Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
forgus31

Effektivare batterier ombord

Rekommendera Poster

Funderar lite kring effektivare batterityper. Vet inget om uppgifternas tillförlitlighet. Detta klippt ur ELNU:s webkatalog.

Fakta om Li-ion batterier



Litium-Ion batteriet är att föredra där kravet på hög kapacitet, liten volym och låg vikt spelar roll. Ett litium-Ion batteri har en cellspänning på 3,7 V och utrustas med en elektronisk övervakning som skyddar cellen mot för hög upp- och urladdningsström. Denna batterityp används oftast i apparater där högsta möjliga kapacitet ska få plats på minsta yta och lägsta vikt. Eftersom Litium-Ion batteriet håller högre kapacitet och därför inte behöver laddas lika ofta som NiCd och NiMh batterier kan det därför ses som minst lika långlivade och till och med längre. Antalet laddningar är ungefär ca 500 ggr. Laddning Litium-Ion batteriet tål snabbladdning (ca 2h). Normal laddningstid för våra saluförda batterier är 6 timmar. Eftersom Litium-Ion batteriet inte har någon minneseffekt behöver det inte rekonditioneras. Litium-Ion batterierna har god cyklingstålighet, dvs de kan laddas ur många gånger under sin beräknade livslängd. Li-Ion batterier utrustas med en skyddskrets som motverkar överladdning och djupurladdning, annars riskerar man att skada cellerna. OBS, använd endast medföljande laddare. Undvik överskrida angivna strömuttag (suggested peak-current), se info-dokumentet.

Data YSD12480

Type of cells: Lithium polymer

Charger voltage: 220-240V

Discharge cut off voltage: Low 11.7 V High 12.6 V

Charging current standard: 1A

Charging current max: 2A

Charging time max: Battery with circuit protection function

Charging time standard: 6 hours, indication LED turns off when fully charged

Discharging current standard: 2A

Suggested peak discharging current: 2A

Priset är 375 SEK för ett 12V 4,8Ah batteri. Jag tänker mig ett antal batterier i båten. Tio st blir 3750 kr och ger 48Ah, ungerfär vad vi brukar använda innan laddning för att få skaplig livslängd på batteribanken. De här batterierna kan laddas ur helt vad jag förstår. Max ström 2A per pack, då kan man ta ut 20A vid tio st.

Säg att man skaffar 20 batterier. Då har man nästan 100Ah och 40A toppström. Eller öppna plånboken på vid gavel och kör på 40 st, 200Ah och max 80A.

Vikt: 292 g

Storlek 17.2*12*3.4 cm

Laddar lite snabbare än ett blybatteri. C:a 5 tim normalt, snabbladdn. 2,5 tim. 

Kollar man telefonbatterierna så håller de ju fantastiskt bra. 

Tre kg batterier ger den energi vi behöver ett dygn i båten Nu har vi 60 kg! Men då de tar så liten plats kan man slå till med ett större antal batterier, eller vad plånboken tål.100 batterier är ändå bara 30 kg!!

Kollade lite på direktinköp

Köper man direkt från kina verkar priset ligga runt 10 dollar/pk dvs 75SEK. Då blir det inte dyrare än motsvarande blybatteri! 100 st 7500SEK och då har man nästan 500Ah där man kan ta ut all krämen till skillnad mot blyrackarna där vi aldrig tar mer än 50%

Reserverar mig mot ev. fel i uppgifter som klippts/klistrats lite hafsigt.

Nånstans finns det en skugga över all solglans. Verkar hittills så bra att jag får rosor på kinderna. Eller?

Var är nackdelarna?

Ber om överseende med textmängden. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag flyger en del modellflyg och använder li-po celler, de är känsliga för dels dåliga laddare men viktigast är att man balansladdar cellpaketen så att varje cell ej överstiger 4,2 volt annars är det risk för explosion. Dessutom är cellerna känsliga för mekanisk åverkan. Kolla på youtube och sök på lipofire så får du en överaskning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag är nog litiumjärnfosfat (LiFePO4) det som är mest intressant. Batteritypen har många fördelar, mycket snabb laddning, låg vikt, kan laddas 2000 gånger, kan lämna mycket stor ström osv. En stor fördel jämfört med tex Litium-Ion är att inte kan explodera på samma sätt som Litium-Ion. LiFePO4 används idag mycket till bla elcyklar men de nya elektriska bussarna i Umeå har också denna batterityp. Priset är högre än blybatterier men räknar man med livslängd och praktisk kapacitet så är skillnaden inte så stor och den kommer att minska. Det som kan ses som en nackdel är att man vill helst jobba med seriekopplade celler och då kanske vi har 48V eller högre i elsystemet istället. Jag ser det som en stor fördel.

Det finns hur mycket som helst att läsa, här är ett exempel:

http://www.cn20090810.p-client.net/wp-content/uploads/2009/06/Lithium%20Batteries%20-%20Future%20Technology.pdf 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är Li-ion samma typ av batterier som Li-Po?

Även jag fuskar lite med modellflyg och har mycket stor respekt för Li-Po-packarna...har sett youtubevideorna...surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visste väl att det fanns en hake. Inte läge att fylla upp med såna eldfängda batterier i båten förstår jag. Kan man ha de eldfängda batterierna i en plåtlåda. Man kan ju tänka sig en ventilerad låda med fläkt för kylning och utblås.

Eller kan det bli rediga explosioner?

LiFePO4, är det vad som gäller då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LiFePo4 är nog framtidens batterier för de flesta applikationer. Mina Lipoackar är mellan 5-cells (18.8 v) och upp till 10-cells (37 v). Kapaciteten på dessa är mellan 4000 mAh till ett segelflygplan på 4 meters spännvidd och det största batteripacken ( paralell och seriekopplade till 10000 mAh) driver en elmotor på 2450 w sittandes på en Spitfire på 2 meter. Dessa batterier blir dyra i längden då de har en förmåga att svälla upp i sina höljen, och att då stänga inne dessa i en plåtlåda låter vanskligt tycker jag, KABOOM!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt att du har kunnande om precis det här.

Har du inte frestats att använda såna battrier i båten? Är det forfarande för dyrt? Tyngden i båten har ju mindre betydelse så än är blybatterier säkert det bästa, enkla och tåliga som de är. Men även att de ny typerna tar mycket mindre plats är ju uppskattat. Det är rätt fullt med installationer under kojerna i moderna båtar, Jag får leta efter plats för ett till 80Ah batteri faktiskt.

Kan det vara så att de batterier du använder överskrider maxvärden med råge? 2500W är ju mäktigt. Som en startmotor till en bil. Vid 37V blir det kring 80A och det är väl inga normalvärden för cellerna kan jag tänka. I båten blir det oftast kring 10A på 12Volten.

Övervakning av strömuttag i en båt är ju inga svårigheter. Hur är det med parallellkoppling, är det OK eller kan det bli ojämnt med ojämn laddning om cellerna varierar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en handlare som har mycket i hyllan när det gäller batterier, dock är priserna i topp oxå.

 

http://www.hab.se/12-v90ah-lifepo4-battery--15kg-p-11339.aspx

 

För egen del har jag inte det elbehovet att tanken har slagit mig att ersätta syrabatterierna i båtarna än. ( har ju en båt till nu)

 

När det gäller parallell/seriekopplingar är problemet att man i min hobby måste ladda varje ackpaket separat för att batteriets konstruktion är sådan att det sitter en övervakningskabel ut ur varje paket, denna kabel kopplas in till laddaren parallellt med laddströmskablarna. Laddövervakningen har till uppgift att kolla varje cell i paketet så brand ej ska uppstå (överladdat).

 

Dessutom har dessa celler olika kapacitetsindex vad gäller strömuttagshastighet ©, alltså flödet som cellen kan leverera. Även bakvänt hur mycket man kan ladda med (Ah).

 

Ska man bygga ihop egna batteripaket av denna typen av celler bör man vara elektroingenjör anser jag, så farliga är de. LiFePo4 är av annan karaktär men alltför dyra än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade Hab, 12V 40Ah kostar 2938 kr. Det motsvarar ungefär ett 80Ah blybatteri eftersom jag inte bör ta ut mer än 50% i ett blybatteri. Livslängden är minst tre gånger större för LiFePO4 så priset är egentligen detsamma. Ett 12V batteri består av fyra 3,2V celler. Köper man internationellt så kommer man ner till priser på ungefär 10-12 kr/cell/Ah. Vilket för ett 12V/4Ah batteri blir 1600-1920 kr. Klart konkurrenskraftigt..

