Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Northsea

2 årig bälg, VP290, byta?

Rekommendera Poster

Köpte en båt i höst. Dokumenterat bälgbyte april 2011. Dvs 2 somrar med bälgarna i Östersjön. Nästkommande vinter har jag plats på Marina där det är obligatoriskt att lämna in drevet över vintern. Passar således mycket bra att byta bälgarna nästa vår.. då är frågan, är det stor risk att köra 3 somrar på samma bälgar? Vet att Volvo Penta rekomenderar 2 år.. men borde ju vara en marginal på detta, tycker man..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ofarligt.

Det du definitivt ska göra är att vrida och dra kraftigt i gummit för att se ev sprickbildningar. (Inte för hårt så du orsakar sprickor dock.) Minsta misstanke och det är värt besväret att byta. Ser bälgen OK ut så... Som sagt lite marginal borde finnas.

Jag river av mitt drev varje vinter och byter DREVbälg varje/vartannat år. Mest för att det är enkelt och en bra försäkring mot trassel. Däremot får AVGASbälgen sitta tills den får synlig skada, där finns ingen risk för följdskador när det går hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väl skrivet av Anders.

Personligen hade jag kört vidare med grejerna men känner du dig osäker så kostar ju inte en knutbälg så vansinnigt mycket i sammanhanget. Tror du att du kommer grubbla dig sömnlös så är det ju värt några hundringar. Köper du en ny så kan du ju be att få spara den när servicen ska utföras så har du en i reserv ifall du skulle råka ha sönder den nya av någon anledning.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter drevbälg vartannat år vare sig det ser ut att behövas på våren, eller ej... Det kan ju vara så att den pajar under säsongen (vet, det kan den göra med flong ny oxå...) så jag vet att jag är hyggligt säkert ute... Vill inte gärna chansa...

Avgasbälgen kollar jag kontinuerligt upp då den är lättare att hålla koll på -och byta- under säsongen...

NOTE: Redigerat p g a tillägg i text!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.. känns ändå som att det borde gå helt fint efter en kontroll av den.. 2 år säger VP, den kommer således vara 2 år och 5 månader när båten ska upp. Sitter skyddad under badbrygga också (mot solen tänker jag då). Fått offert på omkring 5000 för att byta, så det är klart att det lockar att köra en sommar till och sedan byta nästa vår när ändå drevet ska monteras..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en saftig offert. För en yrkesman bör det inte handla om mer än 1-2 timmars jobb, om det bara handlar om byte av knut- och eventuellt avgasbälg. Jag och många med mig tar av och på drev själva (ett extra handtag vid montering är dock att rekommendera).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt sjukt pris, jag gjorde det själv för första gången i våras och det tog mig ca en timme!

+ några hundringar för materialet på biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man har bra betalt för det som man gör själv på båten.

Skulle själv inte ha råd att ha båt överhuvudtaget om jag skulle vara tvungen att lämna bort allt

från polering, vinterkonservering till bälgbyten och bottenmålning m.m.

Räknade lite för skojs skull på vad det skulle kosta att vinterförvara min båt innomhus i ouppvärmt utrymme enligt en 08-marinas prislista som länkades till för ett tag sen.

8,5 x 3 m: 19.500:- ( om jag nu räknade rätt )

Jag betalar 2.500 för samma sak- tur att man inte bor i storstadsområdena och inte har tummen mitt i....

 

Roger

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i norrbotten där jag bor betalar jag 400 riksdaler till föreningen för en bojplats och ytterligare en 400-hundring för vinterplatsen!

Står på väntelistan (och kommer nog förhoppningvis med till sommaren) till en bryggplats som kostar 5000 i deposition som återfås vid uppsägning och ingen årshyra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet flera i vår marina som inte har bytt bälg på många år, deras håller. Kanske inte samma sak, men på segelbåten byttes det förra vinter/våren, och gången innan dess var nog tio år innan (visst slites en bälg på en motorbår snabbare är på en segelbåt, som delvis beror på användning) .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju en viss skillnad på bälgar och bälgar.

Bälgen till ett S-drev som ju är vanligast på en segelbåt behöver ju inte bytas speciellt ofta,

För mig(och många andra) som plockar av drevet på hösten är ju  som sagt kostnaden för bälgbytet liten när drevet ändå är av. Ska man däremot betala uppeot 4-5000:- för bytet så skulle jag nog också dra ut på tiden mellan bytena. Men som sagt det kan bli kostsamt om man måste byta knutar m.m pga att bälgen läcker så det kan ju vara lite moment 22 över det hela.

