Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
lancar

Sven Yrvind

Rekommendera Poster

Han bygger sina båtar med sig själv och vad han behöver med sig som måttstock. Han är inte så stor och hans minimalstora båtar kostar lite att bygga och underhålla. Med modern teknik kan han skippa böckerna och ha dem i en mobiltelefon eller läsplatta. Gör båten ännu mindre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstod saken rätt var det utlyst en tävling som handlade om att segla jorden runt i en 10  fots båt. Många visade sitt intresse - ingen kom till start. 

Misstänker att Yrvind inte visste att tävlingen var på gång. När han förstod att det utlyst en tävling av detta slaget insåg han att det var nåt som låg i linje med sitt tänk.

Den utlysta tävlingen var tänkta att gå i etapper.  Sven funderar ju på att gå ett steg längre - segla nonstopp. Klarar han det blir han nog svårslagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror hans plan den här gången är att ha med 100 kg böcker och 400 kg mussli, och lite till.

Men den där tävlingen kanske förklarar saken. Bilderna på hans hemsida visar att båten är ovanligt bred, vilket kompenserar upp med en del flytkraft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För Svens deltar han inte i nån tävling. Den tävlingen kom aldrig till stånd, då det inte blev några som anmälde sig.

Sven seglar bara för att visa att han kan och dessutom tänker han segla nonstopp rill skillnad från den utlysta tävlingen som var planerad med ett antal etapper ungefär som VOR.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sven Lundin-Yrvind omskrivs ofta som jordenruntseglare. Faktum är att han aldrig har sagt eller skrivit det själv. Han är väl medveten om att Atlanten är det enda av världshaven som han hittills har beseglat, även om han gjort det många gånger härs och tvärs.

Detta om man inte räknar hans ifrågasatta Kap Hornrundning med Aluminiumbris. Den passagen av Kap Horn fick han visst medalj för. Han var precis över Kap Horns longitud men vände direkt och seglade tillbaka till Argentina utan att fortsätta ut i Stilla Havet.

Det skulle vara roligt om han kunde förverkliga sina gamla drömmar om att segla jorden runt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sven Yrvind kan kanske jämföras med en gatumusikant som lägger mössan på gatan (jag menar 'riktiga' gatumusiker då, inte de tiggare vi har idag). Han lever ur hand i mun.

Han är en 'offentlig' person, och ger omvärlden underhållning, glädje, inspiration och impusler av ideer. Betänk det.

Jag tycker inte det är fel att han gör båten till tillfällig kollekt, eller äter hos andra, om han samtidigt delar med sig av sina tankar. Det är helt i sin ordning. Han måste ju trots allt, precis som vi andra, få in tillräckligt med pengar för att kunna leva och täcka alla omkostnader i tillvaron. Förutom de begränsade summor han får för tillfälliga föredrag, har han ingen direkt inkomst, utom kanske några kronor för sålda böcker. Det nödvändiga långa arbetet däremellan, med planeringar, beräkningar, materialinköp och konstruktioner, betalar ingen honom för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller fullständigt med dig! Men om du läser den andra tråden om Seniorseglares syn på Sven Yrvind, så finns det några med Lasse L i spetsen som anser att Sven Yrvin är en parasit. Jag har anmält det inlägget och hoppas att det tas bort. Det strider, som jag ser det, mot Maringuidens etikettregler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allvarligt. Kan ni ta era personliga vendettor till något annat fora? Vad fan är det för fel på MG:s medlemmar. Först dom två tomtarna som förpestade varenda tråd med tjafs om importerade båtar och nu det här?

Jag vet att det är lågsäsong och alla är uttråkade och frustrerade vilket på alla säsongsbaserade fora leder till tjafs. Men allvarligt, ni låter som ett gäng gymnasieungar som diskuterar vilken av de aktuella idolerna som är sötast/snällast/dummast. Ta det någon annanstans. Förslagsvis till seniorseglarna eller vad det nu är ni tjafsar om, egentligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad vill du att jag ska göra? Jag blir ju hela tiden påhoppad. Tycker du att det har funnits någonting att anmärka på mina inledningsinlägg?

Kritisera dem som gör de personliga påhoppen. Jag har gjort allt jag kan för att hålla sådant borta från Maringuiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske skall tillägga att, jag skrev mitt senaste inlägg ovan innan jag ens såg den nya tråden. Mitt inlägg var mest en filosofisk betraktelse, som komplement till det som skrevs längre upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Usch, ytterliggare ett hat forum ;)

Jepp, en överlevare ut i fingerspetsarna men inte första gången jag läser/hör liknande definitioner på Sven. Personligen tror jag det är lite ingen rök utan eld men det tycker jag är helt normalt för man måste få ha åsikter om personer o saker. En udda prick som klarat sig bra i livet på små medel.

