Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
motormanne

Isoterm koppla loss?

Rekommendera Poster

Hej, vill bygga bättre kylbox i min båt. Nuvarande box har i stort sett ingen isolering...

Det sitter en Isotherm med ASU i boxen och jag undrar om det går att lossa kylmediekopplingarna utan att mediet rinner ut?

Ifall det rinner ut. Vad kostar det att återfylla och var gör man det i Göteborg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska gå bra att sära på kopplingarna. Pyser det så får dra åt och ringaIsotherm i Kalmar. Hjälpsamma som få!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk bara på att om du har freon som köldmedia så får ingen fylla på den åt dig. Då blir det till att byta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Freon är väl inte så bra för ozonlagret anses det så det är ersatt av bättre gaser. Så gamla kylar får gå så länge de går och ska sen inte återfyllas. Nån kyltekniker kan väl skriva varför man inte kan byta gastyp. Gissar förångningstemp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste kolla på ev. dataskylt vad du har för typ av köldmedium först.

Om det är som jag misstänker R407C så borde det absolut inte vara några problem att fylla på, men om den är lite äldre och R12 så skulle jag inte röra den så länge som den fungerar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aggregat. Var nog lite otydlig där.

Freon får man inte arbeta med längre. Och man kan inte heller byta till något nyare. Det var i alla fall beskedet jag fick när en frys för flera år sedan behövde lagas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vissa aggregat kan man byta från R12 till någon miljöriktig ersättare. Det finns kyltekniker som vill ha R12 för att kunna serva äldre utrustning. Fast det talar man inte gärna om .....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara att lossa kopplingärna,om det läcker ut kylmedium så fyll på finns att köpa överallt 

Kylspesialisterna tar hutlösa priser.så varför inte göra det skälv.

Kylspray för elektronikÄr ofta R407 tex Biltemas använder det skälv då mitt aggregat tappar kylmedium får fylla på lite varge vår.funkar lika bra till bilen.

spelar ingen roll om det är ett R12 aggregat så länge du inte byter ut störredelen av kylmediumet då du behöver byta till en syntetisk olja i aggregatet.

PS. 

kopplingar och kylmedium säljes i större delen av eu för gör det skälvare kolla på DIY mtr.

Snål gubbe finner råd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...