 

 

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En orsak att undvika knuthaveri är ryktet jag hört:

Haveri på drivknutar; axeln hoppar runt och slår hål på struten; stort läckage under vattenlinjen. Båt sjunker.

Det är som sagt ett rykte, har inge belägg för att det har hänt. Men det låter tillräckligt troligt för att få mig att hålla örnkoll på bälgstatus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruiser har några år längre intervall på sin rekommendation om byte. Fem år vill ja minnas. Svårt att tro att Pentas bälgar skulle vara sämre utan det handlar bara om att Penta vill sälja mer bälgar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis min tanke, vad skulle göra skillnaden på Mercruisers bälg? 5 år mot för VP som har 2 år.. Tycker det borde fungera fint med 2.5 år iaf.. men det är klart, en chansning är en chansning.. Dock sitter drevet skyddad från solen under badbrygga, gått i bräckt vatten och båten har körts 20h per sommar.

Snackade med en VP meck som sa att det funkade bra en sommar till, men jag ska fundera över saken. Tack för inputs! Fortsätt gärna ge er syn på saken och hur länge ni kört med bälgarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar du ofta tilta upp drevet i maxläget? Om man förvarar drevet i upptiltat läge (t ex om det är grunt vid båtplatsen) torde det slita mer på bälgarna än om drevet alltid är i nedre läget.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta bälg är ett lätt jobb för den som har en normalt placerad tumme. Att byta drivknutar och lagringar samt provtrycka drev och liknande efter läckage på bälgen är lite svårare. summa summarum byt bälg i tid, det gjorde inte jag och det kostade mig 7500:-, en ny bälg kostar 400:-

 

Avgör själv!

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konditionen på bälgen är viktigare än hur många år och månader den är!

Undersök nogggrant, minsta tecken på att den börjat torka, antydan till spricka, nötning eller annat läckage, byt! En trasig bälg blir i alla händelser dyrt! Offerten du fått måste anses som ocker, en timmes jobb för en normalhändig person och 500:- för bälgen, en billig försäkring som ger en bättre sömn:)

 

Har kört allt mellan en och fyra säsonger på mina bälgar, beroende på konditionen på dom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar byta 3-5 år. Den tidigare bälgen var 5år före jag bytte. Såg ut och kändes som ny. Men har man av drevet är det lika bra att byta.



Avgasbälgen var aldrig bytt sedan 97, bytte den förra året. Den var lite torr. Gjorde lite tester på den för att verkligen försöka med handkraft ha sönder den? Men det gick inte.. Avgasbälgen slits bra mycket hårdare än bälgen. Då det går rätt heta avgaser i den, samt vatten attackerad från både insidan och utsidan. 



Båten skall inte sjunka pågrund av hål i bälgen. Det sitter en tätning i skölden där ingånde axel förs in.



Vid vattenintrång i bälghuset så lär man få byta drivknutarna 600kr/st, inte speciellt dyra. samt stödlagret 500kr. Det finns även ett stödlager i sjävla drevet. Men den är också skyddad av en packbox. Att axeln skall rosta sönderr? Då får det allt ligga vatten bra länge där inne. Ltie ytrost kanske, men det kan man oftast slipa bort med fint sandpapper.



Sedan är det inget fel att ha övdrdrivet mycket fett på axlen heller som extra skydd. Ju äckligare det är med fett inne i bälghuset ju mer nöjd blir i alla fall  jag. :)



Så kör du på ett år till. Det skulle jag gjort lätt.



Mvh

Kristian 



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten skall inte sjunka pågrund av hål i bälgen. Det sitter en tätning i skölden där ingånde axel förs in.

Inte p g a hål i bälgen. Det jag hört om händelseförlopp:

1. hål i bälgen, vatten kommer åt drivknutar

2. drivknutar tappar smörjning och rostar, börjar knacka när motorn går

3. drivknutars lager går sönder, axeln hamnar snett och drivknut går sönder

4. axel studsar runt fritt inne i struten och slår hål

5. vatten rinner in genom trasig bälg -> hål i strut -> in i båt.

Dvs då ska man dels ha mycket otur, dels köra (väldigt) länge med ett högt knackande drev.

Jag har som sagt inget dokumenterat fall där detta inträffat. Men är det helt osannolikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer det in vatten i bälgen kan det gå väldigt fort. Säg att den snurrar mellan 3-4000 rpm vid marschfart. Har du tagit loss en komplett knut någon gång och kännt vad den väger går det snabbt att lista ut vilka krafter det handlar om i fall ett knutkors börjar ge upp. Knutarna är balanserade i ett stycke från början för att eliminera vibrationer och påföljande sprickbildning i godset.

När man hör ljudet från den är det oftast för sent! Ser inte anledningen till att chansa me bälgarna som är en väldigt liten kostnad i sammanhanget.

Visst sitter det packboxar i både struten och drevet men har man koll på vilket skick dom är i?

Är dom otäta kan det dels tränga in vatten i båten om man har otur, troligare är att stödlagret i struten ger upp väldigt fort om det får sjövatten som smörjning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att se hur drivaxeln skall kunna brista och slå hål i struten då den är grov som ett spett och sitter lagrad vid ryckutjämnaren vid svänghjulet och med ett rejält kullager i struten!Har du hört en sliten drivknut på en framhjulsdriven bil slamra och knaka vid sväng vet du hur en sliten knut låter i drevet när drevet vrids även vid stillaliggande med motorn igång!

(Axeln roterar hela tiden motorn är igång då växlingen sker i drevet)

Skulle knuten mot förmodan brista pga brist på hörsel och brist på känsel av kraftiga vibrationer tar väl bara resan slut då drivlinan därmed är bruten men det händer sällan när det passar troligen mitt i farleden framför ett handelsfartyg eller med ett grundflak om lä!

Troligen är det en advokat som knäcker som hobbymekaniker, de är vana vid lite högre arvoden! Nej köp du en bälg och ladda ner en instruktion hur den skall bytas, finns en del information i kartongen hur slangklämmorna skall sitta för att ej skada den nya bälgen!

Två man fixar det på 1-2 tim och känslan av att blåsa en ockrare mår man bara bra av!

Att våga är halva vinsten!

Watermill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå en brusten knut kan snabbt slå sönder en strut mm. Har själv sett hur det ser ut när det hänt. Detta på en båt som tillhörde en av de mest kunniga båtmekaniker jag känner till...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratat med en Volvo aktoriserad med en gedigen erfarenhet. Han sa att jag skulle öppna upp bälgen och kolla om det finns vatten, gör det inte det är det bara att köra. 5 år sa han, sen byte. (Även fast jag tog upp VPs rekomendation på 2 år)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips till alla drev ägare,Volvo stämplar in årtal på slang klämmerna.kolla oxå kyl slangen, Nippeln på äldre drev är av alu som ärgar,kyler fint i deplacement fart men vid planing så drar den in luft.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det vatten i bälgen ..är det för sent !

Det är ju vatten man vill undvika :-0

En bälg kostar ca 800:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är ju bättre i Norrbotten :-)

 

Sorry för OT!

 

Jag betalar 900 för uppställning utomhus 4*10 meter utan dep.

Tror det skulle kosta 300:- om jag deponerade 7000:-

Granuddens hamnförening, Bergnäset, Luleå.

 

Håller förövrigt själv på med mina drev nu. Ska lossa dom och kolla skick på knutar samt bälgar, eller jag har redan alla bälgar så dom byts i vilket fall.

Hade dock en uns vatten i SB drev så där kommer jag få utveckla mina drevkunskaper lite gann..... :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet förvarar jag hemma i govärmen över vintern, och knuten fettas in ordentligt efter att jag har plockat bort drevet på hösten!

Jag bytte bälgar och vattenintagsslangen ifjol och allt ser bra ut efter en säsong så dessa kommer inte att bytas, likadant med impellern i färskvattenpumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur dåliga får bälgar vara?

Har en Mercrusier och de ska bytas vart 5:e år 

Varför acceptera man att Volvos drev bara klarar 2 år?

Dessutom inne själv på 8:e året och de ser jäkligt bra ut. Dock problem med att den som monterade bälgarna 2005 monterade avgasbälgen riktigt dåligt  och lossnat tidigare och idag igen.

Nu med ny slangklämma och nu borde den sitta. (nya dragen med slangklämme mejsel så den borde sitta nu. Förra gången tappert försök med vanlig skruvmejsel via lilla hålet på skölden. 

Passade på att dra ett buntband (tipps från tekniker) runt växelwirens bälg. Där satt en klamma sönderrostad. Vilken jävla skit att sätta dit på en båt som ska gå i saltvatten.

Men att byta vart 2:a / 5:e år verkar var försiktighetsåtgärd och skapar massa extra service 

Själv anser det är skitkonstruktion som borde hålla minst 20 år oavsett fabrikat. 

Varför konstruera något som behöver service för drygt 12 papp vart 5 år? (Mercrusier. Volvo säkert billigare)

Hoppas dina bälgar håller året ut. Inte kul med vattenläck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...