Gäst mercury Postad 3 Februari , 2005 Hej Köpte en spolmuff på biltema igår och tänkte höra om någon har några erfareneheter! Jag ska starta min mercury 50hp -73. Ska man bara koppla in den på slangen och köra med tryck. Någon som kan hjälpa mig! Tack på förhand mina hjälpsamma båtvänner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 3 Februari , 2005 Är det en sådan där ful sak som ser ut som öronmufar som man ska sätta på riggen över vatteninsuget. Isåfall så är det bara att sätta den där och kopla på vattnet å dra igång. Kolla så du har tillräckligt med tryck på slangen bara!!! Jag satte den på mitt Bravo tre drev (det gick facktiskt) och kopplade på sötvatten från husen med fullttryck på kallvattnet (man vill ju ha kylningen också). Sen när jag startade upp monstret (Mercruicer 7,4L) och gasade lite så sögs trädgårdsslangen ihop så den blev helt platt. Drog på fullt på varmvattnet också.... Samma sak igen. Fick bara köra på tomgång för att undvika detta ihopsugningsfenomen. Men en liten 50Hk ska nog inte vara några problem alls.... MVH Thure Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 3 Februari , 2005 Jag använder en sådan varje gång jag kommer hem från att ha varit ute med båten! Har båten på trailer så jag brukar tvätta av den och köra igenom med färskvatten. Fungerar mycket bra, men även med en 50 hästars motor kan du märka att skvallerstrålen försvinner om du drar på bra med gas även om du har bra tryck i slangen. Sålänge du inte kör på maxvarv så fungerar den jättebra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
egerskog 0 Postad 3 Februari , 2005 Hej jag fick rådet att sätta på vattnet först och vänta tills det skvala ur alla hål sedan starta och köra ett par minuter. (för att spola ur saltvattnet) var beredd på att det låter som satan det är ingen kvälls aktivitet i tätbebyggt område direkt :-D . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 3 Februari , 2005 Hej, ibland kan man behöva fixera spolmuffen så att den ej flyttar sig, man kan med fördel använda ett par spännremmar. På en del motorer kommer inget vatten ur skvallerhålet förrän motorn har blivigt varm och termostaten öppnar, men på gamla mercury finns det inte ens termostat så där ska det komma vatten på en gång, lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnbe 0 Postad 19 April , 2005 Själv tycker jag att det är smidigare att provköra motorn i en tunna. Då slipper man spolmuffar som flyttar sig och släpper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Glidaren 0 Postad 25 April , 2007 hej, det är bara att sätta på och köra. Brukar göra det själv på min 50hk och det fungerar bra. Gasa inte för mycket om det är dåligt tryck i slangen. // glidaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brus 0 Postad 25 April , 2007 Jag har hört att man inte ska vrida på vattnet för mycket innan man har startat motorn. Så att man inte trycker in vatten i insuget när man använder spolmuff. För det kan motorn ta skada utav?? Kan det stämma? /Brus Senast ändrad av Brus | 25 april 2007 | 13:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser