tobbe91 0 Postad 28 Januari , 2013 Har köpt en liten segelbåt, som heter Pi kryssare. Vill veta så mycket som möjligt om henne. Har sökt överallt, sxk o googlat osv. Finns ingen inf. Finns det någon som vet något. Hoppas att ni kan hjälpa mig.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forgusjens 0 Postad 28 Januari , 2013 Familjen hade Pi-kryssare på 60-talet. Tror mig minnas en del, vad vill Du veta? Konstruerad av Evald Pira, tror han var norrman. Tillverkades av dåvarande IW-varvet på Henån. Vår utgåva var första versionen med trämast utan vantspridare, ganska små ventiler. Inga winshar, spadroder snett bakåt som släppte vid krängning... Kom senare, kanske runt 1965, i en uppdaterad version med alu.mast, större ventiler och djupare roder. Fråga på så skall jag försöka svara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 29 Januari , 2013 Hej, det är inte så att ni kan tänka er att skicka in dessa uppgifter i den här sidans databas om båtmodeller så de finns i framtiden för nästa som undrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbe91 0 Postad 30 Januari , 2013 jag har en 67a enligt papprena jag fick med. och jag vet inte riktit vad de ska va för mast på den har två stycken en i trä. och en i aleminiu. och de e inga spridare på trämasten.men på aleminium masten är de så spelar de nån roll vilken jag tar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Januari , 2013 Skulle nog föredra aluminiummasten. Sen beror det ju lite på.............. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbe91 0 Postad 6 Februari , 2013 Vet ni ungefär hur mycket den kan väga ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 6 Februari , 2013 7 stycken Pi-kryssare finns registrerade i SXK 1972: De som är byggda 1963-1964 har följande mått: Löa 615, Lvl 545, Br 195, Dj 108, 15,9 kvm, 0,8 ton, 3 hkr De är byggda på Orust (IW-varvet) Senare, 1966-1968, byggdes de i Kristiansand i Norge med bredd 200, djup 105, segelyta 17, 1 ton och 4 hkr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 7 Februari , 2013 Gör spridarlösning enl. tips idag från Sandström, SBS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser