Taihamn 0 Postad 30 Januari , 2013 Hej! Tänkte höra om det är någon som utfört en värmarinstallation på en Fairline Targa 40 eller liknande och vart ni placerade värmare samt mer tips om hela installationen. Jag har en Webasto 5,5 kw som jag ska installera i vår. Jag har tänkt, och tror att det är ett bra ställe att sätta den på styrbordssida om motorerna, på så vis utnyttjar jag ett döutrymme och slipper ha den ivägen någonstans. Synpunkter? Ska också installera en septitank och då är frågan om det är värt att dra den hela vägen bak till motorrummet eller om man ska använda utrymmet utanför toaletten där toaletten är kopplad rakt ut i dagsläget, nackdelen är att man då har tanken inne och att obehagliga lukter kan sprida sig om man inte har allt ordentligt tätt. Synpunkter? Som 3:e installation så ska jag installera ett ankarspel i aktern, hade då tänkt att placera det så lång babord man kan komma på badbrygga och därifrån in i motorrummet, någon som gjort installation på liknande eller har liknande på sin och kan berätta? Många installationer och mycket tid kommer det att ta, hur ska jag hinna!!? Vad bör man räkna på för tidsåtgång för värmaren, antar att den kommer sluka mest tid... Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Januari , 2013 Några små synpunkter. Har man tre sådana frågor som dina tycker jag det är bättre att skapa tre trådar och ställa en fråga i varje. Svaren tenderar annars att bli ganska spretiga eller att du bara får svar på nån av frågorna. Tråden kan bli väldigt rörig. Installerade en hålltank under durken i däckssalongen på min båt för några år sen. Installationen bör ju göras med riktiga slangar avsedda för ändamålet. Tycker mig ändå känna en minimal lukt av toa i just det stuvfacket. http://thallatha.blogspot.se/2010/05/toatank.html Installerade också en mindre Webastovärmare i båten första vintern. Jag ville ha slangarna där de låg minst i vägen. Det innebär ju att det ofta blir besvärligt att komma åt att ta hål. Körde hårt med min Dremmel. Det gick åt väldigt mycket slipstift. Till slut hade de inte fler på den lokala järnaffären. Då hittade jag ett slipstift med coromantbeläggning. Relativt dyrt, men det fanns inget annat. Det var det bästa slipstiftet jag haft. Hade jag köpt ett sån från början hade jag bara behövt det. Snabbare att jobba med och det håller. http://www.dremeleurope.com/se/sv/ocs/product/6024/128/strukturtandade-h%C3%A5rdmetallfr%C3%A4sar/strukturtandad-h%C3%A5rdmetallfr%C3%A4s,-konformad-7,8-mm;jsessionid=F7B8447D76D26090393983293D5D738D.sl021-vm_1 Lite om värmarinstallationen http://thallatha.blogspot.se/search?q=v%C3%A4rmare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Taihamn 0 Postad 30 Januari , 2013 Hej, Tack för tipsen, ska ta det i beaktning till nästa tråd, eller om jag redan nu behöver skapa fler för att få svar.. Gällande ditt dremelverktyg, menar du att det var för trångt att komma åt med hålsåg för slangarna och att du därför fick använda dig av dremeln? Jag har (tack och lov) väldigt gott om plats i skrovet så jag tror inte det ska vara några problem att okmma åt med skruvdragaren och hålsågen.. mvh J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Januari , 2013 Är man så enveten som jag, har ett förflutet som installationselektriker och har bestämt sig för att värmarslangen skall ligga på ett visst ställe, så finns det inte en tjangs att eh hålsåg går att få in. En bormmaskin för att driva hålsågen va helt otänkbart, men med en böjlig axel på en Dremmel så gick det med stor möda att komma åt att ta hålen - på en del ställen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 30 Januari , 2013 På Fairline 34 Targa så sitter tanken monteradni midcabin original. Fick själv eftermontera en där på den jag hade. Den kanske är placerad där på 40.an också? Mitt råd är att låta svetsa en i aluminium eller rostfritt. Plasttank släpper igenom lukt förr eller senare Skumt att så många Fairline kommer utan septitank för övrigt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser