Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
studiobtc

c-tek laddare för att driva plotter

Rekommendera Poster

Snabb fråga .. Måste testa mitt nya sjökort i plottern för att konstatera att det fungerar, har inget batteri hemma men jag har en 12v c-tek laddare som heter multi xs 3600. Kan jag bar koppla på röd på röd o svart på svart på klopperns strömkabel och starta upp eller tar plottern skada?

 

Den matar väl bara 12-14 volt ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om laddaren inte har sk Supply-läge skulle iaf inte jag göra det.

Risken är att laddaren skickar strömspikar som plottern inte tål. Ctek's teknik innebär ju bla att man skickar på en lite förhöjd spänning för att se hur batteriet reagerar på detta.

Om du skulle koppla ett batteri emellan skulle det gå alldeles utmärkt men då försvinner väl själva vitsen med det hela?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad står det på plottern? 10-32V? Då är det helt lugnt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm..Kanske bättre att köra ner på mekonomen o köpa nåt litet 12 volt motorcykelbatteri...Men orkar tex 10amp batteri köra en garmin 720s ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din GPS drar knappast mer än 10-15 W.  Det blir ca 1 A från ett 12 V-batteri, inte på långa vägar lika mycket som en motorcykels startmotor drar.  Ett fulladdat batteri skulle då räcka drygt fem timmar om du inte vill dra ur det mer än 50%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte heller använda C-TEK laddare, håller alltså med ChristerN ovan och går för min del ännu ett steg längre. (Oavsett eventuellt supply-läge så är nog moderna laddares utspänning såpass risig/spikig att man egentligen bör glömma den som batteri-eliminator?)

Gäller det som här bara KORTA TESTER av ett dyrbart instrument så varför riskera nåt, varför inte istället försöka seriekoppla helt vanliga små ficklampsbatterier av samma storlek, typ bildens kan jag tycka?

[Exempelvis 8 st seriekopplade 1,5 volts batterier ger 12 volt och kostar inte jättemycket. Räcker nog tillräckligt länge amperetimme-mässigt och har väl både maxströmstyrka (hela 14A i bildexemplet) och som sagt Ah-laddning nog för snabba tester, ger garanterat inga spikar eller andra konstigheter? Så skulle i.a.f. jag gjort testet i brist på tillgängligt bilbatteri??]

post-10006646-1394237387,2794_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som har belägg för att Ctek skulle ge en så dålig ström så att den inte kan användas att driva en plotter, om den som jag tror, är märkt 10-32V? I så fall ska man nog starkt varna för en så dålig produkt som Ctek. Eller är det bara lösa antaganden?

Men, det är praktiskt att ha en liten blyackumulator för att prova elprylar även där man inte har tillgång till 230V. Tex http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Blyackumulatorer-80402/ 12V4,5Ah använder jag ofta. Denna typ av batterier används ofta tex i UPS och tål rejäla urladdningar. Fast man måste ha en laddare som är avsedd för ändamålet. Använd absolut inte Cteken om den nu är så dålig, då kommer huset sprängas i bitar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men detta med 10-32 volt är väl filtrerade värden gällande vid normal användning som laddare, alltså att batteriet i sig fungerar som en sorts kondensator som utjämnar snabba spänningsskillnader. Begreppet spikar gäller snarare hundra- eller rent av tusentals volt under oerhört korta ögonblick. Laddare utan rejäla och tunga transformatorer bygger på att hacka upp inkommande 230-växelspänning, som gjort för spikar? Skulle som sagt själv hellre seriekopplat småbatterier bara för att vara helt på den säkra sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om laddaren ger sådan spikar så är den helt olämplig, det skulle kunna ge svåra skador i ett båtelsystem. Den skulle heller inte klara CE-märkningen. Misstänker man något sådant ska man nog hänga på ett oscilloskop  och kolla, en sådan produkt är ju farlig och bör stoppas.

Inget fel i att använda ficklampsbatterier mer än att det är praktiskt lite svårt att tejpa ihop osv. Man får ju lisom inte löda ….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle undvika att koppla någonting annat än ett batteri till en sk. smart batteriladdare. Har man otur och fumlar så röker man i värsta fall både laddaren och plottern.

Om man får något ur c-tek'en vill säga. Gjorde ett i ovetenskapens namn ett litet experiment eftersom jag råkade ha ett universalinstrument, en c-tec XS3600 och en 20w billampa brevdid mig. Utan att någonting är kopplat till laddaren så ger den inte ut någon spänning alls. Försökte också kopppla till billampan för att få en resistans mellan polerna. Inte ens då ger den ifrån sig den minsta lilla volt.

Tydligen kallas de smartladdare för att de är så smarta att de via någon utomsinlig varseblivning inser att det som är tillkopplat för tillfället inte är ett batteri...

Mitt tips är också att använda ett litet billigt batteri. Sedan har man ju nuförtiden strömförsörjningsaggergat till en massa apparater hemma. Jag brukar använda den som hör till en gammal scanner, den ger 12 reglerade volt och 2 ampere, tillräckligt för att testa en och annan småpryl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac: Själva poängen med en laddare är ju att den skall ladda batterier, och dessa utgör då samtidigt skydd (filter) emot spikar. Kör man den som spänningskälla utan batteri så funkar inte detta som tänkt. Därav min tveksamhet att testa som batteri-eliminator för dyra instrument. Kanske knäcks* dess halvledare i strömförsörjningsdelen av en på det viset lössläppt spik på hundratals volt eller mer? Kanske inte, skulle kort sagt inte rekommendera att testa.

Seriekopplingens praktiska besvär känns överkomliga i jämförelse, finns ju fjäderförsedda hållare i diverse sammanhang och kanske har man en eller flera hemma i gömmorna?

*) Inga hus exploderar naturligtvis, som värst pajar måhända ens nyinköpta dyra instrument. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En batteriladdare är naturligtvis till för att ladda batterier. Om vi undantar specialmodeller så ska de klara att ladda i ett elsystem, de sk smatladdarna gör det på ett intelligent sätt utan att man ska behöva passa tider eller kolla ström/spänning och framförallt inte överladda. Investerar man i en smartladdadre så är det ofta för att man både ska få laddning och bidra till strömförbrukningen ombord när man ligger landansluten. Man vill kunna använda sina elektriska apparater samtidigt. En solcellsregulator fungerar fö exakt på samma sätt. Om man nu ligger landansluten och en batterisäkring går så får ju inte laddaren löpa amok och blåsa all elektronik ombord. Alternativet till trasig säkring är att man råkar bryta huvudströmmen eller råkar koppla bort en batterikabelsko. Eller att en cell helt enkelt lägger av. Jag tror knappast det finns någon batteriladdare som inte klarar detta.

Det finns laddare som försöker få i strömmen lite snabbare genom att pulsa med högst några volts högre spänning. Eller som försöker utjämningsladda med några volt extra. Men knappast så mycket att man kan skada ansluten elektronik. Vissa utombordare kan ge högre spänning ibland och det kan även en vanlig generator med dålig regulator. Därför förses elektroniken idag ofta med ett switchat nätaggregat. 10-32V inspänning tyder på det. Internt vill man ofta ha 5V mm. Dessutom finns det båtar både med 24 och 32V elsystem och med en switchad nätdel så behöver man inte krångla med olika modeller. Det är också vanligt att man lägger in flera skydd i nätdelen, bla överspänningsskydd. Det är enkelt och billigt och tillverkaren sliper att antal mycket dyra garantiärenden.

När det gäller ev transienter och andra störningar hos switchade aggregat så måste man flitrerar och det gör man, annars uppfyller man inte CE-kraven. Idag har vi switchade nätdelar nästan överallt, svetsar, tv, datorer mm. Inte minst i alla batterieliminatorer, järntransformatorer är nästan helt borta idag.

Det finns laddare som kräver en emk från batteriet för att starta. Oftast handlar det om underhållsladdare där man vill hålla ner priset vilket man kan genom att antalet komponenter minskar. Nackdelen är att dessa laddare inte kan ladda ett tomt batteri. Något som jag skulle se som en stor nackdel i en båt. Solcellsregulatorn brukar dock klara tomma batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte i höstas att ladda ett helt tömt startbatteri med min c-tek laddare, ingenting hände på 3 dygn. Då kopplade jag min gamla Biltema transformatorladdare och 1 dygn senare var batteriet fulladdat och det har så varit sedan dess. 

