandsäkerhet ombord på övernattningsbara fritidsbåtar. Mitt mål är att ta fram en produkt som på något sätt ökar brandsäkerheten på båten.

Just nu skulle jag behöva hjälp av alla er som har just övernattningsbara fritidsbåtar att svara på en enkät som ska ge mig lite mer insikt i hur ni tänker kring brandsäkerheten ombord. Den tar ungefär 5 minuter att svara på och den är helt anonym!

Det skulle uppskattas jättemycket om ni ville svara innan den 20 februari.

Här är länken till enkäten:

docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dFlxRkJWemR1RGo1LVJodlM0M2JEcWc6MQ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, https does not exist or could not be found

Så står det när jag klickar på länken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte heller jag lyckades komma till enkäten via länken. provade klicka, kopiera mm, men på inget sätt lyckades det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Toaen!

Funkar bra att gå via din länk som går via hamnen.se till enkäten enlightened

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp!

Jag har märkt att om man vill klistra in en klickbar länk som börjar med https:// måste man välja Annan i fallmenyn i länkeditorn...fråga mig inte varför...indecision Det är samma sak när jag länkar till mina album i Picasa. Det krävdes väldigt många försök innan jag förstod hur det skulle lösas eftersom det inte finns någon logik alls i det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för alla era svar - och tack för att ni påpekade att länken inte fungerade! Ändrade nu, hoppas det funkar bättre!

Väldigt intressant att se hur alla tänker om brandsäkerhet - finns många likheter och skillnader! Min uppsats kommer lämnas in i juni för rättning, när den är godkänd kommer den att finnas på Malmö högskolas hemsida någonstans, men om ni är intresserade av att veta vad det blev kan ni självklart höra av er till mig här också!

Mvh

Carolina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återkom gärna med en länk till avhandlingen när den är klar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återkom gärna med en länk till avhandlingen när den är klar.

Ja, det vore väl det minsta man kan begära.

Att hänvisa till att man kan höra av sig om man är intresserad......... ja, det duger inte om man har begärt och fått hjälp med sitt examensarbete

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är klart jag kan lägga upp det här ifall intresset finns, men det kommer som sagt att ta ett tag innan den dyker upp med tanke på att första rättningen är i juni och det kan ta ett tag innan det blir godkänt.

En sammanfattning av enkäten kommer däremot att dyka upp tidigare, förmodligen under mars månad! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Än så länge har över 130 personer svarat på enkäten, vill passa på att tacka alla som har svarat hittills, ni är till stor hjälp! :)

Hoppas alla haft en trevlig helg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, vad snällt! :) 

Länk finns i första meddelandet, den borde fungera som den ska nu! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två dagar kvar på enkäten! 

Tack till alla 164 personer som har svarat hittills! Ni har varit till stor hjälp :)

mvh

Carolina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu gått igenom lite av resutatet från enkätundersökningen. Det var många som var intresserade av svaren, så här kommer det kortfattat. Det är lite akademiskt just nu, men finns lite grafer i att titta på också! Vet inte om länken här under fungerar, har inte delat dokument på detta sätt tidigare, säg till om ni stöter på problem med den!

https://docs.google.com/file/d/0B9BvNsf9HbApRlNqa29qQ0dNZlk/edit?usp=sharing

(eller om den ovanför inte fungerade)

docs.google.com/file/d/0B9BvNsf9HbApRlNqa29qQ0dNZlk/edit?usp=sharing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för uppföljningen! :-)

Blev lite förvånad över att bara 75% tycks ha en hink med lina ombord, men näranog 100% har väl en hink? En lina behövs ju bara på större båtar där man inte når ner till vattnet för att fylla eller för den delen skölja ur, kanske har frågans formulering förvirrat??

[Haha, angående hinkens vardagliga användning så är inte disk etc det första jag tänker på såsom gossebarn. Brukar kalla den pinkenhinken. ;)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roligt att se resultatet av undersökningen.

Förutom hinken reflekterade jag över hur mansdominerat båtlivet verkar vara. Det är konstigt att halva befolkningen inte är så intresserade.

Vad beror det på?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det är männen som sköter om båten, och har intresse för att den ska fungera och kan åtgärda eventulla problem utan att bli stressade eller helt enkelt de enda med utbildning inom området?

