toaen 510 Postad 1 Februari , 2013 Inspirerada av Mackey när han ställde frågor om vilka platser som är värda att besöka under hans seglats. Har börjat fundera på om inte sommaren seglats sulle gå på Vänern, med ett antal dagars besök vid yngsta dotterns sommarstuga mellan Karlstad och Kristinehamn. Kommer via Trollhätte kanal och går tillbaka till västkusten samma väg. En eventuell medseglare har framförst önskemål om att lägga till vid Läckö slott och det bir troligtvis på uppvägen. Ni som seglar på Vänern - vilka platser måste en Bohuslänning absolut besöka. Ev lägger jag båten nån vecka eller två nånstans och förtsätter resan lite senare. Som Mackey även föreslog går det ju bra att lägga in platserna på http://www.marinwiki.se/ och hänvisa dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 1 Februari , 2013 Hej Välkommen till Vänern! Jag skulle besöka Spiken, Läckö slott, Lurö (Husön och Aspholmen). Gå via Lindökroken, gå runt Torsö, N-ut mot Sjötorp. Du skulle hälsa på din dotter som hade sommarstuga mellan Karlstad-Kristinehamn, där finns det hur många fina naturhamnar som helst, dessutom så ligger flera av båtklubbarnas utehamnar just där. Har du tur så kommer du också få se havsörn i det området. Har lite tid över så ta en sväng till Millesviks skärgård (ligger omedelbart V Värmlandsnäs). Det är en fantastisk vacker skärgård där man kan gå inomskärs. http://www.archipelago.nu/SKARGARD/SVENSKA/VANERN/naturhamn.htm Lycka till! Med vänlig hälsning, Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 1 Februari , 2013 Håller med laand, medtillägget att ta Tösse skärgård på väg tillbaka, efter Millesvik. I Ekenäs gästhamn (sydspetsen på Värmlandsnäs) gäller SXK-rabatt. Beroende på vilken höjd du har på båten, rekommenderas ett besök i Borgvik och i Liljedal för att vara lite kulturell också på semestern. Och, som jag skrivit tidigare, Grums Båtsällskap har Vänerns bästa bastuläge. Åker du till Lindökroken och har jolle med dig och är intresserad, kan jag beskriva var du hittar en population med myrlejon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 1 Februari , 2013 Du måste absolut besöka Gässlingegrundet ca 3 M söder om Skoghall. Där jag har fem andelar i ett vindkraftverk... I övrigt kan jag rekommendera en tur med dressin från Bengtsfors, men jag vet inte om man kommer dit med mast... Ett alternativ är att ta kanalbåt från Håverud till Bengtsfors. Räkmacka (och öl) på Kanalcafeet i Trollhättan är ett måste... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 1 Februari , 2013 Jag köpte båt i Åmål förra säsongen och tycker att just denna stad är värd ett besök. Där finns förutom trevlig personal i gästhamnen, även en mastkran och en bra allmän servicenivå med hyfsade priser. Några få minuters promenad till ett centrum med småstadscharm och ett ganska bra utbud av sånt som en seglare kan behöva! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 1 Februari , 2013 Lite utanför frågan, ganska mycket faktiskt. Men Mackey, hur kommer det sig att de privata vindkraftverken fungerar medas de kommunala står stilla? Har ni inte haft samma serviceföretag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 Februari , 2013 Har kört på Vänern några ggr. De gamla slussarna i Trollhättan är en bra natthamn (om du kommer uppströms Göta Älv kör inte in i den första ordinarie slussen, utan passer förbi uppströms så kommer man fram till de äldre slussarna) där är det tyst och lummigt, gästhamnen Spikön i centrala Trollhättan är bullrig, ligger centralt i stan med bil och fartygstrafik. Tvenne ggr har jag på Vänern fått dåligt väder och gått in till Dalbergså, kuling på sjön kav lungt i ån.Tyvärr är gästhamnen i Dalbergså numera också campingplats. Har du möjlighet att masta av och ta båten på bil från Grebbestad (alt. Halden) till Dalsland? Då slipper du transportsträckan uppströms Göta Älv (som är tråkig) till Vänern, samt kan köra i Dalslandskanal. Det är skillnad som natt och dag att slussa upp eller ner. Haver gjort så 4 ggr. Kul avstickare är att köra Säffle kanal (en sluss) upp till Arvika. Ta god tid på dej. Läckö och Spiken är trevliga ställen. Vänern är stor, jag haver nordöstra delen kvar att utforska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 Februari , 2013 Försök att boka in Åmål som har bluesfest 11-14 jul, ett trevligt arr som gladde mej mycket. http://www.bluesfest.net/ Bild: Trollhättan nedre gästhamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 1 Februari , 2013 Vänerna är fin .. kolla min blogg http://www.myrablogg.rodarummet.net/#home Hamnar & Ankringsplatser En väldigt speciell och vacker väg (även om den tar lite tid) . är att slinka in nogg om Hindens rev och gå inomskärs längs Kållandsö upp till Spiken eller Läckö.Å andra sidan är det lä där även om det blåser hårt. Har du dottern mellan KD och KRH så bör du besöka Jäverön där öppnar nytt fik i sommar, ;-) FIna bad hittar du på sättersholmarna Om du ligger på kannikenäset i Karlstad (KSS) är gästhamnen där gratis, i motsats till inrehamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Februari , 2013 Har hört flera som klagat över att det inte var bra i Läcköhamn, men visst är slottet värt ett besök. Annars finns det några trevliga ställen på andra sidan Kinneviken, Hällekis, Råbäck mfl vid kanten av Kinnekulle. En väg många tycker är fin är in genom Viksnäs, över Mariestadfjärden och upp genom Östersundet mot Sjötorp. Mariestad är också en bra och trevlig natthamn. Lindökroken kan vara väldigt överbefolkad, går man längre söderöver kan man gå in en bit mellan Hovden och Brommö. Ankra ta jollen och ro iland och bada. Fina sandbankar. Går man ner igenom Brommösundet kan man äta på krogen vid Laxhall som är ganska hygglig. Sen går man igenom Kilmaren, sundet mellan Torsö och Kalvö. Kräver specialkort som ges ut av båtklubbarna. Jag tror det finns med i Vänerlotsen som ges ut av SXK och som är mycket användbar om man vill hitta ankarvikar mm. Djurö har inte nämnts, Malbergshamn är bra och väldigt tjusig. Har man tid finns det många fina vikar på sydsidan om Djurö. Men det är grunt i Vänern och precisionen i sjökorten dålig. Luröskärgård och Millesvik är något man absolut ska se. Det bästa är att det fortfarande är väldigt få båtar på Vänern, man behöver sällan trängas. Inget rostar och oftast kan man ta kaffevattnet direkt i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Februari , 2013 Tack för alla svar hittils. Var i min ungdom engagerad i båten Elida nr 1 och nr 2. På Elida nr 2 gjordes mycket jobb på Trellevarvet (Bröderna Jonssons torrdocka) och jag tillbringade mycket tid där. På Elida 2 hade jag under den första tiden gjort 90 % av all elinstallation ombord. Gjorde även lumpen på Såtenäs - där jag byggde min andra båt innom flygfältets område. Var mycket på Trellevarvet hos Harry och Valter och jobbade för egen del. Byggde bl.a. en båtkärra. I slutet på 1980-talet fick jag en ny lagkompis (på elverket) En förmiddag talade han om att han skulle sluta lite tidigare och dessutom va ledig ett par dar för att han skulle åka till Hjo och hämta en Albin Ballad, som han köpt. Det blev mycket båtsnack den dan. Han talade också om att frun var orolig för slussningen. Berättade detta för frugan när jag var hemma på middag och hon tyckte att jag skulle följa med och hjälpa dem. När jag berättade för arbetskompisen vad frugan sagt ville han gärna att jag skulle följ med. Det var en fin tur. Om bord fanns det ett handritat sjökort över farvattnen runt Kållands ö. Har kvar en kopia. Det finns ju en båtsportled så man i princip kan gå runt Kållandsö om man inte har en högre segelfri höjd än 2,7 meter - Ulleredsbron. Själv behöver jag en segelfri höjd på 12 meter och har ett djupgående på 1,45 m. I teorin skulle man kunna gå in vid Norra Enholmsgrund alternativ vid Fyren Måken och gå på den västra sida av Kållandsö innomskärs upp mot Navens fyr. I det digitala sjökort som jag har i min dator från (2002) ser det dock ut som om några bitar på sträckan bara har ett djupgående 0,6 meteroch det kan ju va lite i grundaste laget för min del. . Annars hade det varit en intresant sträcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 2 Februari , 2013 Jo, lite utanför ämnet är det nog... Jag vet faktiskt inte. Det kan vara så att det beror på att man har skapat två olika driftbolag där det ena består av de kommunala ägarna och det andra är av mer privat natur (om nu en vindkraftförening och Svenska kyrkan är att se som privat...) Den tredje aktören på den privata sidan är i alla fall ett aktiebolag. Just nu ser det ut som endast ett av vindkraftverken står stilla, men alla visar inte sin drift på nätet. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Februari , 2013 Utanför ämnet - hur så !? Det är ju segling vi talar om och det är väl vindkraft om något. Är alla verken av samma fabrikat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 2 Februari , 2013 Jap, alla är av samma fabrikat. Det är servicebolaget som kursat och därför fungerar inte servicen, utan en del verk står stilla. http://www.vindparkvanern.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 936 Postad 2 Februari , 2013 Tillbaka till ursprungsfrågan - segla på Vänern... Jag försökte gå fritidsbåtsleden på västsidan Kållandsö för många år sedan (Jarlehus-Klitt-Naven). Med ett djupgående på 1,20 så kom jag inte igenom (ingen aning längre av hur vattenståndet var den gången, det var i slutet av juli och då brukar ju vattenståndet ha sjunkit en del). Sjömätningarna lämnar ju en del i övrigt att önska. Men nu har Hydrographica börjat sjämäta även i Vänern. De gav ut ett kort 2012 och kommer med två till i år. Läckö (2012) http://www.hydrographica.se/sjokortssidor/vanern/133-01_lacko.htm Billingsön (2013) http://www.hydrographica.se/sjokortssidor/vanern/133-02_billingson.htm Naven (2013) http://www.hydrographica.se/sjokortssidor/vanern/133-03_naven.htm Dessa tre kort täcker hela Ekens skärgård och öppnar upp för att leta egna vägar och vikar i denna fina sötvattensskärgård. Som vanligt så är det nog bara Läckökortet från 2012 som är med i årets uppdateringar av digitala sjökort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse_W 0 Postad 2 Februari , 2013 Kan med gott samvete rekomendera en tur i den pölen, Gjorde ett varv där förra året, fantastiskt trevligt, kändes lite konstigt när man fick en brottsjö över båten och den smakade inte salt. Mygg finns det gott om, även platser att lägga till vid. Hamnavgifterna är väldigt mycket trevligare än på västkusten. Räkna inte med att se botten någonstans, mer än ca: 1,4-1,5M ser man inte. Jag fick känna mig fram när båten sticker ca:1,85. Ps. Var försiktig om man sticker utanför farleden, när man går från Karlstad till Kristinehamn. Ds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Februari , 2013 Ser ut som du gjort en väldigt trevlig och genomtänkt runda. Hur lång tid tog du på dig? Ang. vattendjupen så är ekolodet en välsignelse. Man brukar säga att segelbåtar som sticker max 1,50 har en enorm fördel. Nuvarande båt är längkölad och sticker 1,40, jag kommer in på betydligt fler ställen än mina kamrater med 1,60. Glöm inte bort de magnetisk störningsområdena, på förekommen anledning kan jag meddela att även autopiloten påverkas .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Februari , 2013 Lasse_W skrev: Räkna inte med att se botten någonstans, mer än ca: 1,4-1,5M ser man inte. Jag fick känna mig fram när båten sticker ca:1,85. Hmm ... blir nyfiken, både ifall du menar visuellt- eller ekolodsmässigt så förefaller ditt påstående ovan rejält konstigt? Nån annan som seglar i Vänern eller i annat sött vatten som upptäckt nåt liknande, alltså siktdjup runt 1,5 meter? Misstänker alltså starkt nån sorts mätfel i ditt fall. Kanske kan du klarlägga omständigheterna tydligare??[själv har jag emellanåt upptäckt liknande konstiga djupbegränsningar på mitt gamla ekolod nära Göta Älvs mynning till havet, har hittills framgångsrikt tillskrivit dessa hörande till kategorin salthalts-språngskikt. Men att en visserligen jättestor insjö skulle kunna ge liknande effekt ...??] