Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Hagerling

Minska olyckor

Rekommendera Poster

Hej!

Varje år sker det en massa tråkiga och onödiga olyckor till havs som skulle kunna undvikas.

Jag heter Carl Hagerling och vill ta fram ett båtnavigeringskomplement som förhoppningsvis kan avlasta Sjöräddningssällskapet.

Så om du har ca 3-4 minuter till övers får du gärna hjälpa mig genom att svara på några frågor som kan underlätta mitt framtida arbete.

http://goo.gl/LyRlj (Klicka på länken för att öppna formuläret)

Om ni vill följa hur mitt arbete går framåt kan ni fylla i er mailadress i slutet av undersökningen

Tack på förhand

mvh

// Carl Hagerling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta frågeställningar och svarsalternativ i undersökningen.

När du gjort undersökningen, vad är din spontana kommentar?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska ok, men som alltid vid undersökninga så saknas det svarsalternativ som passar för mig i enstaka frågor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vad man skall säga..inte är frågorna upplagda på ett sätt att man får underlag för att ta fram ett komplement för navigering, sen ställer jag mig frågan om det är brist på navutrustning som ger sjöräddningen utryckningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken organisation tillhör du, det står ingenstans här eller i frågeformuläret.

Det är nog en detalj jag tycker är viktig innan jag ger mig på att fylla i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De skänker 100kr till sjöräddningsällskapet enligt texten som kommer efter undersökningen. Stämmer detta är det värt besväret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åker aldrig båt och Saknar båt var fina svarsalternativ.... :-)

När kommer listan med rätta svar så man kan se sin poäng?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns skumt att det inte alls framgår vad det är för organisation som står bakom. Att du skänker 100 kr för varje deltagare är ju nice men det verkar lite skumt då det känns lite konstigt att det inte alls framgår vad det är för företag som står bakom..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Hade inte räknat med sådan fantastisk respons. Ni har redan sprängt min bidragsbudget till Sjöräddningssällskapet på 3 000 kr! Tack, men nu måste jag tyvärr ta bort erbjudantet.

Jag förstår att vissa frågor känns lite fåniga, men formuläret är även riktat till de med mindre båtvana.

Jag har ingen orginisation än. Men om jag lyckas skapa en tjänst som bidrar till ett bättre båtliv kommer jag starta en firma vid namn Shore. Har redan smygstartat och gjort en hemsida.

Kika gärna på www.shoremarine.com 

Tack för all hjälp!

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul hoppas på en fin och bra produkt.(ska det bli en app?)

Och att jag/vi får testa alfaversionen,gratis...

LYCKA TILL..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker nog som flera andra att svarsalternativen ibland var lite konstiga.

Vad är viktig navigeringsutristning? Varför finns dessa alternativ?     

Termometer (luft)       

Termometer (vatten)       

Barometer (lufttryck)      

Autopilot        

VHF 

Hur ofta används dessa vid navigering?

Hur i så fall?

och varför?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Visserligen var en del frågor lite underliga....

Men termometer, jo när jag skall hålla mig innanför kanten på Golfströmmen när jag seglar hem från USA så skall jag mäta vattentempen, det är en ganska markant gräns inom sådär 50 meter sägs det! Så det är viktigt! När det nu blir av....

:-))

Jag tror de vill utveckla appar som skall ringa pappa så att närmaste privat sjöräddare kan komma och fixa soppatorsken eller annat enklare fel så att sjöräddningen slipper oansvarligautryckningar. De mesta de gör är att hjälpa klantskallar faktiskt. Soppatorsk är nr 1

Sedan är jag av den uppfattning att det är helt förkastligt att navigera med en smarphone el likn. jag vet en som gjorde det. Jag fick skrika och stoppa vederbörande, han trodde inte på mig när jag sa att snart rammar vi färjeläget i centrum av självaste Amsterdam!!! Hans app var ju så fin. Jag hade sjökortet och laptoppen inzoommad nere i hytten. De visade rätt. Killen jämförde inte eyeboll intrycken med vad appen visade. Han bara tutade på. Jag drog faktisk ner gasen till stopp och han vatt arg innan han insåg sitt misstag. När jag sedan visade, pekade, på infarten till Sixhaven på andra sidan så trodde han inte det heller förrän han såg inloppet  och vi var praktist taget framme in i hamnen,appen hade alldels för liten bild och han litade på det men inte på sunt förnuft.

Inget mindre än en tablett PC men helst en laptop samt alltid sjökort i pappersform. Datorer inte bara kan utan de går sönder eller stannar när de vill.

Så kära happysix....du kan få min ev. test app åsså, men använd den inte!

:-)

Det jag saknade i formuläret var plats för kommentarer, som tex att folk litar inte på sig själva och på det de ser men att de tror blint på tekniken. Bort med appar.

De duger till att leta rätt på en mack som har öppet, men för bövelen, ni har ju soppa så det räcker eller hur? För ni har väl tänkt innan? Alltså innan det började bli krisigt med soppa? Har för mig att det är sånt som kallas gott sjömanskap bla.

