forgus31 139 Postad 6 Februari , 2013 Har snöat in mig på batterier som kul objekt att lära sig lite mer om. Tror inte de kommer slå ut blybatterier i båt om man inte har ont om plats. Elcykel och bil är ett intresseområde och där är de nya batt befogade. Trojanbatterier kan nog vara bra i båt och golfbilar truckar och sånt. Men även där kan LiFePo4 eller vad det blir. Händer en del på batterifronten trots allt. Det blir ju lätt så när man plötsligt gräver ner sig i nåt nytt ämne.Har nu idéer om batterilådor för småceller där man inte löder in utan har dem lätt bytbara så celler byts ut när de blir sämre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 7 Februari , 2013 Oki, ja jag fattade det som att LiFePo4 inte var riktigt tillgängligt för båtar på ett prisvärt sätt ännu. Därtill kostnad för specialladdare. Glömde nämna att Hallberg-Rassy utrustar sina båtar med Trojan batterier som standard. Det är en prisvärd, beprövad och befintlig teknik. Köpte nyligen nya fritidsbatterier och när de är slut om en 5-6 år kanske man inte väljer Trojan utan något med LiFePo4? Framtiden får utvisa vilket... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Februari , 2013 Trojan är väldigt bra blybatterier, ingen tvekan om det. Siffrorna om att de klarar att laddas ur till 80% och 800 cykler ska man nog ta med en nypa salt, det verkar vara sådant man säger på föredrag men inte skriver. Den kemiska processen i ett blybatteri är som den är, svårt att göra underverk där. Men Trojan håller, som de flesta tractionbatterier, längre. Det finns det många som vittnar om. Blybatteritekniken är förvisso beprövad men ålderstigen och inte minst har man miljöproblem. LiFePO4 är inget nytt, det har funnits i mer än 15 år. Batterierna är inget miljöproblem och är framförallt mycket billigare än andra exotiska batterier. Det som hindrat marknanden är olika patentstrider men som nu, enligt ryktena är över. Elbilsindustrin har ett enormt behov av dessa batterier så priserna lär falla. Men, det är inte bara att byta ut blybatterierna mot LiFePO4. Det finns redan batterier som sägs vara utbytbara men då tar man inte alls vara på LiFePO4 batteriernas alla god egenskaper. Specialladdare behövs, visst men det är vare sig dyrt eller märkvärdigt. Det som behövs är bara något som begränsar laddspänningen till motsvarande 3,65V/cell. Sen behöver man ett underspänningsskydd så att man inte går under 2,8V/cell. Fördelarna? Säg ett 100Ah 12V batteri. Man kan ta ut 98Ah utan att skada batteriet. Likaså en kontinuerlig ström på 200A. Kostnaden, är 5 gånger lägre än för ett blybatteri om man räknar på hela livslängden. Läs om Umeås elbussar, dessa laddas några min vid vissa hållplatser. Nu när vi ska besöka tömningsstationer för toatanken kanske vi samtidigt kan ladda för ett dygn? De riktigt stora fördelarna kommer när får högvolsystem. Ett sådant system med busstruktur sparar produktionstimmar. Ett exemple: 48V system där vi vill driva en 12V länspump. Då behöver vi en burk. Denna innehåller DC/DC-omvandlare, säkring, överlastskydd, undespänningsskydd och relä. Produktionskostnad? 50 kr kanske. Montering: Kläm fast på bussen, anslut en kabel ner till pumpen. Vill man leka så finns det tex 18650-celler, 3,2V/1,35Ah. 26kr st på dx.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Februari , 2013 Tycker det du skriver låter som en trovärdig sammanfattning av sista skriket inom batterivärden. Kul om det kan bli nyttigheter för elberoende och vem är inte det? Ska nog kolla in lite batterier i praktiken. I Göteborg har vi trängselavgiften som man givetvis försöker komma runt. Ett sätt är att cykla, om man orkar. Gör man inte det kan man förstärka med lite elenergi. T.ex hänga på en släpkärra på cykeln. Där har man batterier och elmotor. Kunskaperna kan överföras till andra områden. T.ex båt. Vaknade en natt och fick stora idén medbatterilådor där cellerna flyttas runt till olika fack beroende på cellklassning. Klassning sker automatiskt och celler kan placeras om med styrning från dator. Jättebra idé tyckte jag när jag vaknade mitt i natten. Fördel är att nya typer av celler kunde gå att använda. Likså att kassa celler kastas ut och nya matas in. Nu ska vi packa för hemfärd. 18 grader varmt nu kl 9 på kvällen. Hinner kanske hem till mässan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
S340 0 Postad 25 Juni , 2013 Har precis installerat Victrons system med LiFePO4 i min båt. 4 st 90 Ah samt bms för styrning. Har dubbelmontage med 2st 115Ah generatorer. Har 360Ah i bankenoch av dom är 330 användbara, sedan stänger bms:en av för att skydda cellerna. Har tagit det lite lugnt och begränsat totala laddströmmen till max 150A men det gör ändå att jag laddar upp hela banken på drygt två timmars gång på motorerna. Dessutom behövs inga specialladdare utan man matar bms:en med tex en ctek eller mastervolt laddare och den ser till att rätt spänning och laddning går vidare till Lithiumbanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser