Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Bjaerven

REJMO fotvärmare - batterisulor till skorna

Rekommendera Poster

Hejsan, värmesulan jag önskar veta om någon testat är denna: http://www.rejmo.se/

Jag är trött på att behöva gå in i värmestugan stup i ett i skidbacken, likaså är jag trött på att behöva vända hem från pimpelfisketuren bara för att en fot valt att bli blå när allt annat cirkulerar som det ska.

Jag har läst på andra forum och fått olika bilder av om denna fungerar som sig bör eller ej när det är kallt ute (då tänker jag mest på batterikapaciteten och hur länge den kan tänkas leverera värme vid exvis. -10 C). Då jag inte står ut med att bli medlem på en massa halvdöda cykel- och skidforum för att ställa mina följdfrågor hoppas jag på att det är någon här på MG som har testat dessa och kan dela med sig av sina erfarenheter av denna produkt(?)

Fungerar den en timme så är ju priset fullt rimlig, samtidigt gillar jag tanken på att kunna flytta runt mellan olika skor/pjäxor som inte har samma innermått - vilket en dyrare hel-sula nästan kräver.

Stort tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalla fötter och händer beror på att blodtillförseln är strypt för att få tempen på övriga kroppen att stiga. En tröja extra, långkallingar osv kan vara lösningen. Kroppstemperaturen behöver stiga även om fötterna partiellt värms upp och blodcirkulationen är låg på de kalla fötterna.

Har inte testat värmesulan men den kan nog funka.

Åkte mycket Mc för några år sen och frös rätt duktigt så jag stickade in ett tretiotal m koppartråd i en sticketröja. Ansluten till 12V på hojen gav den kring 70W och värmde hela bröstet och ryggen. Det gjorde susen och händerna och fötter osade av värme.

Den entrådiga tranformatortråden gick av när vi körde över Alperna i slutet av oktober så jag satt på kvällen på hotellet och hittade brottet som kunde avisoleras och hjälpligt snurras ihop.

Polarn hade ordentliga dyra Mc-kläder så han klarade sig bra utan.

Så varma kläder kan funka för foten blir nog varm av att kroppen blir varm i värmestugan och tillåter cirkulation för att gå ned tempen. Tvinga upp kroppstempen utöver det vanliga så gissar jag att fötterna blir varma också. Massor med varma kläder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, jag har testat dem. Min blodcirkulation i fötter och händer är inget vidare (kanske beroende på att jag snusar) så jag fryser jämt om dem. Speciellt vänster fot är riktigt känslig eftersom jag förfrös delar av den under en snöskotersafari på 90-talet.

Eftersom jag ofta var stillastående utomhus i mitt förra jobb så sökte jag efter olika produkter för att värma upp fötterna och hittade Rejmo. Beställde ett par och testade dem några gånger...de fungerade inte speciellt bra, åtminstone inte för mig. De ger inte speciellt mycket värme och batteritiden var inte 3-4 h om jag minns rätt, snarare var den 1 h och sedan började effekten avta.

Jag köpte då lösa värmefilmer som används av MC- och snöskoter ägare. Dessa sätts under gummigreppen på styret och kopplas till 12 V-systemet. Min tanke var att ha ett litet MC-batteri i bältet för att driva filmerna som skulle sitta under en tunn sula i skon. Jag kom aldrig så långt eftersom det skulle bli lite meckigt med sladdar, tempreglering och grejer så nu ligger de i min bra att ha-låda i väntan på att jag ska komma på någon användning för dem.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte testat Rejmos värmesulor men väl Thermic:

http://www.stadium.se/sport/alpint/alpintillbehor/123637/thermic-sole-trimfit

Dom är nog dyrare men har fungerat väldigt bra för mig. Jag ser några skillnader mot Rejmo om man jämför bilderna. Thermic monteras under sulan (eller så köper man färdiga sulor med inbyggda element) medan Rejmos monteras ovanpå sulan. Oklart för mig vilket som är bäst. Men Rejmos sladd verkar väldigt tjock och jag inser inte riktigt var man gör av den. Man vill ju inte känna vare sig den eller elementet under fötterna när man är ute. Thermic har mycket tunn sladd som dras under sulan och även större batterikapacitet och den drivs av fyra AA-batterier. Nackdelen är att batteripacket blir större och måste få plats under skidbyxorna.

Jag använder mina Termic uteslutande i skidpjäxor. Hade funderingar på att använda dom till vandringskängor också men det har aldrig blivit av. Dom sitter f.ö. på ett par formgjutna sulor (på undersidan) och ger skön värme. Jag kan åka i -20 grader utan att behöva gå in och värma fötterna. Nackdelen är att man blir ensam i backen när kompisarna går in och värmer sig. Värmen är ställbar i tre steg, högsta värmen är oftast för mycket och normalt kör jag på lägsta läget.

Trots fyra batterier så räcker inte högsta värmen hela dagen, kanske halva eller så. Mellan- och lågvärme fungerar så vitt jag kommer ihåg hela dagen, lite beroende på batteriernas kondition också förstås (uppladdningsbara NiMH batterier tappar kraft med tiden och det blir ju väldigt kallt för dom också).

Slutsats? Tja, trots att jag normalt inte är speciellt frusen om fötterna så är jag väldigt nöjd med mina värmare. Kommer definitivt att köpa nya när dom gamla tröttnar. Har haft dom i 5-10 år nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De som Thomas99 skriver om tror jag mycket mer på än Rejmos, speciellt med stora batt.packet. Det säger sig självt att fyra AA batterier är bättre än två.