Mitt förslag för en absolut säker sjöfart är att alla fritidsbåtar, utom min då, kopplas in på en wire som man spänner mellan de gröna resp röda prickarna på var sin sida om den led som Överbeskyddarverket har valt ut. Sedan går man som en linbana och följer wiren. Klart. Inga krockar och ingen man behöver leta efter. De har koll på samtliga båtar.

Det blir utmärkt och bra och säkert. Lätt att kassera in avgiften åsså. Sk fribrytare skjuter man i sank. Kbv har ju redan övat att stoppa folk? (Hmm...devil )

Nån som gnäller?

laughdevil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalman! :-) :-) :-)

Ska vi starta klubb för muttriga gamla båtgubbar??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

55 eller har du nåt bättre förslag på gnällåldersgräns. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har nog rätt. Jag är inte gnällig - jag är bara en tjötig 64-åring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså bara ett gnälligt barn. :-)

Jomenvisst tjöta på lite, sköj skall vi ju ha.cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh, då har jag över femton år kvar... jag kanske kan vara en mascot, som en sådan där teddybjörn med sågspån i huvudet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag för mig att det var jag som stod modell för gubben längst till höger i din bild - och killen längst till vänster är väl Peter-K wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Ha...ha....kul grabbar...problemet är att jag är redan medlem i den klubben. De skrev in mig i samma ögonblick jag föddes.wink

Vad jag eg. vill poängtera är ju att man ersätter sunt förnuft och erfarenhet och kunskaper med apparater och sedan litar på dem.

Vi som är lite mogna har börjat med ekor och sakta växt in i det som havet och sjön och seglandet kräver. Sedan har vi en stor grupp med folk som blivit med båt. Missunar dem inte, men man måste växa in i det och inte bara tro att det är som på land....brumma på och köra, vare sig med lakanstork eller motor.

Å hörni, jag är def. inte teknikfientlig! Ni skulle se vad jag har i källaren, styr min havreeldning med elektronik jag utvecklat samt datorer och programmerar brännaren, har undervisat i elektronik. Körde med datorer i skolan på matte lektioner, en av de första i Sverige, innan ens PC var uppfunnen. Vad jag vill säga att klokhet, erfarenhet,kunskaper går inte ersätta med teknik. Det bara är så.

Ett exempel på det var ju den inkompetenta chefen när vi höll på att ramma färjeläget mitt i Amsterdam. Det var droppen som fick mig att lämna båten. Det går inte att navigera ordentligt efter en app i iphone-smartphone och sedan inte ha uppsikt på verkligheten utanför.

Nu har jag gnällt färdig.

Redo att ta emot.....................(fyll i själv Tex : skratt...applåder....bu....bääää)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalman får en liten applåd av mig! Jag måste erkänna att jag kikade på ankäten men fullföljde den inte av olika skäl!

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svarat på enkäten, och lämnat mailadress... Vill gärna följa utvecklingen av detta... Är det månne på G med app till Ipad och Android-platta oxå...? Det skulle göra det hela ännu intressantare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som alltid gäller det att lyfta blicken från navigationsutrustningen och kolla omgivningarna. Det gäller ju oavsett om man navigerar med Smartphon, tablet, laptop eller sjökort.

Vi har papperskort ombord, oftast är rätt sjökort dessutom framtaget. Men de används inte. Vi har alltid senaste versionen av de elektroniska sjökorten i vår laptop och som RESERV och rutt planerar använder vi iPad.

Vi några tillfällen i Joniska havet i somras var sjökorten helt fel på laptopen medan de var korrekta på iPaden. Papperskortet brydde vi oss inte om då vi hade för ont om tid för att pejla in var vi var på papperskortet.

Vart vill jag då komma. Jo att inte förkasta varken det ena eller det andra. Beroende på dig själv använder du alltid det DU anser vara rätt för DIG. Men det som är rätt för dig behöver inte vara rätt för andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej LadyAnnila!

Du har alldeles rätt, jag har uttryckt mig kanske lite för kategoriskt. Men ärligt sagt, det går inte att se ordentligt på en liten skärm på 5x7 cm. Man måste zoomma in så mycket så man tappar helheten, då börjar man stirra på telefonen å glömmer verkligheten utanför. Det var väl det jag eg. ville säga  En skärm på 5x7 cm, nä...

Berätta gärna mera om just navigation där ni är nu i de varmare vattnen. Antar det inte finns en massa grund som här i Sverige. Tror att många med mig är intresserade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfta blicken när man kör i mörker eller dimma, det är då jag litar på instrumenten. Troligtvis har du samma felaktiga sjökort som mej över medelhavet. Enl. kortet seglade vi över land fast vi låg mitt i viken. Provade alla kartdatum men fick inget att stämma.  http://lasselundell.se/cabrera.html Nerladdningsbara papperskort för planering Medelhavet finns här http://highsea.cz/map.htm

post-571-1394237389,1838_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...