Det är ju synd att dom smarta laddarna inte verkar kunna ladda tomma batterier eftersom det är just dom som behöver laddas.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen skruvdragare (typ 12-18 volt) i din närhet som du kan låna batteriet ifrån? Det brukar jag göra vid enklare test.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok...löste det med en gammal 12v adapter som jag klippte kabeln på..funkar bra..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gjorde jag alltid förr, lyckades få en gammal, trasig borrmaskin som efter visst våld fick bli batterihållare. Numera är det blyack 12V/4,5Ah, går till det mesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man bil och 12v-plugg kan man väl koppla in plottern en stund i bilen och sitta och leka, ett enkelt sätt att se om den funkar.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passar på att fråga, laddaren jag har nu är för liten i min båt, hur stor laddare bör man ha med 2x 115a + 1x75 a startbatteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac, du har helt klart inte förstått något av vad en modern batteriladdare till blyackumulatorer håller på med. Vilda gissningar när man helt saknar kunskap stör bara informationsflödet här och leder till missuppfattningar. Ditt senare, långa inlägg bekräftar bara att du inte hängt med.

Några bra artiklar om modern batteriladdning finns här:

http://www.dagensbatliv.se/el-i-baten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sidan du hänvisade till var ganska informativ, inte bara batteriladdare, var mycket annat matnyttigt.

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När säkringen mellan batteriet och generatorn (belysningsspole med likriktare) gick sönder fick ekolodet gå på den spänningen likriktaren gav ut. Förutom pulserade så blev max spänningen över 18V och ekolodet pajade.

Se upp hur ni matar elektronik.

Jag har även ett kinesiskt elverk. Att köra maskiner är OK, men spänningen ut är inte att lita på.

Vanligen för låg men det går att ställa upp till ca 230V och då ca 58Hz. Men en egenhet är att när bensinen tar slut så rusar motorn till innan den dör. Då ökar spänningen också dramatiskt.

Elektronik gillar vanligen inte det om inte det är gjort för stora variationer i på spänningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställde frågan idag till en garmin säljare och enligt honom så är dom nyare ekolod, plotter osv gjorda för att klara att det blir för mkt strömmatning, han sa upp till 32v

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Studiobtc skrev: Ok...löste det med en gammal 12v adapter som jag klippte kabeln på..funkar bra..

Låter betydligt tryggare, skulle den bli oroväckande varm kan du väl dra ner rullgardinen och köra strömsnål nattdisplay. ;-)

Hittade för övrigt att den större varianten CTEK 25000 verkar ha en särskild manuell supply-mode för att köra batterilöst. Hade din modell klarat detta så skulle nog inte CTEK glömt att påpeka detta. Problemet är nog inte allmänt risig spänning så som jag tänkte mig, utan - som ChristerN påpekade  - avsaknaden av riktigt supply-mode. Manual XS 3600.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja alla C-Tek som har supplayfunktion hade kunnat användas för att driva plottern i TS exempel men nu hade han en 3600 och den har väl inte den finessen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ganska enfaldigt påstående. Konkretisera gärna på vilket sätt jag inte förstått något av vad en modern batteriladdare till blyackumulatorer håller på med.

Jag tror jag har viss koll på hur modern batteriladdning fungerar eftersom sysslar en del med att projektera just batterianläggningar. För att slippa sitta och gissa brukar jag låta tillverkare och experter utreda det jag inte kan.

Här finns en beskrivning på hur batterladdning ska gå till:

http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Laddning-av-batterier.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt min ctek laddare i supplyläge i fem vintrar och plottern fungerar alldeles utmärkt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ctek funkar nog fint men kanske inte helt riskfritt, ett tips från min sida är att använda en överbliven gammal adapter till notebook dom ger bra med ström och är gjorda för att vara snälla mot elektroniken dvs inga spikar.

Själv har jag en HP adapter från en notebook ca 5 år gammal och den har jag klippt kabeln och kopplat via sockerbit och har en extra nmea kabel så att man kan köra plottern hemma, uppdatera firmware osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Men hallå ! C-Tek i supplyläge är ju en stabiliserad spänningskälla och därmed helt säker, förmodligen bättre än gamla adapters till Pc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För väldigt, väldigt många år sen var de på 12V, idag är 19V ganska vanligt. Men plotters och en hel del annan elektronik idag är byggda för 10-32V, kolla vad manualen säger. 32V batterisystem innebär i praktiken ca 40V så det finns marginaler. En nätdel till en bärbar dator är bra med ren spänning, överlats skydd mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...