Hade jag haft behov av den här typen av sulor idag skulle jag lätt investerat i dem, även om det kostar en slant. Det går ju inte att värdera fotkonfort i pengar!

Bjaerven,

Om du vill testa Rejmo lite billigare, skicka mig ett PM med din mailadress så kan jag se ifall jag kan hitta mina. Jag minns nu också att jag skaffade ett par värmestrumpor men de vill jag minnas att de var i princip värdelösa.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forgus: Jag förstår vad du menar men jag har redan näst intill för mycke kläder på mig när jag åker. Men som du hintar så sitter ju det mesta på överkroppen. Kanske läcker det ur mer värme vid exvis smalbenen än vad man märker (aldrig frusit om dessa). Kanske skulle man sticka sig ett par klassiska benvärmare och sätta över understället, under täckbrallorna?

Thomas: Stadiums variant har undgått min uppmärksamhet totalt! Detta låter ju som ett givet alternativ framför Rejmos - samma bas men men med störra batteribank, flera värmenivåer och tunnare sladd betalar jag gladeligen en 50-lapp extra för - för de var väl de för 349 du talar om?. Mest av allt är det ändå värt att någon testat dem. Vi kanske definierar en heldag i backen olika, men oavsett så kan jag inte tänka mig att din heldag understiger 3-4h i backen; det räcker ju åtminstone från lunch till stängning - precis när det är sådär exceptionellt jobbigt att sätta fötterna i pjäxorna igen. Stort tack för tips och recension!

Flintstone: Ett motorcykelbatteri hade garanterat varit något något för en helgs pimpelfiske. Har du dessutom bilen på isen eller i närheten är det bara byggandet av elementet som hindrar!

Jag tackar ödmjukast för recensionen av Rejmo - som sagt precis vad jag efterfrågade och behövde höra. Jag anade att det var fantasitider på hemsidan. Även stort tack för erbjudandet att låna dina Rejmo, men om Thomas minns rätt så borde jag inte behöva testa dem för att inse att det finns bättre alternativ för mitt användande(?)

EDIT: Haha, såg nu att jag i min eufori helt missat att batteripacket inte ingick i kalajset om 349 kronor! Då traskar vi upp mot 1k pengar i alla fall. Men det är väl bara att inse att det är fler saker än båtspecifika artiklar som kan rendera kalla fötter och svart hål i plånboken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, dom är klart dyrare men det kostar att ligga på topp!

En heldag för mig är en heldag! Från när liftarna öppnar tills dom stänger. Jag har också relativt tunna sockor, alltså inte strumpor + tjocka raggsockor utan bara ett par sockor avsedda för skidåkning med lite förstärkning på vissa ställen för värmens skull och tunnare på andra för att få bra grepp i pjäxorna. Vad jag försöker säga är att om man har både strumpor och tjocka raggsockar så kanske värmaren inte fungerar så bra? Fast det vet jag å andra sidan inte eftersom jag inte testat det... Och så spänner jag inte åt skorna så hårt så att man stoppar blodflödet, då lär ingen värmare i världen hjälpa. Men det kanske är självklart.

Lustigt är också att den här typen av värmare bara värmer under tårna och trampdynorna men att det räcker så bra. Det trodde jag inte när jag köpte dom. Blev nästan lite besviken innan jag provade. Men nu är jag supernöjd.

Det är ändå lite pyssel med att flytta dom. Man får nog fästa dom med lite tape under sulorna så att dom ligger kvar (tror jag?) och göra ett hål i innerskon i botten vid hälen för att dra ut sladden. Låter man den gå upp på insidan av skon kommer man nog att förstöra sladden med tiden. Eller så måste man tejpa den på insidan för att skydda den. Men visst borde den gå att flytta. Kolla med dom i butiken så ser du hur det går till att sätta dit den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Thermic när jag rider ute på vintern. Stigbygeln av stål har en starkt kylande effekt under foten så det kallt även om man är varm för övrigt. Thermic gör en enorm skillnad, nu är det färdigfruset. Kollade ganska mycket på olka forum och det var ganska klart att billigare alternativ oftast var mindre bra. Tyvärr finns ingen laddningskontakt på batteripackarna, man får ta ur batterierna för att ladda. Fixar man en laddningskontakt så kan man också fixa extern strömmatning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi var i skidbacken när det var runt -20 och frös ordenligt efter bara några åk. I butiken såldes värmesulor men de hade inga hemma. Vi köpte då istället ansiktsskydd och då blev vi lite varmare om fötterna. Några dagar senare köpte vi riktiga fotvärmare men det kostar en hel del. Svärsonen använder Footwarmer engångssulor som aktiveras när man bryter förpackningen och är nöjd med dem. Ska hålla i 5 tim säger företaget. För fiske måste Viking Icefighter vara bland det bästa man kan ha. Mjuka ner till -40 grader, vattentätaa och varma. Finns bl. a. på Swedol. Jag är inne på andra paret och brukar bara ha ett par tunnare arbetsstrumpor på mig i dem.  På skotern har jag vid kyla Baffin Selkirk som är mjuka ner till -60 grader. Som att stoppa foten i en kudde. Köper man Baffin på nätet utan att kunna prova bör man ha ett nr större än vanligt. De har en modell som är mjuk ner till -100 grader. Kolla även Jula som jag tror har batteridrivet både till händer och fötter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...