Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
lancar

Sven Yrvind

Rekommendera Poster

Vill bara tipsa om att ensamseglaren Sven Yrvind föreläser i Norrköping 14/2.

Vid 74 års ålder planerar han nu för att ge sig ut på en världsomseglingen i 600 dagar i en båt på 3 meter!

Se www.ensamseglaren.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min mor förvaras på ett demensboende i väntan på döden.

Då är det nog bättre att segla jorden runt i en tremetersbåt.

Sven är inte så dum som han ser ut.

Har du möjlighet att gå på ett av hans föredrag så gör det.

På tal om Svens föredrag och självmord. Man håller nästan på att skratta ihjäl sig åt Svens sarkastiska  humor. Sen ligger det väldig mycket sanning i hans åsikter.

post-945-1394237386,3548_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, jag satt uppe långt ut på natten och läste om Sven Yrvind och såg lite diverse klipp på Youtube, han är en av mina nya Idoler...

När man ser mannen på bild eller under ett par minuter på ett filmklipp så skrattar man och undrar vad det är för märklig man, men om man lägger lite tid på det och försöker förstå honom så är han jävligt ball och har egentligen ofta rätt! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han har varit en av mina favoriter länge. 

Skulle jag bygga en båt helt från början igen, skulle jag bygga enligt Sven´s sätt att bygga, fast inte så liten. Jag skulle nog vilja ha en båt så jag både får plats på längden och höjden. Den av mina båtar som jag tyckte var lagom i alla avseende var 7,6 meter.

post-945-1394237386,5362_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas han klarar det..

Var hittar man info om var han föreläser för allmänheten? Hittade bara info om  att han kunde föreläsa för grupper och vad hans arvode per timme var för ett sådant uppdrag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.batmassan.se/besokare/scenprogram/fredag-8-februari-happy-friday-med-sven-yrvind/

Senaste föredraget jag hörde med Sven var på Akkt för sjön i fjol. Han skall tydligen ställa ut där, men hittar inget program på seminariet och föredrag ännu.

http://www.alltforsjon.se/for-besokare/utstallande-foretag/yrvind#e-32996

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja bokade boende i Göteborg för nästa helgs Båtmässa igår. Vet du om dom kör mässa på hela arialen som är 150.000 kvd eller kör dom bara på själva mässan utan att öppna upp Scandinavium?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gör Sven Yrvind när han skall sova? Är han fullt disciplinerad med ägg-klocka, sover 15 min och går upp och kollar? Hur länge orkar man egentligen hålla på så som ensamseglare? Eller lever han på intuition och hopp, och slaggar fullt ut?

Alla de där chokladkakorna låter ju godis. Men är han överlevnadskonstnär med föda i övrigt, så han metar samtidigt som han seglar? Eller är det konserver som gäller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sven Yrvind påminner mig om nån figur ur Jan Lööfs seriealbum. Ni vet han som tecknade Felix Äventyr (en svensk Tintin). En tok-intelligent vetenskapsman som helt går sin egen väg, totalt friställd från övriga samhället. Osannolik, och humoristiskt inspirerande. Sagornas värld på riktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det absolut bästa är att han vågar följa sin dröm, och verkligen göra det som han verkligen föresatt sig att göra. Beviserligen fungerar det både för honom och för andra likasinnade med drömmar om projekt som skall realiseras. Biblioteken är fulla av böcker som handlar om förverkligandet av  drömmar, och det är sannerligen det bästa som finns i läsväg för min del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag träffade Sven Yrvind på båtmässan igår. Han och Thomas Grahn visar upp Yrvinds nyaste skapelse (Båten han ska segla jorden runt i) på årets båtmässa. Missa inte den montern! Att träffa dom och prata lite är en lärorik kontrast till alla stora dyra, blänkande och bensintörstande båtar som annars (tyvärr) dominerar på mässan.

/Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varifrån och varthän?

Båtmässan i Göteborg är slut sen några dar men det skulle inte förvåna mig om Yrvind och kanske Gran dyker upp på Allt för sjön i Stockholm 2 - 10 Mars.

http://www.alltforsjon.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så går det när man bara klickar sig till sista inlägget.sad

Sven är alltid en intresant man att lyssna på, så ett besök på hans föredrag är att rekomendera.yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där var han redan förra året och visade upp sig men han kan ju vara där i år igen. Borde inte vara så dyrt för ett sådant dragplåster att stå på mässan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag märkte det.

Har varit på föredrsg som hålligt tidigare, men på det jag var på llt för sjön ifjol var nog det bästa jag varit på. Han har både humor och självdistans.

Kommer han till mässan och håller ett föredrag så kommer jag definitivt gå och lyssna på honom.

Mentalt har jag bokat in en vecka i de östra vildmarkerna. Jag har ju den fördelen/nackdelen det är ett dagsverke att ta sig dit och ett dagsverke att ta sig hem igen, Så åka mindre än för en vecka är nästn meningslöst. Sen brukar det alltid dyka upp lite praktiskt arbete som behöver görsatt fylla ut tiden med. 