Tex CALB - CA40FI, 40Ah cell. 3,2V nom. Max laddspänning: 3,65V, minsta uttagsspänning 2,5V. Max uttag 80A, normal laddtid 4h, snabbladdning 1 h. Vikt 1,4 kg och pris ca 350 kr + moms.

Det här är definitivt intressant till en elsnurra, man har lika bra kapacitet som i ett 80Ah blybatteri men till en vikt på 6 kg, det är ganska hanterbart.

Anledningen till att man inte vill parallellkoppla är att rasar en cell så är risken stor att man förstör övriga. Det som krävs är en styrning/övervakning så att maninte överladdar eller tar ut för mycket. Det är dock standardgrejer eftersom LiFePO4 används mycket till elfordon idag.

Har man ett 48V system så övervakar man gärna varje cell, då får man direkt en varning om en cell håller på att tappa livslusten. Sker detta så kan man koppla förbi den trasiga cellen och byta vid tillfälle.

Men 48V i båten? 48V är idag en standardspänning i tex mobilradiostationer, telefonstationer mm. Det är också en vanlig spänning för hus med solpaneler och vindkraft. Det gör att det finns mycket 48V utrustning att tillgå. Tex sinusinverter som inte kostar mer än en 12V. Annars gör man precis som i mobilradiostationerna, man använder DC/DC omvandlare. LED belysning vill ha runt 3,2V, inga problem, 48->3,2 kostar några tior. Till en länspump kan man ta en 10A omvandlare för en dryg hundralapp. På köpet får man en elektronisk säkring/överlastskydd och en strömbegränsning vid start, en DC-motor ska ju egentligen startas så. Elsysteet dras med fördel som ett bussystem. Precis så jobbar man i en mobiltelefonstation därför att ett problem i en enhet inte ska påverka hela systemet.

Min plan är att gå över till 48V för förbrukningen i båten. LiFePO4 batterier och separat generator eller, kanske befintlig generator och en DC/DC omvandlare 12-48V. Det är billigare. Just nu håller jag på med en expermentanläggning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveklöst är de nya batterierna nåt att ha i tankarna men det är nog för dyrt att vara försökskanin ännu. Kul att hänga med i utvecklingen, t.ex kunde en elcykel vara ett bra test på tillförlitlighet. Inte så stora kostnader när det går fel.

Det är ju massor med elektronik som behövs för övervakning så ett batteripack innehåller mycket som kan gå sönder förutom cellerna. Har inte så stort förtroende för elektronik. Kanske för att jag jobbar med sånt och alltid ser trasiga grejer.

En grej jag tänkte på också är att en mindre acc av typen LiFePO4 att använda som komplement för laddning av de vanliga blyaccarna. Att snabbladda ladd-batteriet under den korta tiden motorn går och sen ladda blyaccarna med ladd-batteriet. Då kan man äntligen utnyttja hela effekten i även en stor generator och sen låta strömmen flöda till batteribanken i den takt de klarar att ta emot. 

Det är mest just den egenskapen en seglare villl ha. Ett batteri som tar åt sig stor ström under kort tid. Det kan gå att ladda ett LiFePo4 på en kvart (hur bra det nu är). Säg att man har ett 20Ah 12V som drar i sig 20Ah på en kvart från en 80A generator. Då har man halva dygnsbehovet kanske. Resten fixar solcellerna eller när man motorerar i hamn.

Spännande att följa utvecklingen men behåller blyaccarna för femte sommaren. 

Håll tråden igång.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst att även flygplan använder batterierna vi diskuterar här blir jag lite ambivalent. Ska man tycka att batterierna är Ok så jag vågar flyga eller inte. Är de Ok i på flyget så duger de i båten. Jag bestämmer mig för det senare alternativet.

 

Alltså kan man ha moderna batterier i båten men under ett par förutsättningar. Tycker att man har råd och att säkra mot brand. Övervakning och rätt installerade i brandsäker låda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det ställer mycket höga krav på laddare, det duger inte med en ctek. Du måste ha laddare med balanseringsfunktion.

Ska du ut till båten i helgen kan jag ta med mig prov på batteri och laddare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ens laddare att tillgå som klarar så pass stora batteripackar som vi talar om här? Jag tror inte jag har sett laddare som klarar mer än 6S-packar...fast jag har iofs inte kollat så mycket på stora grejer då jag inte har större packar än 4S...

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det. Jag har en 8s laddare, men det finns större oxå.

 

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9005__iCharger_208B_350W_8s_Balance_Charger.html

 

Jag använder mestadels FlightPower ackar, men även en del Turnigy NanoTech.

 

Min stora seglare på 4 meters spännvidd är en skalaseglare som heter ASH26 och kommer ifrån Tangent modellbautechnik i Tyskland, bara modellen ren utan servon och elektronik går på tio tusen. Sedn tillkommer infällbart landställ, en kraftig elmotor med fällbar propeller på 18 tum och högpresterande servon och ytterligare elektronik. Använder en Hitec Aurora9 radio med telemetri vilket innebär dubbelkommunikation där jag har en liten gps inmonterad i planet så jag får information om kvarvarande ström i ackar, höjddata, hastighet, vilket håll jag flyger åt vilket kan vara bra med en seglare som glider mellan molnen på 800 meters höjd! Den blir en liten flugskit där uppe i det blå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för erbjudandet men är borta en vecka nu. Är hemma nästa söndag.

 

Kan höras av då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sweet! laugh Själv har jag kört lite helikopter och några små elplan, men det ligger lite nere för tillfället...fast detta är ju ganska OT.

Du verkar klart mycket kunnigare än jag på LiPo-laddning så vad tror du man behöver för laddutrustning om man skulle köra med den här typen av batterier i båten istället för de vanliga i batteribankerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har som jag skrev tidigare inte funderat tanken eftersom mitt elbehov inte legat så högt. Men jag skulle nog inte satsat på LiPo utan LiFePo4 istället. Eftersom de batterier jag sett är redan färdiga så ställer det inte samma krav på balanseringsfunktion, men tempmätning är nog ändå en garanti för att laddare ska kunna göra en exakt laddcykel.

 

Skulle man ändock vilja göra prov med lipoceller parallell och seriekopplade för att kunna få tillräckligt med Ah-kapacitet eftersom dessa vanligtsvis ligger på maximala 6000 mAh ( mina egna topoftheline är på 5000 mAh) gäller det att man kan ladda varje cellpack individuellt och då kan man ju heller inte nyttja batteriet under laddning eftersom de inte är ihopkopplade om du hänger med hur jag tänker. Man måste ju balansera dessa under laddningen individuellt.ett LiFePo4 håller ju redan sina 12 v från början vilket gör laddning enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus31 skrev: Tveklöst är de nya batterierna nåt att ha i tankarna men det är nog för dyrt att vara försökskanin ännu.

Jo, själv har jag annars gått och hoppats på effektiva båt-bränsleceller men de tycks på nåt vänster alltid ligga ungefär 10 år bort i framtiden, detta egentligen så länge jag kan minnas? [Vore väl annars mums att kunna hälla i nåt bränsle, kanske rent av högtidligt tända med en gammaldags tändsticka ungefär som en brasa och sen få kilowattar av el-lenergi i timtals utan bullrande land-generatorer, nåt sånt?]

Nå, hittade en wikisajt med två visserligen vittomfattande men i mitt tycke intressanta tabeller över energitäthet, bara som grov översikt för att få perspektiv över var portabel energi i en framtid måhända kan lagras vikt- och utrymmeseffektivt.

Ps1. Detta med energimåttet en Joule är alltså definitionsmässigt samma sak som en Wattsekund, ett perfekt och busenkelt samband att lägga på minnet för er eventuella läsare som ännu inte har gjort det! (Wattsekund alltså effekten en watt utövad under en sekund, eller för den delen kanske 2W under 0,5 sek eller 4W under 0,25 sekunder etc.). En wattimme blir alltså 3600 J - eftersom varje timme består av 3600 sekunder - eller annorlunda uttryckt 3,6 kJ. Punkt slut, hästkrafter eller ålderdomliga enheter som brittish termal unit BTU är liksom bara omvandlingsjobbigt strunt i jämförelse med detta enkla samband att Ws=J. :)

Ps2: Rätt OT men apropå obemannade flygplan, nån som råkar veta hur de s.k. drönarna får sin energi/räckvidd? (Gissningsvis nåt radioaktivt skit med lång halveringstid som på sikt kan ge oskyldiga ungar cancer ifall det störtar och resterna upphittas som leksak??)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste ett nr av tidningen Popular Mechanics från 50-talet. Där stod det att på 80-talet skulle alla bilar divas med en kärnreaktor. Jag väntar fortfarande. Bränslecellerna har jag också väntat på, de finns j nu i någorlunda anständiga prisklasser. Efoy Comfort 80 som ger 0,9kWh/dygn kostar drygt 20 tkr. Kombinera med så mycket solpaneler som möjligt och effektiva batterier (=LiFePO4). Får man plats med 200W solpanel så har man i genomsnitt drygt 0,8 kWh där.

Men om man som jag är intresserad av eldrift så behövs mer och då är dieselgeneratorn ett måste. Ett LiFePO4 paket på 3,8 kWh (48V/80Ah) kostar 12 tkr.

Räknar man med en förbrukning på 1kWh/dygn så kan man återladda ett dygns förbrukning på 15 min med dieselgeneratorn. Det kan man nog stå ut med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag håller på med radiost. Modellbilar så vet jag att Lipo är uteslutet i min båt.

Det räcker att laddreläet går sönder på generatorn o börjar överladda så har man rejält med problem, pratar man om brandsäkerhet mellan Diesel o Bensinmotorer så är det här en helt annan dimension tyvärr.

Jag tror att laddaren för landström som behövs för batteripaketen vi talar om till båt blir väldigt dyr, om den ens finns? sedan tillkommer ombyggnation av generatorns laddsystem.

Andra batteriversioner har jag ingen kunskap om men just Lipo skulle jag akta mig för i båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Tindritus, en sådan laddare finns mig veterligen inte idag med tanke på att man för att komma upp i dessa Ah för att en batteribank ska kunna ersätta blybatterier måste serie och parallellkopplas, och för att då ladda måste man ju ladda varje enhet för sig med balanseringsövervakning. En batteribank på låt säga 50 Ah skulle då kräva en med tio separata utgångar eller 10 enskilda laddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite större packar och hittat ersättare för startbatteriet i bil. Där ska man kunna montera in batteriet bara och köra med standardgeneratorn.

Paketet tar då på sig ansvaret över sig själv vilket låter både möjligt och bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Celler som kopplas seriellt är givetvis en riskkonstruktion då en cell som tappat sugen får det besvärligt. All ström går även genom den trasiga cellen som med det ökande motståndet blir överhettad och brinner upp.

 

Denna risk försvinner om cellerna kopplas parallellt. Jag skulle hellre koppla parallellt. Då får man interna strömmar istället då cellerna har olika kapacitetsindex. Istället kopplas varje parallellpack isär när man inte nyttjar den. Säg att man sätter alla celler i en låda där locket som ger kontakt mot alla cellers Plus lyftes en liten bit. Ingen ström kan flyta och cellerna kan inte ladda ur varann. Locket kan göras lätt borttagbart så enskilda celler kan bytas ut. Gör man såna cell-lådor i olika storlekar kan man lätt utan lödning göra sig en batteripack, bara att stoppa ner cellerna och stänga locket. Såna lådor kan sen sättas i serie till önskad spänning. När batteriet ska användas trycker man ihop alla lådor så de fjädrande locken ger kontakt för samtliga boxar. Mekaniken kan göras automatisk. Eller som en huvudströmgrytare.

 

Vad tros om en sån variant?

