Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
loke67

Renovering av en LM Speed

Rekommendera Poster

Kom över ett litet skrov. Båten heter  LM speed, från början av 60 talet! 2.85 x 1.36m så den är riktigt liten

Så här såg den ut som ny

 

post-29612-1394237385,6743_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hämtades en snöig dag i början av januari, efter lite skottande och baxande så låg den tryggt på kärran. Båt kärra lär inte behövas till denna lilla båt. Passar precis i en vanlig kärra  I stortsätt helt plan botten så den ligger riktigt stadigt säkert värre i vatten 

post-29612-1394237385,7798_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då mitt garage är något kort (får ej in en bil av orsaker vi kan ta en annan gång) så kan man säga att val av båt hängde på storleken av garaget. Precis så att lilla speed går in. Får ligga ett par dar för is smältning och torkning

Silver tapen döljer ett hål efter en transport som förra ägaren misslyckades med en aning.



Efter att snö/is smält så kunde jag konstatera att man påbörjat slipning av botten, Vilket var jädrit synd för det ser ut som man använt riktigt grovt papper eller slipskiva på vinkelslip. Gropigt slipat och tagit för mycket på en massa ställen med genomslipning till följd    Återkommer till det senare

 

post-29612-1394237385,831_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det dags att vända på Speedy och påbörja rengörning samt slipning.



Har här börjat slipa så smått och ovansidan är riktigt skaplig. Har även provborrat durken och bara plast ingen träskiva. Om man kollar in i hålet i botten så ligger det veckad glasfibermatta mellan skrovhalvorna så inget ruttet trä här

 

post-29612-1394237385,8885_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är att använda denna 18hk Crescent marin. Nån som vet hur man kan se årsmodell på en sådan? Vad jag kunnat hitta på Nymans vänner är





Tillverkningsår / Modell 1965 – 1969 Crescent Marin 18 / Monark 18

Effektklass 18 hk / 4700 rpm.

Motor 2 cyl. 2-takt

Cylindervolym 333 cc

Tändsystem Svänghjulsmagnet med utv. tändspolar, Generator 12V 45W

Kylsystem Vattenkylning med rotorpump

Propeller diam./stigning 9” x 11”

Vikt 33 kg

Tankvolym 15 liter

Övrigt Länspump. Kort / lång rigg



 

post-29612-1394237385,9357_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild på typskylten

Nyrenoverad förra vintern och bara provkörd i tunna, gick som en klocka, hoppas det blir samma bak på en båt

post-29612-1394237385,9912_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar reglage till motorn, nån som har en passande att sälja?

annat som måste byggas / köpa är instrumentbrädan eller vad vi nu ska kalla det. Får konstruera nått eget så smånig om. En passande ratt måste oxå skaffas samt en liten ruta.

 

Så är det nån som har lite delar liggandes så köper jag det gärna, hör av er i så fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande projetkt! 

Alltid intressant att följa renoveringar. Fortsätt med mycket bilder och info!

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående delar har jag inga som passar tyvärr, men kolla med Båtskroten och Båt-Mats, de brukar ha lite skoj begagnade saker. Sedan finns ju Blocket och Tradera också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag så sågade jag upp den lilla del av akterspegeln som är av trä. Bara att lossa locket och lyfta rakt upp. Sitter bara ingjuten i överkant. Inte helt torrwink . Blir till att såga ut en ny i helgen. Ska nog försöka plasta fast den på något sätt. Det tokiga är att det är uppet rakt ner till tomrummet mellan skrovhalvorna. Annars  skulle man kunna fylla utrymet med epoxy och sedan trycka ner plyfan. Ja ja vi får se hur vi löser det.

post-29612-1394237387,3065_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten fundering. Förre ägaren har slipat i genom på några ställen. Vad är bäst plasta eller räcker det med epoxyspackel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på hur djup skadan är och var den sitter. Epoxispackel är poröst så man bör inte fylla för stora skador med det utan att armera, speciellt på utsatta ställen. 

Om det bara är gelcoatskada så går det utmärkt att fylla ut den med epoxispackel. Jag förutsätter att du ämnar måla båten när skadorna är fixade?

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara gelcoaten som är genomslipad på ett par ställen, glasfibern är intackt. Där var tanken att spackla.

Sen har jag ett par mindre genomgående skador efter en tidigare mislyckad transport (föregående ägare) där kommer jag att plasta.

Sedan ska botten målas med epoxy grund samt att hela båten ska målas med en topplack.

Hoppas att det ska funkasmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag påbörjatt jobbet med botten. Det var 2 synliga skador fram i fören som jag skurit rent och slipat ner. Sedan så hittade jag en dåligt lagad skada  akter över där man spacklat en spricka men bara använt något spackel utan armering med följden att det börjat spricka upp. Även denna är nu renskuren och slipad.



