tomme71 0 Postad 11 Maj , 2013 Oj tolv papp lät lite dyrt, jag köper grejjorna på biltema under en tusenlapp och monteringen tar max en timme! för dom pengarna kan man lätt byta vart annat år! Merc har väl lite bökigare byte av impellern? Jag har Volvo Penta 280DP från tidernas begynnelse monterat ihop med en lika gammal AQ225, endast förgasaren är renoverad och tändningen utbytt och den går riktigt fint faktiskt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 11 Maj , 2013 Mercrusier har hyffsat lätt att byta impeller. Ungefär som på en utombordare. Men bälgar är ett mörker. Vågar (kan) skruva en hel del men inte bälggbyte. Prisuppgift på västkusten ca 12 tusen och innåt landet ca 7 tusen. Inkl material. Trimsensorer som skruar ärgar fast. Massa specialverktyg för att få dit nya bälgar. Sedan brukar man behöva ta med växelwire så har man garanterat massa skit med växel sedan. VP troligen enklare men 2 år verkar vara skit från början. Men vilket bilfabrikat hade överlevt om man gått ut med att de behöver omfattnade renoveringar efter 2/5 år? Dessutom när man bara använder dem så få timmar som det blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomme71 0 Postad 11 Maj , 2013 Egentligen så är ju driftskostnaderna helt sjuka på båtprylar, inte många driftstimmar per år som grejjorna används om man jämför med en bil tex. ändå så ska det bytas en massa inför varje säsong... Lägg därtill överpriser som heter duga så fort det står marint på kartongen till prylarna man köper! Bara ett exempel, i min båt sitter det en helt vanligt Cheva 305 men nu heter den helt plötsligt Volvo Penta AQ och då plussar man direkt på flera tusen procent på delarna... Jag köpte en ny startmotor i höstas, VP skulle ha drygt 8 tusen men jag hittade en ny hos en lokal motorbyggarfirma för 1600:- Det är ju knappast någon raketforskning det handlar om på materialet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 11 Maj , 2013 Pratade med en vp meck, han sa 5 år och att msn kollar bälgen varje år. Brukar väldigt sällan bli problem med bälgen enligt honom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser