Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
toaen

Vänern

Rekommendera Poster

Hej

 

Letade själv upp koordinaterna du angav och hamnade då i vattnet SO Ö Långholmen. Med hjälp av sign Lintott såg jag Notskär. Stämmer, den ön finns inte på digitala sjökort.

På gränsen till uselt att jag inte visste namnet på den ön eftersom varje gång jag lämnar bryggan så måste jag passera just den ön. Går då i sundet mellan Ö Långholmen och just Notskär. Den är nog inte på gränsen till uselt, det är uselt.

 

Med vänlig hälsning,

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inte på elektroniska sjökort - konstigt. Den finns på mitt gamla Garmin Bluechart från 2008. Inte namngiven men öar behöver väl inte vara namngivna för att existera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nej, så kan det vara, alla öar, skär å holmar är inte namngivna.

 

Med vänlig hälsning,

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen ganska få skär och öar som har namn utsatta på sjökortet. Synd på ett sätt, men det skulle å andra sidan bli rätt rörigt om allt fanns med.

Hittade vid ett tillfälle när jag städade på kontoret på jobbet en karat över områdena runt Gravarne (Kungshamn) och Smögen. Där stod varenda namn på varenda grund, skär ö mm mm utsatt. Kunde naturligtvis inte låt bli att ta en kopia, som jag i regel inte vet var den är. Fsst den brukar dyka upp med jämna mellanrum när jag letar efter nått annat. wink

Förr hade skärgårdsbefolkningen namn på allt. Då fanns det ju inga GPSer som gav en exakt possitionsangivelse, utan det gällde att veta vad man talade om.

Jag gick en annan väg för att få fram var Notskär låg nånstans. Googles. Andra träffen var en PDF från Hammarö Kommun som innehöll en karta som hade Notskär namngiven.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om namn på öar så fick jag höra något roligt. Förr i tiden rodde man från Brommö in till Mariestad. Ungefär halvvägs passerar man mellan Dillö och Torsö genom Noret. Det finns en liten ö som kallades Sketön. Get it?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en liten ö strax utanför Smögenhamnen som heter Skitareskär. Undar vad de om tömde torrdassen gjorde där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske uttryckte mig luddigt, ön finns ju med på de digitala sjökort jag har, Navionics samt C-map, och även i pappersupplagan (fr anno dazumal) dock inte namngiven annat än på C-mapkortet. Själv har jag åkt i sundet en herrans massa år men aldrig vetat namnet på skäret förrän för ett par tre år sen, så skammens rodnad hos Laand får nog delas av mig med. Samt säkerligen minst hälften av lokalbefolkingen under 70 år. Har du åkt sundet m jämna mellanrum har du nog också sitt undertecknad i snickartagen. Mycket renovering blev det under sommaren 2012

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja, det har jag.

Om jag inte minns fel så var det ett inbrott i huset närmast kanalen för några år sen. Sorgligt!

Med vänlig hälsning,

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Inte långt hemmifrån i Mälaren finns en lite holme kallad Brännvinstratten.

Finns det intresse kan jag vid tillfälle berätta om det namnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.  Vad var historien bakom Brännvinstratten.

2. Har du nåt förslag på Vänerrutt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på Båtmässan idag. I montern Vänerhamnar fick jag tipset att det går att köra båten på bil till Vänersborg från Uddevalla. Bra för transportsträckan uppströms Gbg - Trollhättan är trist. Har 3 ggr kört Grebbestad - Ed i Dalslands kanal med bil. Då slipper man slussa uppåt som är betydligt jobbigare än att slussa nedåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag tror inte det är nåt alternativ för min del med lastbilstransport. 

Måste i så fall plocka ner seglen och rigga av och sen rigga på igen. Med en sån stor och tung mast med två rullar som jag har är det mycke jobb.

Dessutom är nog en sån transport inte gratis.

Skulle tro, att det tar betydligt längre tid och blir dyrare än transportsträckan uppför Göta älv.

Kan va ett bra alternativ för de som inte seglar gratis till Göteborg och inte har nån mast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skärgården kring Kållandshalvön och Kållandsö är fin. Båtsportsleden från N. Enholmsgrundet/Jarlehus borde beroende på Vänerns vattenstånd vara farbar även med en inte alltför djupgående segelbåt. Den kritiska delen är Artigs ränna nordost om Klitt men det finns en alternativ färdväg runt. Även nord ost om Brända-Holme är en smal passage där prickarna står som spjälstaket en bit men där bör djupgåendet räcka till. I båtsportkortet för Vänern brukade det följa med en special över denna led. Specialkortet utgavs av Lidköpings Båtsällskap som mätte och prickade ut leden i början av sjuttiotalet, de har sin hamn strax öster om Ulleredsbron. Norr om Kållandsö är farlederna djupare. Trellevarvet finns kvar med en yngre generation Jonsson. Hamnen i Hörviken har gästplatser liksom Spiken och Läckö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slussarna i Trollhätte kanal har dubbelbotten, d v s de fylls på underfrån med ett jämnt flöde så det blir inga strömmar i vattnet vid uppslussning. När jag slussade upp för älven sist var jag ensam och höll fast båten i en stege med ena handen.(3,5 ton)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då slussade de snällt.  Varit med om att en dubbel 12 mm lina gick av pga. kraftig vattenrörelse. Fast det var en större båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De gånger jag har varit med och slussat i Göta Älv, har vi lagt oss mitt i slussen utan att hålla i någon stege, Comfort 30 och Hanse 342.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjort likadant både nedströms och uppströms, ensam och höll i en stege med ena handen (3.0 ton). Inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det för en båt som har 1,45 m som djupgående.

Hittade en sida som jag tror sa att månadsmedelvattnet var ca 40 cm över normalvatten men det förekom ju vissa år att det var 40 under.

Hur är vattenståndet idag?

Tack för alla andra svar.

 I fjol köpte jag på mig den nya boken Vänern och Vättern. (Som jag dock har lånat ut till en kompis sad som skall till Karlstad i Maj)

Skall till båtmässan Allt för sjön. Får väl köpa på mig lite nya pappersjökort och även Hydrografikas specialer. Hoppas  Vänerhamnar har nån monter där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag är vattenståndet +0,83 m. Men isen är nog ett större problem ;)

Det finns en app, ViVa där får man lite data

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får väl hoppas att vi inte redan är inne i en ny istid och att isen ligger kvar i Juni, Juli, Augusti wink

Härhemma i Kungshamn har mycket av isen gått. Ett tag låg det tom en bra bit väster om Smögen. När jag åkte över Smögenbron igår var det nykast på ganska tora ytor innomskärs och när jag var nere och tittade till båten på eftermiddagen var det även där nykast på ytor som tidigare varit isfria.

 Men när jag kommer hem från Stockholm om styvt 14 dar har väl förhoppningsvis isen gått.

Ska kolla på appen. Klarar jag det inte får jag be mitt barnbarn - 10 år - att hjälpa mig. indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter tråden. Kanske finns nyheten redan i någon tråd men jag läste nyss att Hydrographica släppt ett specialsjökort i A3 kallat 123-01 Värmlandsskärgården

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...