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Februari , 2013 Jag kan bekräfta det visuella siktdjupet på ca 1,4 m. För min del brukar det vara så att när jag ser botten så brukar det åtföljas av ljudillustrationer. Har man polaroidglasögon och och solen från rätt håll ser man djupare. Ekolodet däremot fungerar perfekt och mycket precist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse_W 0 Postad 2 Februari , 2013 Hej Thomas-1 Sjön är så grumlig så sikten ner i vattnet är inte mer, därimot funkade ekolodet alldeles förträffligt. Att båten sticker så djupt som 1,85 är lite för mycket för Vänern, naturhamnar är svårt att komma in i. När vi gick in på Djurö tog jag fart och ställde mig i dyn. Jag såg ej botten förren jag var framme vid bryggan. Hej även bhemac. Turen vi tog var på nästan 4 veckor och då avgick vi från Göteborg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 3 Februari , 2013 Vänern är en mångfasetterad sjö som egentligen består av två, Dalbosjön och Värmlandssjön, båda med sina egna egenskaper. Siktdjupet är inte speciellt stort inne i vikar medans det är mycket bra ute på Värmlandssjön, men där spelar det mindre roll. Om man tänkt sig ett besök i Vänern så är http://www.sxk.se/content/v%C3%A4nerlotsen att rekommendera. Då slipper man åka omkring och inte komma in till land. Det finns hur många ställen som helst att lägga till vid, även med ett djupgående på 1,85, egen erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Februari , 2013 Lasse_W, Bhemac och Excel319: Tack för svaren. Kan väl f.ö. vara lite dåligt siktdjup emellanåt även runt Göteborg på sina ställen. Hmm ... det vattnet har jag i mina kranar via vattenintaget i Göta älv, ni har väl för tusan inte pinkat i det också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 3 Februari , 2013 Jojo mensan, minst tre ggr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 Februari , 2013 Kan inte på rak arm komma på ytterligare måsten än vad som redan nämnts, även om jag nog besökt större delen av Vänerns godbitar genom de bortemot 35 åren jag huserat på sjön. Aspholmen, Läckö, Djurö mfl som redan nämnts kan jag bara hålla med om. Ekenäs likaså. Djurö är som sagts inte bara Malbergshamn, med moderata 1.40 i djupgående skulle jag absolut lägga mig i Årans hamn på västsidan av Djurö. Grums båtklubb har med Åsundaön (aka Rövhålan) inte bara en av Vänerns finaste bastulägen utan är även en av de mer välkomnande uthamnar jag besökt, såväl naturistiskt som mänskligt el hur man nu ska uttrycka sig. När du ska besöka dottern har du även Ö. o V. Tormesöarna att ligga vid nån natt om du inte väljer Timmeröarna där du även finner färdighuggen ved till kvällsbrasan. Går du från Grumshållet mot Kristinehamn kan du ju passa på att titta till väderkvarnarna på Gässlingegrunden och lägga om rodret inåt Skoghall på en fika på vårt lilla skär strax utanför Lillängshamnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 3 Februari , 2013 .... på vårt lilla skär strax utanför Lillängshamnen. Vad heter det skäret? Med vänlig hälsning, Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 Februari , 2013 Notskär Bryggan ligger ung på 59* 18' 45 13* 27' 60 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 3 Februari , 2013 Ligger alltså på Långholmen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 Februari , 2013 Nej, den lilla plätten heter Notskär men namnet framgår inte av -åtm mitt- papperskort. Tog koordinaterna via Google Earth på iPhone så dom är inte mer exakta än mitt pekfinger haha. Om du är hemmastadd i området så är det alltså den lilla holmen rakt syd om Stockholmsudden Edit: Stavfel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Februari , 2013 Låg din Maxi 77 i hamnen norr om. Jag har visserligen varit där en gång när du inte var hemma, men har ingen aning om var det var. Det var svärsonen som körde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 Februari , 2013 Stämmer bra det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser