Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
flipperjoel

Montage Septitank Fairline 28 Targa

Rekommendera Poster

Skall montera in en septitank i båten men kan inte bestämma mig för var jag skall montera den någonstans för att få en så bra installation som möjligt.

Om någon här vet någon som har en 28, 29 Targa med inmonterad septitank så vill jag gärna byta ett ord eller två med denne...

Eller om någon sett var en septitank monteras i dessa båtmodellerna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har ingen aning men kan lyfta tråden åt dig.

Provade förresten att googla men med magert resultat, är mina söktermer fel eller är det verkligen så uselt ställt med saniteten i såpass stora och moderna båtar kan jag undra? (I.o.f.s. många sökträffar så ytterligare preciserande begränsningstermer kanske kan vaska fram matnyttigare svar?)

Ps. Hehe kul avartar, lägger till maneter och sol-rödbränd hud i sommardelen. Kanske efter detta också targakoli-bakterier i naturhamnar? ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inte just en sån båt. Däremot så fixade jag en ny rf. tank under förra vintersäsongen. Jag vet inte om Du blir klokare av detta men det finns lite bilder där Du kan titta på. Om inte annat kanske nåt tips som är matnyttigt. Länk nedan till detta jobb. Har lite mer utförliga detaljer på ett annat ställe om det skulle behövas.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=422905

Mvh Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla bilder är tacksamma Moltas.

Det är inte mycket som går att hitta om detta på Google, och platsen är begränsad om man nu skall få till septitank samt sugtömning, men rätt som det är skall det väl dyka upp någon som ha svar, och om inte så får jag väl tänka till ett varv till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej flipperjoel, Har sedan ett par år tillbaks en Fairlaine 29 med inbyggd septitank. Den sitter monterad styrbordsidan bakom skåpet bakom förarstolen, med sugtömmning rakt upp genom däcket, finns även tömmning till havs med motor. Har inga bilder men kan gå att fixa fram i vår.

Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kra4rd, Jag gissar på att du då även har en pump direkt ifrån toan upp mot septitanken eller, för det är ju en ganska stor nivåskillnad dem emellan.

Jag har ett extra kylskåp monterat där du har din septitank monterad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken sitter inte precis innanför skåpet, sitter mellan bränsletanken och bordläggningen ner mot botten. Toan är en vanlig med handpump

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för info,

Får jag fråga var du köpte den peken, eller var den redan påmonterad vid köp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satt monterad när jag köpte båten. Men tror att det är standard, finns att köpa på båtaffärer, hitta flera modeller på hjertmans. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bilden.

Angående din tank,

Sitter din utsugspump först efter tanken?, och använder du dig utav orginalutloppet fram vid duschvattentanken?

Hehe, många frågor...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utsugspumpen sitter efter tanken eget sughål i tanken samt egen genomförning genom botten. Fungerar inte för tillfället motorn går men den tömmer ej, troligen tätt i någon slang. 

Edit, kom på det att den suger i samma hål som vacumslangen man väljer med en tvåvägskran vilket man annvänder. Samma som vid toan väljer med kran om det skall gå till tank eller rätt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok,

Jag är lite fundersam på om man inte ändå skulle vilja ha den fram i ruffen av den orsaken att inte göra båten mer bak-tung, den är enligt min mening tillräckligt hög i nosen redan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började nu i andra ändan tills jag funderat färdigt kring septitankplacering, så nu blir det till att montera in bandankarspelet.

Trångt blir det...

post-10006760-1394237400,781_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...