 

Lätt att testa. Fyra lådor, aluminiumplåtar, tunn skumplast, en massa celler och en skruvtving. Tar nog och köper hem lite celler att leka med. Med dessa lådor kan man även köra de brandbenägna rackarna eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du använda LiPo-celler de på 3,7 volt per cell och måste ju då seriekopplas. LiFePo4 finns ju som 12,8 i färdiga batterier. Det finns en cell som heter A123 som storleksmässigt är jämförbar med r6/r14, alltså vanliga småbatterier. Denna är en LiFePo4-cell på 3,2 volt. Och 4 sådana i serie blir då 12,8. Nu har ju dessa en märkbart låg Ah per cell så parallellkoppling får ju oxå göras då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LiFePO4 ska inte parallellkopplas. Anledningen är bla att LiFePO4 celler vid tillverkning har lite olika inre resistans och därför måste celler som ska parallellkopplas noga matchas mot varandra. Blybatteriet har en inre resistans som stiger med sjunkande laddningsgrad, detta ger en utjämning mellan batterierna. Att en skadad cell skulle överhettas och fatta eld stämmer inte. En LiFePO4 cell som håller på att bli dålig brukar ändra sin inre resistans. Övervakar man spänningen i varje cell så är det lätt att upptäcka i tid och byta ut den dåliga cellen. Övervakning är enkel och billig. I sitt absolut enklaste fall, en voltmeter över varje cell. Eller några lysdoder + några få komponenter. Därför är det önskvärt att bygga upp en batteribank med ett antal 3,2V celler. Färdiga fyrcells (12,8V) batterier är bara ett dåligt sätt att konsumentförpacka.

Detta är anledningen till att man använder högre spänningar, i elbilar kan det röra sig om flera hundra volt. För fritidsbåtar är troligen någon standardspänning som 48, 72 eller 96V mest lämpligt. Det kräver en stor ombyggnad av elsystemet vilket kommer att hemma en övergång till LiFePO4. I nyproduktion är det enklare. En fördel med högre spänning är att strömmarna sjunker, det behövs mindre area på kablarna, mindre kontaktytor mm. Stora strömmar är alltid en potentiell källa till brand.

Här finns en ganska bra förklaring till varför man inte parallellkopplar LiFePO4:

http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/re-evdl-parallel-lifepo4-34889.html .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till kloka kommentarer och utredningar om cellernas bångstyrighet. Har börjat ana dessa högenergicellers känslighet för överladdning. Spänningsmätning enskild cell låter sig inte göras i parallellkoppling. Alltså behövs minst två i serie. Cell med högre motstånd får högre spänning. Bäst mår celler som övervakas med logg över alla celler.

Jag lekte med tanken att celler som blir varma kopplas ur t.ex med bimetall som känner tempen men överladdning måste också undvikas. Frågan är hur känsliga cellerna är. Ska man få tusentals laddningscykler är det nog mycket viktigt att hålla sig inom gränsvärden.

Ska absolut hålla mig informerad. Varianten med ett batteri som suger åt sig laddning från båtens generator effektivare än vad blyackar gör känns lite kul. Ett sånt Lipocellsbatteri skulle kunna anordnas med styrning till uppladdningen snabbt när generatorn går och sen att LiPobatteriet laddar blyackarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför skulle man satsa på instabila batterier som LiIon eller LiPo? Som kräver avancerad laddutrustning, övervakning och balancer mm. Tveksamt om försäkringsbolagen skulle bli så förtjusta i dessa brandbomber. Dessa batterityper passar när man behöver extrema strömkällor i telefoner, datorer eller till modellflyg.

De flesta experter är överens om att LiFePO4 är framtiden i båtar och bilar. Helt ofarliga och dessutom billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej forgus 31, tala med Nordic Battery som säljer truck-batterier. De har det kunnande du söker. Vi var där med Bavaria-klubben för ett par veckor sedan.

De säljer bl.a. Trojan batterier som är extremt tåliga blysyra-batterier. Det är sådana batterier som används i truckar och golf-bilar och som får vanliga fritidsbatterier att framstå som rena idiot-köpet. Truck-batterierna tål ca 800 ladd-cykler och tål utan vidare urladdning med 80%. Att jämföra med ca 200 laddcykler till 50% för ett vanligt fritidsbatteri. Dessutom tål de bättre att laddas ur helt. Det är ju dessutom en synnerligen väl beprövad teknik. Nästa gång jag byter batterier blir det tveklöst till något av den typen. Prismässigt jämförbara med vanliga batterier men eftersom de håller så mycket längre blir de billigare i längden.

De säljer även atm, gel och Litium-batterier av olika typer jag inte minns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...