loke67 1 Postad 29 Januari , 2013 Kom över ett litet skrov. Båten heter LM speed, från början av 60 talet! 2.85 x 1.36m så den är riktigt liten Så här såg den ut som ny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 29 Januari , 2013 en till bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 29 Januari , 2013 Hämtades en snöig dag i början av januari, efter lite skottande och baxande så låg den tryggt på kärran. Båt kärra lär inte behövas till denna lilla båt. Passar precis i en vanlig kärra I stortsätt helt plan botten så den ligger riktigt stadigt säkert värre i vatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 29 Januari , 2013 Då mitt garage är något kort (får ej in en bil av orsaker vi kan ta en annan gång) så kan man säga att val av båt hängde på storleken av garaget. Precis så att lilla speed går in. Får ligga ett par dar för is smältning och torkning Silver tapen döljer ett hål efter en transport som förra ägaren misslyckades med en aning. Efter att snö/is smält så kunde jag konstatera att man påbörjat slipning av botten, Vilket var jädrit synd för det ser ut som man använt riktigt grovt papper eller slipskiva på vinkelslip. Gropigt slipat och tagit för mycket på en massa ställen med genomslipning till följd Återkommer till det senare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 29 Januari , 2013 Då var det dags att vända på Speedy och påbörja rengörning samt slipning. Har här börjat slipa så smått och ovansidan är riktigt skaplig. Har även provborrat durken och bara plast ingen träskiva. Om man kollar in i hålet i botten så ligger det veckad glasfibermatta mellan skrovhalvorna så inget ruttet trä här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 29 Januari , 2013 Tanken är att använda denna 18hk Crescent marin. Nån som vet hur man kan se årsmodell på en sådan? Vad jag kunnat hitta på Nymans vänner är Tillverkningsår / Modell 1965 – 1969 Crescent Marin 18 / Monark 18 Effektklass 18 hk / 4700 rpm. Motor 2 cyl. 2-takt Cylindervolym 333 cc Tändsystem Svänghjulsmagnet med utv. tändspolar, Generator 12V 45W Kylsystem Vattenkylning med rotorpump Propeller diam./stigning 9” x 11” Vikt 33 kg Tankvolym 15 liter Övrigt Länspump. Kort / lång rigg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 29 Januari , 2013 Här kommer en bild på typskylten Nyrenoverad förra vintern och bara provkörd i tunna, gick som en klocka, hoppas det blir samma bak på en båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 29 Januari , 2013 Saknar reglage till motorn, nån som har en passande att sälja? annat som måste byggas / köpa är instrumentbrädan eller vad vi nu ska kalla det. Får konstruera nått eget så smånig om. En passande ratt måste oxå skaffas samt en liten ruta. Så är det nån som har lite delar liggandes så köper jag det gärna, hör av er i så fall! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martinbz 0 Postad 30 Januari , 2013 Spännande projetkt! Alltid intressant att följa renoveringar. Fortsätt med mycket bilder och info! Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 30 Januari , 2013 Angående delar har jag inga som passar tyvärr, men kolla med Båtskroten och Båt-Mats, de brukar ha lite skoj begagnade saker. Sedan finns ju Blocket och Tradera också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 31 Januari , 2013 I dag så sågade jag upp den lilla del av akterspegeln som är av trä. Bara att lossa locket och lyfta rakt upp. Sitter bara ingjuten i överkant. Inte helt torr . Blir till att såga ut en ny i helgen. Ska nog försöka plasta fast den på något sätt. Det tokiga är att det är uppet rakt ner till tomrummet mellan skrovhalvorna. Annars skulle man kunna fylla utrymet med epoxy och sedan trycka ner plyfan. Ja ja vi får se hur vi löser det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 31 Januari , 2013 så här såg plyfan ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 31 Januari , 2013 En bild från aktern!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 31 Januari , 2013 En liten fundering. Förre ägaren har slipat i genom på några ställen. Vad är bäst plasta eller räcker det med epoxyspackel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 31 Januari , 2013 Det beror lite på hur djup skadan är och var den sitter. Epoxispackel är poröst så man bör inte fylla för stora skador med det utan att armera, speciellt på utsatta ställen. Om det bara är gelcoatskada så går det utmärkt att fylla ut den med epoxispackel. Jag förutsätter att du ämnar måla båten när skadorna är fixade? Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 1 Februari , 2013 Det är bara gelcoaten som är genomslipad på ett par ställen, glasfibern är intackt. Där var tanken att spackla. Sen har jag ett par mindre genomgående skador efter en tidigare mislyckad transport (föregående ägare) där kommer jag att plasta. Sedan ska botten målas med epoxy grund samt att hela båten ska målas med en topplack. Hoppas att det ska funka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 1 Februari , 2013 Då verkar du ju ha koll på hur du ska göra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 2 Februari , 2013 Idag har jag påbörjatt jobbet med botten. Det var 2 synliga skador fram i fören som jag skurit rent och slipat ner. Sedan så hittade jag en dåligt lagad skada akter över där man spacklat en spricka men bara använt något spackel utan armering med följden att det börjat spricka upp. Även denna är nu renskuren och slipad. Blev sedan störd av grannen som behövde hjälp med luftningen av bromsarna