roobeert 0 Postad 31 Januari , 2013 Hej!! Har varit ute efter båt i nästan ett år nu, och tillslut har jag hittat inte en utan två interessanta objekt! Den ena båten är en micore 490 dp 50hk honda 4-takt båda från 00 Den andra är en cresent 490 sport med yamaha 60hk dåda från 87-88 med trevlig bimini topp som ingår Då till frågan vilken båt/motor är trevligast som allround båt att från vattenlek till kräftfiske, för och nackdelar motormässigt? Mvh Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kriffe 0 Postad 3 Februari , 2013 Hej! Vet inget om micoren men jag har haft en 490 sport med en Yamaha 80 kring den årsmodell som du har hittat. Den funker kanon att fiska ifrån. Den är väldigt lätt och snabb. Toppade just över 40 knop gps fast motorn inte var rätt hissad på grund av att bågen för vatten skidor var ivägen. Har åkt 4 vuxna och 4 barn utan problem att plana, den var ju i och för sig övermotoriserad. Den är ganska flat bottnad så den är ganska stötig i grövre sjö. Den har ingen dyvika orginal monterat men det är lätt att montera. Men om du åker och tittar på båten så släpp ner stöd hjulet på kärran så båten lutar framåt sedan öppnar du luckan i sitsen i fören, där finns en plast plugg du kan ta bort å kolla om det är vatten mellan skrov och golv. Motorn som jag hade gick ganska tyst för att vara en tvåtaktare. Tycker inte att den drog jättemycket heller tack vare att båten är lättdriven. Tycker att det är en kanon båt om det är rätt peng. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daun 0 Postad 3 Februari , 2013 Jag har haft en micore och jag känner igen mig beskrivningen ovan. Båtarna är nog ganska lika. Nackdelen jag upplevde med micoren är att det fanns begränsad plats för benen bakom styrpulpeten. Mina 1,92 var inte optimerade för den platsen. De relativt låga friborden gör fiske enkelt, både med lina och nät eller burar. Trots sin storlek och låga fribord så känns båten trygg i relativt grov sjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser