Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
studiobtc

Båtfärg-Måla med pensel

Rekommendera Poster

Jag har kunskap att sprutlackera min båt då jag  byggt gitarrer och sprutlackerat dessa så jag vet hur det går till, men jag har inte möjlighet för sprutlackering av min båt då jag inte har plats eller kan skaff en lämplig plats för detta.

Så jag vill veta om det finns någon färg man kan penselmåla med gott resultat? Jag har kikat på internationals hemsida och det verkar bra, någon här som testat?

Jag ska måla över vattenlinjen, kabin och däck samt invändigt. Båten är en Saga 24. Har ingen inomhusplats där jag kan få in båten då vaggan saknar hjul så jag tänkte måla båten utomhus i april (södra skåne). Är det nått som man absoolut inte ska göra? eller är det helt okej att ägna halva april till att köra en målning av båten utomhus? 

Har ingen ström till slipmaskin och sådan utrustning vid båten så jag tänkte att ta dit ett elverk då jag kan låna detta, vad behöver jag för styrka på elverket för att driva en exenterslip, polermaskin borrmaskin vid div montering av utrustning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färgen som detta företag säljer rullar man på och det påstås bli sprutresultat.

http://de-ijssel-coatings.se/

Temperaturen är dock tydligen viktig. En av killarna på Smögenvarvet rullade sin segelbåt och det blev inte bra. Han slipade ner och höjde temperaturen ett par grader. Efter det var han nöjd med resultatet.

Jag penselmålade min bohusjulle med Internationals 2K färg och det syns tydligt att den är penselmålad. Nu passar det ju bra på en plastavgjuntning av en gammal träjulle och det var även det som var tanken med att jag inte rullade färgen och strök ut med planstrykare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Internationals färg ska rollas på och strykas med pensel enligt deras specifikationer, finns några filmer på deras sida som visar resultatet och det ser bra ut på de filmerna, men man vill gärna se hur det är i verkligheten och höra andras versioner.

Ska kika på den sida du skickade, det finns en uppsjö med färger och många har olika åsikter.. Själv har jag som sagt inte jobbat så mycket med båtfärger. Endast användt Epifanes Fernissa till mahogny bordet i min Campingbåt och div Teakdetaljer. et var faktiskt ett gott resultat efter lite våtslipning..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Målade en av mina båtar med internationals 2K färg nån gång på 1980-talet. Vi var två man. En rollade på färgen och en efterströk med planstrykare. Efter ett varv tog vi oss en kopp kaffe och målade ett varv till. Ny kopp kaffe. Färgen vi hade rälte till tre varv, målade i stort sett vått i vått. Ytan blev bättre och bättre för varje varv.

I dag skulle jag absolut valt Double Coat. Generalagenten har funnits och finns åter här hemma i Kungshamn varför många båtar här är målade med den färgen. Frgen sägs sträcka sig när den härdar.

Överbygget på den närmsta båten på bifogad blld är målad med Double Coat

post-945-1394237386,6805_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok .. Ska kolla in det...Priset spelar inte så stor roll på färgen bara det blir bra, dock vill jag inte lämna iväg båten då det skulle bli för dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har målat en 30-fotare med doublecoat och det blir verkligen bra!! Använd skumgummiroller och hör gärna med generalagenten som är mycket duktig och tillmötesgående.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

jag skulle definitivt rekommendera Epifanes 2-komponent Polyurethane -lack.

Färgen är självsträckande, vilket innebär att du rollar på den, väntar ett par timmar och sen får du ett sprutlackat resultat. Väldigt enkel att använda med ett gott slutresultat. Perfection är väl helt okej, kräver dock färgspruta för att bli bra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min första båt sprutade jag och en kompis två lager vått-i-vått på varvsplanen. Jag hade ett hus av presenningar för att hindra att andra båtar fick färg på sig, två parallell-kopplade 2 kW-kompressorer och en handrspruta modell bättre. Resultatet blev kalasbra.

Jag har på nuvarande båt använt Double Coat, och det är en kalasprodukt som ger precis lika bra resultat, och man slipper sprutröken. Å andra sidan blir det några tusenlappar dyrare än om man kan spruta själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...