Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Westfjord26

Bara jag som......

Rekommendera Poster

Har jäkligt svårt att komma loss denna vinter, har inte lyckats ta mig i kragen en enda helg sedan upptagningen för att greja med båten, naturligtvis så är den konserverad och fixad för vintern, men det där lilla extra har inte infunnit sig i år överhuvudtaget. Nä, får ta mig i kragen inför helgen och börja lite smått, skall byta reglagekablar, montera ekolod, och tidigt få vaxning och bottenmålning klart då jag kommer att befinna mig på varmare breddgrader nån månad eller två under våren och räknar med sjösättningen i mitten av maj, är jag lat? Har jag tröttnat på båtlivet? Eller ännu modernare..är jag utbränd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner samma som du.. Har massa teak detaljer i garaget som borde ha tagits om hand om nu under vintern men jag har inte haft någon lust. Ja man kanske är utbränd :-)

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tror det är sveriges risiga årstid som får allt att bli jävligt segt och jobbigt...

pröva ta hjälp  av en polare så går det lättare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För egen del så har jag faktiskt lyckats vara riktigt produktiv den här vintern. 

Jag håller precis på att avsluta omklädningen och totalrenoveringen av stolarna (endast polering av aluminiumgångjärnen kvarstår), jag har nyligen blivit klar med renoveringen av ett gäng (43 st!) trädetaljer och ska på torsdag åka ned till Frewi i Södertälje för att få lite tips och råd samt köpa material för projektet att sy ett nytt kapell. Den lyckade klädseln till stolarna har givit mig blodad tand! cool

Mina powertrimcylindrar väntar på att bli renoverade men då jag inte lyckades få isär dem själv fick jag lämna in dem till lokala smeden. Han gör jobbet vid sidan om så det drar ut på tiden vilket är lite frustrerande. När (om) han väl fått isär dem ska renoveringssats beställas, aluminiumdetaljerna slipas och spacklas för att sedan lackas. Sen ska de bara skruvas ihop och monteras tillbaks i båten.

Problemet jag har är att jag har så otroligt mycket grejer som behöver göras med båten så även om det är flera månader kvar till sjösättning så börjar jag bli lite stressad! surprise Det gäller att prioritera rätt så båten är sjöduglig...

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här råder också båt-vila. Vi har skakat snö av pressen, annars inte någon aktivitet alls. Har tom dynorna kvar och nu med mindre än två månade kvar till sjösättning får de nog ligga där de ligger. ( hon har stått på land i 2 månader nu).

I helgen ska vi ialla fall ner och ta av lite dyntyg för tvätt. Annars blir det så fint väder så uteliv med långfärdsskridskoåkning hägrar mer än båtbygge. Får se om Magnus vill bygga lite båt - då gör nog jag vad jag kan också trots att jag är lite skadad.

Har faktiskt inget dåligt samvete för vinterns inaktivitet. Här hemma (misskött totalt under båtbygget) har sovrummet renoverats mm.

Snart bryter våren ut och det blir drag under galoscherna igen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här råder ingen båtvila, vi kämpar på så mycket som vi bara orkar! Vi har inte gett upp hoppet om att komma i sjön i år, båtvila får det bli ett annat år!

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så var det de första båtbyggarvintrarna för oss också.  Och det var kul då.

Ni gör verkligen stordåd ochh jag hoppas att ni jommer i vattnet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är samma här. 

Har massvis med både stora och små båtprojekt. 

Kommer inte i gång med något, trotts att jag har ett par halvstora som står och vänta i garaget och snickeriverkstaden. Dvs gott och varmt.

Den enda båtaktiviteten hitills i år var en tur till Hållö i början av Januari. 

På hemväg talade vi om en tur även i Februari. Just nu ser det ut som om den fryser inne, men vem vet. När jag åkte till Smögen i går hade i sen gått i Väståre sunt. Dvs farleden mellan Smögenbron och söderut. Och idag hade all is försvunnit så långt norrut jag kunde se och ända ut till Hålle. Dessutom var min sommarplats isfri, men jag har ju 100 meter dit.

Men kolla på båten blir det ju var och var annan dag. I dag var det det högsta vattenståndet jag sett under de år jag legat på min vinterplats.

post-945-1394237386,8539_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl troligen det massiva lågtrycket som höjer båten för dig Toaen...har stormen slagit till ännu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej - och här blir det ingen storm. Prognosen för de två kommande dagarna säger vind upp mot kuling. Evetuellt vindbyar upp mot halv storm.

Just nu är medelvinden 12 m/sek och byarna styvt 14

http://www.utpost-hallo.nu/Dygnstabell.htm 

Vattenstånde vid SMHIS mätstation på Smögen är nu ca 70 cm över medelvatten. Det var 74 cm över när jag tog bilden ovan. Jag var nere och slackade på två förtöjningstampar.

http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/havsobservationer/havsvst_tab.htm

Får se om vattnet stiger 30 cm till som det talats om. Då får jag nog slacka på tamparna ytterligare.smiley

Bifogad bild togs i mörker med en dålig mobil för några år sen när vattenståndet var 60 cm under medelvatten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt båthus havererade när det vräkte ner snö i december under ett par dygn. Det gick två hela dagar bara att få bort snö och fanstyg från båten och efter det har det liksom inte infunnit sig någon lust. Båten har en högst provisorisk täckning och borde klara sig, men det känns inte kul att åka ner och mecka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är man i alla fall inte ensam, kommer snart att ta mig i kragen, står ju inomhus så några väderproblem mer än själva kylan finns ju inte att skylla på tyvärrwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall sätta stödsegel på snipan.

'Nu när kylan släppt kunde utomhusjobben börja. Mastade på för måttagning i måndags, i tisdags mastade jag av, i går jobbades på masten i garaget. Mastfoten skall monteras i dag. Om det inte blåser för mycket. http://lasselundell.se/mast.html

.

post-571-1394237387,0851_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...