Blev sedan störd av grannen som behövde hjälp med luftningen av bromsarna på sin gammla rally Alfa. Slutade med ett par Whisky och en massa bilsnack. Fick dock med mig en soppa tank som han tyckte kunde komma till användning till lille SPEED!



Frågan är om jag ska vara lite mer tidstypisk och använda en gammal plåt tank jag har eller om jag ska använda denna?

Båten kommer ändå inte bli orginal då jag saknar kåpan där ratten ska sitta, den får jag bygga på något sätt.



Ja mer blev det inte i dag

post-29612-1394237388,8092_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du med plasttanken. Den är mycket mer praktisk än de gamla plåttankarna och om du någon gång vill få båten i mint original condition kan du ju alltid leta upp en tidstypisk tank då.

Ser att det är en Yamaha-tank och förutsätter att de är av bra kvalité, alltså inte som Biltemas plasttank som är rent skräp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns en transportskada i fören (förra ägaren tappade båten) Såg inte så farligt ut fören man började slipa. Slutade med två skapliga hål samt en spricka i kölen. Skar rent hålen och fasade av kanterna samt slipade ur sprickan.

Bilden visar ej färdig plastat utan första lagren, lät det torka för att få lite stadga innan jag fyllde hålen ända upp samt la en avslutande matta som täckte ett större parti.





Plastade även sprickan i kölen. Här var glasfibern hel men plasten sprucken. Slipade bort plasten och plastade över en större bit. (Glömde tyvärr ta kort)

 

post-29612-1394237399,3886_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns även en gammal lagning i aktern. Här hadde man bara spacklat över och partiet sviktade ganska mycket vid tryck. Bestämde mig för att slipa bort lagningen och hittade då en större pricka. Skar rent kanterna, fasade och plastade. Plastade även över ett storre område för att få lite mer stadga. Blev helstumt hoppas bara att det ska hålla.

Passade även på att plasta de 4 största genomslipningarna. (inga billder på det heller)

post-29612-1394237399,4607_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även slipat ner botten och spacklat de plastade partierna samt dom genomlipningar som förra ägaren ställt till med samt grovslipat spacklingen. Ska spacklas på nytt på ett par ställen samt finslipas.

Det var allt för denna helg.

post-29612-1394237399,5175_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att du plastat ovanpå gelcoaten (det röda). Det är ingen bra idé...gelcoat innehåller vax och ingenting fäster bra på det.

Arbetsstättet är annars att man slipar bort allt som är skadad och gelcoaten en bit runt. Sen bygger man upp materialet igen så att det är jämt med det övriga laminatet för att avsluta med spackel och topcoat eller epoxi. Toaen kan säkert fylla i med fler klockheter när det gäller plastning.

I övrigt ser det ju jättebra ut! yes Det kommer bli en fin båt när du är klar!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt slipat genom gelcoaten men i botten så är all plast röd rakt i genom?? Även där jag skurit bort kanterna så är plasten genomfärgad. Vi får hoppas att det biter trotts det.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att de ytor som är mellan ringarna och pilarna i bilden jag fixat lite med inte är plast ovanpå gelcoaten?

post-5151-1394237399,5925_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om du kollar på bildens ytterkanter så är det en mörkare röd nyans, så ser ytterlagret ut den ljusare röda färgen är rakt i genom. Syns även i högra övre hörnet den matta genomslipade ytan blir ljus röd med lite pollyester på. Det spelar ingen roll hur djupt jag slipar samma rödfärg. Om du följer din nedre pils riktning ut till högra kanten så ser du genomslipning ända ner till glasfibern. Samma röda men ej blank av plastningen. Det blir även lite mörkare med flera lager pollyester runt kanterna på hålen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen...men jag fattar inte riktigt...

Är det så att allt det som är normalfärgat laminat på dina bilder är det du byggt upp med ny matta och polyester? Jag tycker att det ser ut som att kanterna på hålen är normalfärgade (mellan pilarna i denna bild) vilket borde vara det gamla laminatet och att det röda utanför är gelcoat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja allt mellan pilarna är ny matta med pollyester. Då det ej går att komma åt att plasta eller få till mothåll från insidan så blev jag tvungen att lägga en första matta som var lite för stor som överlappar hålet och följer fasningen samt att den tyvärr hänger ner lite i hålet. Sedan kunde jag börja bygga upp laminatet. Lät detta bara härda så pass att det blev lite stadga att plasta vidare på. På bilden så är det fortfarande som en liten skål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I så fall ser jag inte alls fasningen av det gamla laminatet...blush

Ett knep för att plasta hål där man inte kommer åt från insidan är att ta en bit styv plast, t ex locket från en glasslåda, med en tråd i mitten. Man trär in plastbiten i hålet, lägger på plast och polyester, tar en blompinne och lägger ett mellanlägg så man sedan kan spänna tråden lagom mycket för att plastskivan ska ligga plant. När plasten härdat klipper man av tråden och plastar vidare. Plastskivan får alltså bli kvar på insidan av skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...