Sedan skrev Lasse faktiskt Om jag är mycket elak skulle jag kalla honom för parasit vilket enligt mig inte är samma sak som att definiera han som parasit. Om nu inte Lasse är elak så faller ju hela diskussionen  :)

En sak jag funderar på är hans matvanor och det han tänkt ha med sig på båten. 400kg musli och sardiner. I boken Den unge den gamle och havet så skriver han att man inte behöver så mycket vatten som alla påstår. Har för mig att han på senaste resan fick gräva ut skiten med en sked men det var inget problem för sin egna bakterier tål man. Är inte detta ett tecken på att något inte stämmer och att han egentligen borde dricka mer?

Nu hittar jag inte den texten men ska leta mer senare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo du har helt rätt. Sardiner är gott och musli äter jag varje dag, men blir det inte lite torrt om man inte har tillräckligt med vätska?

Blev lite frestad att köpa Makrill i tomatsås när jag var på Posten/Konsum idag för att posta en paket - de hade en pall med Makrill strategiskt utställt. Inte så dumt det heller.

Jag måste säga att jag är imponerad av Sven Yrvind på många sätt, trotts att jag inte känner honom närmare, mer än jag talat några ord med honom på mässor, bevittnat några föredrag och läst hans böcker.

Hade nog gärna bjudit honom på mat, i båten eller annorstädes, om jag haft möjlighet.

Snart är det båtmäsa där i de östra tassemarkerna. Har avsatt några dar att välja på för mässbesök med förhopning att få se Sven Yrvind och hans senaste skapelse och kanske lyssna på ett föredrag av honom.

Dessutom var det en krämare som krängde Sardiner i några olika tappningar på mässan ifjol. Jag frestades att köpa några burkar.

Egentligen borde jag reklamerat dem, då Sadinerna i stort sett försvann så snart man öppnat burken. De var försvinnande goda.wink

Är Sardinkrämaren där i år igen kanske jag satsar en del av mina surt förvärvade slantar på några burkar Sardiner. 

Grahn och Yrvinds bok lär väl hamna i påsen från mässan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gubbtrutar! ...får jag bjuda på ett hemsnickrat musikaliskt-filosofiskt videoinlägg emellan gubbträtorna?

Det är filosofen Wittgenstein som här uttolkas av en skönsjungande M.A. Numminen.

Wovon man nicht sprechen kann - Daruber muss man schweigen (Håll tyst om sådant man inte bör tala om!)  mässas det om och om och om igen. Och det kan man väl få hålla med om, och morsan kanske ändå hade rätt i att ...Man skall aldrig prata skit bakom ryggen på folk.

På slutet hörs mina äckliga hjärtslag från hjärtsvikten. Har nu fått livet åter efter fyra år i skräck och androm till varnagel.

Här skall Seglas och Här skall Levas!

-Var snäll!   skrev Kurt Vonnegut i Slakthus 5. Och han menade det precis så!

Sååå...mina herrar! På med brynjan, kör fram ölen, skruva upp ljudet på datorn och peka din webbläsare på:

/Thomas Hedmalm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ännu bättre än sardiner, musslor! Gratis servering vid strandkanten. Men se upp! Plocka bort de små pärlorna ur köttet innan ni biter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderar hur de där dubbla seglen av vikingasegelmodell håller i vinden. Det är ju stora krafter segel utsätts för, och de är bara fästa vid två punkter, till skillnad från vanliga segel som sitter fast längs hela masten.

En annan sak, hur är det egentligen att dricka uppsamlat regnvatten? Jag har hört att det inte är så häslosamt, på grund av att det är tomt på innehåll, till skillnad från vatten uppsamlat från jorden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller näring så hoppas jag Yrvind tänker sig stoppa i sig mer än sardiner, musli och regnvatten. C-vitamin t.ex behöver han nog ha annars får han väl skörbjugg. Jag gissar att han tänker ha med sig vitaminer och andra nödvändiga kosttillskott i tablett eller pulverform.

Det är spännande att följa hans bygge och förberedelser och jag hoppas han kommer iväg och kommer tillbaka och ser fram emot att följa hans äventyr i den lilla,lilla båten. Har nyligen läst Kurt Björklund bok En annorlunda världsomseglare och inser vilka strapatser och tuffa förhållanden Yrvind kommer att genomgå där nere i The roaring forties.

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...