Så en eller kanske två dar på mässan kan det ju bli under Måndag till Torsdag, så en annpassning till Yrvind är ju möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att du aldrig går på helgerna när vi andra stackars löneslavar trängs. Hade varit kul att ses. Vi går den 3/3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa löneslaver har det bra.

Man blivit väldigt bortskämd att alltid kunna göra och ta ledigt som man vill. I det lilla företag som jag jobbat större delen av livet, hade vi schemalaggd beredskapstjänstgöring och dessutom fick vi som inte hade beredskapen hoppa in och hjälpa till vid behov. Dessutom mycket planert nattjobb. 

Vår chef tyckte att om vi ställde upp när vi behövdes och vi såg till att verksamheten fungerade fick vi ta ut semester och kompledigt som vi ville. Det är en stor fördel med ett litet företag med 8 -10 anställda där alla ställer upp för alla.

Tyvärr kan inte alla ha det lika bra.

Om några månader kommer jag inte att kunna ta ut semester och ledighet som jag vill - det lär va väldigt svårt att göra det, som pensionär. wink

Sen tycker jag inte om när det är mycket folk och man måste trängas. Så hade jag varit tvungen att gå på båtmässan på helgen, så hade jag nog avstått. Sån blir man när man är bortskämd. indecision

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja han har verkligen födgeni.

Vi känner varandra inte trots att vi har setts några gånger, möter honnom i en hamn och plötslgt sitter han i min sittbrunn och äter, fråga mig inte hur det gick till.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yrvind rules!

100 kg god litteratur och 100 kg goda bönor lyder hans framgångsrecept för en lyckad havsöversegling.

Man får inte missa hans föredrag. Lika roliga, lärorika som galna. Men avfärda aldrig karln som galen, tyför han haver undervisat i matematik på högskolenivå och hans kärlek till litteraturen och till havet är ofantligt mycket större än hans båtar.

Jag pratade med honom på båtmässan i sthlm 2011, han är inte precis social, rätt svårpratad minsann, men efter en muta om 50 kr (jo, han stod invid Bris 10, 3.5 metersholken, som han tillfälligt gjort om till kollektbössa) så berättade han om sin passion att bara ligga därnere i sin lilla epoxiholk i veckor och titta på havet och läsa.. Han kan endast ligga eller halvsitta därnere, när han skall sova får han armhäva sig igenom ett minimalt manhål i skottet in till förpiken.

Favvofödan är kokta bönor (man bävar för gasbildningen därnere! Metangasdrivning, Sven, kan de va nåt?).

Vid senaste passagen av något av Hornen, fick han så stora problem med båten att han tvingades vända och avbryta. Bris började nämligen gå strax UNDER vattenytan (med mast och segel ovanför!) ...jag hade nog räknat fel på hennes deplacement, muttrade han, ...hon kom att gå på tok för djupt i dom iskalla och salta vattnen därnere.

Han kommer till Båtmässan i Sthlm i mars och håller säkert något föredrag.

-Missa icke!   (läs mer på www.yrvind.com)

Kan inte låta bli att bifoga en liten bild på den där finska bastumotorbåten som liksom Yrvind och hans värld gjorde Båtmässan värd att gå på.

Rätt trist historia det där annars.

-Tjosan, tjosan!    som han sa, Jokkmokks-Jocke

post-20909-1394237402,5739_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi från Gullbergskajen skulle gå och fika stod Sven bakom i fikakön och bjödinsej  till mej! Nästa dag var det någon annan som fick hans ynnest,  att få honom till bordet. När jag såg ett mönster i detta avstod jag från hans sällskap till bordet. Om jag är mycket elak skulle jag kalla honom för parasit. Jobba och vara en Svensson har aldrig legat för honom. Mycket hjälp fick han av oss, men jag kände mej utnyttjad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm parasit eller inte. Det vore intressant att få studera ett sådant

födgeni på nära håll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den tiden hade han en budget på 5 Skr dagen. Jag fortsatte att studera födgeniet på armslängds avstånd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Favvofödan är kokta bönor (man bävar för gasbildningen därnere! Metangasdrivning, Sven, kan de va nåt?).

Jag skulle tipsa Sven att prova på groddlådor. Det är ännu enklare, och energisnålare, än att koka bönor. Lägger bönor eller linser, eller alfafrön, i lådorna med lite vatten. (Torra linser och frön innehåller enzymer, som med vatten bildar alla näringsämnen som behövs för att grodden skall kunna växa upp till en riktig planta.) De sväller mångdubbelt och utvecklar skott. Sen äter man med god aptit. Gott och nyttigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hans senaste farkost, som han ska segla Jorden runt med, är tydligen bara 3 m lång. Jag förstår inte riktigt vitsen med att göra den så extremt liten. Det blir ju svårt att lasta in alla förnödenheter, utan att den tyngs djupt ner i sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...