(vad som bör observeras är att jag utgår från hur det fungerar i vår båtklubb.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tack Carolina för enkätsvaren.

Du har räknat fram % tal/andelar samt förklarat en del siffror.

Men du, jag saknar slutsatser, förutom de som du nämde att det inte gick att dra en viss slutsats i en viss situation. tex dyra båtar-större brandansvar. (Tror för all del inte att folk med många eldfarliga prylar på större båtar tänker mer på säkerheten, snarare tvärt om. Men det kan vara min fördom.)

Det jag undrar är, vad mynnar alltså hela enkäten uti?

Sedan tror jag inte att brandsläckare ombord beror på försäkringskrav. Jag tror att det är det enda som de flesta kan tyckas vara värt att skaffa och kan hantera. Borde istället kolla/fråga var man har brandsläckaren och om man har övat eller tänkt genom hur använda den vid olika bränder.

Ang gasol så är de flesta dörädda för gasolen. Men det är högst en brand om året tror jag visst om ens det. Men när det smäller smäller det högt. De flesta bränder startas av stekpannan precis som hemma, sedan kommer spritköken som nr 2. Fotogenlampan? Har aldrig hört talas om en brand som startade pga den ombord. Levande ljus och gadiner är annars en klassiker. Båtdynor brinner lika bra som soffan hemma, med rökutveckling.

Tror att dessa frågor skulla få bättre svar och en slutsat om man formulerade om å ställde kontrafrågor och sållade bort motsägelsefulla tyckanden.

Personligen hoppades jag hitta ett aha i det hela för att tkunna förbättra min egen säkerhet ombord på min båt. Så blev det inte.

Kan du komma igen med en ny omarbetad enkät senare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey, hur kan du ur enketsvaren utläsa att båtlivet är mansdominerat. Det jag kan utläsa är att de som häckar på maringuiden är klart mansdominerade och medelålders. Nu är det så att båtlivet, när det gäller att sköta båten, är mansdominerat men det är en annan fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey skrev bl.a....

Förutom hinken reflekterade jag över hur mansdominerat båtlivet verkar vara.

excel319 har rätt, det går bara att se att resultaten ger intryck av att båtlivet är mansdominerat.

Så varför är det så?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är kul att se att många läst det jag hunnit få ned.

Jo det är en del mer bearbetning av svaren på gång, har det superstressigt med en stor inlämning nu i veckan, men utlovade att lägga upp resultat här efter den 20e. 

Ser, precis som ni, nu i efterhand att jag borde formulerat om några frågor och ställt några fler och några färre (eller helt enkelt några andra) för att få tydligare och mer fokuserade svar.

Vad som kommit fram efter en del intervjuer och enkäten i samband med olika idégenereringar som gjorts är att det som uppsatsen kommer fokusera vidare på är just bränder i fullbelagda gästhamnar, hur man tidigt kan uppmärksamma en båtbrand innan det blir brandspridning. 

Det finns en del förklaringar till hur det blev detta problem, men de får ni läsa när rapporten är klar. Delvis måste jag väl erkänna att, som många av er som svarade på enkäten säger, det är svårt att designa / produktutveckla problem som i grunden ligger på slarv / oförsiktighet eller bara otur. En av anledningarna till att problemen kring gästhamnar och båtbränder valdes att gå vidare med är för att det då kan komma andra båtar / personer till skada trots att de varit noga med sin egen brandsäkerhet! 

Angående svarsfrekvensen i enkäten så nådde jag ju inte ut till den stora målgruppen. Jag misstänker att de flesta som svarat hittat enkäten här på maringuiden. Jag skickade ut mail till olika båtklubbar runt om i landet men har inte fått några svar alls från dem, men de kanske inte är lika aktiva nu under vinterhalvåret.. 

Alltså, en bättre enkät och en bättre spridning hade gett bättre resultat. Men lite fler slutsatser ska minsann kunna dras från enkäten innan jag är klar med den. Ville inte att ni skulle känna er bortglömda bara! :)

Man lär sig medan man lever! 

Hoppas ni har haft en fin helg,

Carolina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...