Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
sabai

Polering?

Rekommendera Poster

Har en båt med ett eller många hur man nu vill se det, problem med gelcoten. Skrover är gjort i en form men de som gjorde skrover polerade inte formen riktigt. Detta visar sig nu i skrovet genom att vissa partier är blanka och vissa helt matta.

Har provat med autosol men ser inget märkbar skillnad eller så måste man bearbeta det mer.

Skulle vara tacksam för lite tips om hur jag kan få rätt på detta.

B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte Autosol biter (som är ett ganska grovt poleringsmedel) så är det nog våtslipning som gäller.

Normal-matt gelcoat ska man tydligen inte köra med Autosol eftersom det tar ganska hårt (jag har dock kört med det några gånger och det har gått bra) utan ett skonsammare alternativ något som heter Abralonskivor. Jag har skaffat sådana men inte testat dem ännu...kanske hinner jag med det i vår.

I ditt fall skulle jag testa våtslipning, Autosol, Abralon i steg och slutligen vaxning i nämnd ordning (möjligen hoppa över Autosolen och köra med grövre Abralon istället).

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att dit skrov skulle få sådan avvikelser pga slarv med poleringen av formen låter inte så troligt i mina öron. Poleringen samt vaxning av formen görs i första hand  för att skrovet skall släppa bättre när det tas ur formen. Har du matta partier, låter det mera som halvdana lagningar. OM så är fallet så är oftast den pålagda färgen mycket tunn och risken att du slipar igenom färgen är stor.

Skulle det, trots detta, va så att det INTE är gammla misslyckade lagningar, så visst, då är det bara att slipa på, sedan polera med autosol, och vaxa, KLART.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej skador är det inte det vet jag. Det är så att jag köpte skrovet av de som gjorde det altså hemma gjort. När jag tittade på skrovet fick jag för mig att det var släpmedel som var kvar sedan gjutningen. Men nu efter att ha polerar i två år finns det fortfarande kvar.

Om man tittar fram ifrån ser man mitt på friborden en 50 cm bred och längs skrovet en blank ytan. under och över denna är det matt.

Vatten slippningen var en bra idee frågan blir ju bara hur mycket gelcot som finns där men det kan ju vara värt ett försök på en liten bit. Ser bara ett ofantligt jobb med att slipa ner hela 37 fot :-(

post-9770-1394237388,0457_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök i forumet på abralon så får du tips om våtslipning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle med satsa på abralons program .har själv lagat vissa skador med det,med bra resultat ,hör med någon kunnig återförsäljare om tips

//johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Abralon 4000 med rekommenderad vattendimma/spray kan du utan vidare försiktigt prova.

Mvh

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen tror det blir ett försök med abralon.

//B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...