på sin gammla rally Alfa. Slutade med ett par Whisky och en massa bilsnack. Fick dock med mig en soppa tank som han tyckte kunde komma till användning till lille SPEED! Frågan är om jag ska vara lite mer tidstypisk och använda en gammal plåt tank jag har eller om jag ska använda denna? Båten kommer ändå inte bli orginal då jag saknar kåpan där ratten ska sitta, den får jag bygga på något sätt. Ja mer blev det inte i dag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 2 Februari , 2013 Kör du med plasttanken. Den är mycket mer praktisk än de gamla plåttankarna och om du någon gång vill få båten i mint original condition kan du ju alltid leta upp en tidstypisk tank då. Ser att det är en Yamaha-tank och förutsätter att de är av bra kvalité, alltså inte som Biltemas plasttank som är rent skräp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 10 Februari , 2013 Det fanns en transportskada i fören (förra ägaren tappade båten) Såg inte så farligt ut fören man började slipa. Slutade med två skapliga hål samt en spricka i kölen. Skar rent hålen och fasade av kanterna samt slipade ur sprickan. Bilden visar ej färdig plastat utan första lagren, lät det torka för att få lite stadga innan jag fyllde hålen ända upp samt la en avslutande matta som täckte ett större parti. Plastade även sprickan i kölen. Här var glasfibern hel men plasten sprucken. Slipade bort plasten och plastade över en större bit. (Glömde tyvärr ta kort) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 10 Februari , 2013 Det fanns även en gammal lagning i aktern. Här hadde man bara spacklat över och partiet sviktade ganska mycket vid tryck. Bestämde mig för att slipa bort lagningen och hittade då en större pricka. Skar rent kanterna, fasade och plastade. Plastade även över ett storre område för att få lite mer stadga. Blev helstumt hoppas bara att det ska hålla. Passade även på att plasta de 4 största genomslipningarna. (inga billder på det heller) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 10 Februari , 2013 Har även slipat ner botten och spacklat de plastade partierna samt dom genomlipningar som förra ägaren ställt till med samt grovslipat spacklingen. Ska spacklas på nytt på ett par ställen samt finslipas. Det var allt för denna helg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Februari , 2013 Det ser ut som att du plastat ovanpå gelcoaten (det röda). Det är ingen bra idé...gelcoat innehåller vax och ingenting fäster bra på det. Arbetsstättet är annars att man slipar bort allt som är skadad och gelcoaten en bit runt. Sen bygger man upp materialet igen så att det är jämt med det övriga laminatet för att avsluta med spackel och topcoat eller epoxi. Toaen kan säkert fylla i med fler klockheter när det gäller plastning. I övrigt ser det ju jättebra ut! Det kommer bli en fin båt när du är klar! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 10 Februari , 2013 Har faktiskt slipat genom gelcoaten men i botten så är all plast röd rakt i genom?? Även där jag skurit bort kanterna så är plasten genomfärgad. Vi får hoppas att det biter trotts det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Februari , 2013 Menar du att de ytor som är mellan ringarna och pilarna i bilden jag fixat lite med inte är plast ovanpå gelcoaten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 10 Februari , 2013 Ja om du kollar på bildens ytterkanter så är det en mörkare röd nyans, så ser ytterlagret ut den ljusare röda färgen är rakt i genom. Syns även i högra övre hörnet den matta genomslipade ytan blir ljus röd med lite pollyester på. Det spelar ingen roll hur djupt jag slipar samma rödfärg. Om du följer din nedre pils riktning ut till högra kanten så ser du genomslipning ända ner till glasfibern. Samma röda men ej blank av plastningen. Det blir även lite mörkare med flera lager pollyester runt kanterna på hålen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Februari , 2013 Jag är ledsen...men jag fattar inte riktigt... Är det så att allt det som är normalfärgat laminat på dina bilder är det du byggt upp med ny matta och polyester? Jag tycker att det ser ut som att kanterna på hålen är normalfärgade (mellan pilarna i denna bild) vilket borde vara det gamla laminatet och att det röda utanför är gelcoat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 10 Februari , 2013 Ja allt mellan pilarna är ny matta med pollyester. Då det ej går att komma åt att plasta eller få till mothåll från insidan så blev jag tvungen att lägga en första matta som var lite för stor som överlappar hålet och följer fasningen samt att den tyvärr hänger ner lite i hålet. Sedan kunde jag börja bygga upp laminatet. Lät detta bara härda så pass att det blev lite stadga att plasta vidare på. På bilden så är det fortfarande som en liten skål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Februari , 2013 I så fall ser jag inte alls fasningen av det gamla laminatet... Ett knep för att plasta hål där man inte kommer åt från insidan är att ta en bit styv plast, t ex locket från en glasslåda, med en tråd i mitten. Man trär in plastbiten i hålet, lägger på plast och polyester, tar en blompinne och lägger ett mellanlägg så man sedan kan spänna tråden lagom mycket för att plastskivan ska ligga plant. När plasten härdat klipper man av tråden och plastar vidare. Plastskivan får alltså bli kvar på insidan av skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 10 Februari , 2013 Ahhh ja det skulle varit en bra ide att prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser