Barmeister 4 Postad 28 Januari , 2013 Har en kölskada på vår Ancas Queen: Ca 30 cm lång och gissningsvis 5 cm upp (såg skadan vid upptagningen...)Hur åtgärdar jag denna skada inför säsongen? Har inte tummen mitt i handen men behöver råd. Kan jag lösa det själv och i så fall vad är bäst? Som ni förstår så har båten inte sjunkit och heller inte visat på (onormalt) vattenintrång men jag kan tänka att fukt har drivts in som en öppen dörr till skrovet, Tack alla som bidrar till hjälp i frågan! Martin & Tina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Januari , 2013 Är det en del av kölen som försvunnit, med tanke på att du skriver 5 cm upp. Har du någon bild. I Princip - allt löst måste slipas bort och gelcoten runt skadan - ca 10cm. Sipa rent nu, så får det tid att torka tills det är läge att plast. Står du ute? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 28 Januari , 2013 Ancas Queen har en liten köl, ca 10-15 cm djup och 5 cm bred. Kölen är fylld med skum så om det har gått hål genom glasfiberlaminatet lär det ta ganska så lång tid innan det torkar upp helt. Det är nog inte helt ovanligt att dessa gamla båtar har varit med om ett och annat så jag gissar att många av dem har lagningar i kölen med instängd väta... Kölen och skummet är ju överlaminerat på insidan så någon risk för vatteninträngning eller sjunkning finns inte. Vill man kan man ju tillfällgt kapa upp på insidan där man kommer åt så att det torkar bättre och sedan plasta igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Januari , 2013 Ännu viktigare är det ju att slipa bort och kapa upp så att det får så lång tid på sig att torka upp som möjligt. Den är det ju en gammal båt och man får ju avväga hur väl man skall göra jobbet. Fast rinner det vatten är det ju inte lätt att plasta, så det är ju bra om man kan få det så torrt som möjligt. När det är varmare och läge för plastning kan man ju bygga upp kölen med typ Divinycell så man får någorlunda rätt form och plsta utanpå det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 28 Januari , 2013 Jag skulle även borra hål på den för tillfället lägsta punkten av kölen för att se om det finns något vatten som behöver ut. Om inte skadan är längst ner. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 12 Februari , 2013 Kan för tillfället inte hitta bilderna jag tog vid upptagningen typiskt nog men ska leta igenom datorn. Något direkt vattenflöde var det inte från kölskadan mer än det som var från när den låg i sjön. Men visst, kan inte nu svara på hur långt in skadan har gått och om det har lagt sig vatten/fukt längre in i skrovet. Skadan tycker jag sitter relativt på den lägsta punkten men vad för råd gäller när man ska borra för att hitta ev. vattenansamling? Borra även både in och utvändigt för att säkerställa upptorkning eller? Båten står ute. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Februari , 2013 Man skall inte tillgripa mer våld än nöden kräver. Jag skulle nog inte i fösta hand borrt hål in ifrån båten. Där är den ju tät. Med den information du lämnat skulle jag slipa bort allt löst och slip bort gelcoaten ca 10 cm runt skadan. men göra det nu. (helst i höstas när du tog upp båten ) Debatten om plastpest är betydligt överdriven och har gett många båtägare skrämsehicka - helt i onödan. Köpte själv en båt med plastpest på ett begränsat område. Hade jag inte gjort nåt åt det hade båten likväl hållit mig ut. Nu är ju den typen av jobb lite av min livslust så jag kunde bara inte låt bli attåtgärd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 12 Februari , 2013 Ok, låter mycket vettigt. Ska ta tag i det hela snarast möjligt. Vad för slipverktyg rekommenderas? Fick tidigare tips om att bygga upp med Divinycell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Februari , 2013 Jag brukar köra med en liten vinkelslip med reglerbart varvtal och en Flapdisc kornstorlek 40 som jag brukar köpa på Biltema http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-19261/ Där jag inte kommer åt blir det en dremmel toppslip med böjlig axel http://www.dremeleurope.com/se/sv/ocs/category/6013/dremel%C2%AE-3000 och ett hårdmetallslipstift http://www.dremeleurope.com/se/sv/ocs/product/6024/128/strukturtandade-h%C3%A5rdmetallfr%C3%A4sar/strukturtandad-h%C3%A5rdmetallfr%C3%A4s,-konformad-7,8-mm;jsessionid=C7FAAAC0084156999C540DA4FB8921A0.sl021-vm_1 Har povat många typer av slipstift mm till Dremmeln men nu kör jag bara med hårdmetallstiftet. Lite dyrare men håller en oändlig mängd längre och avverkar bättre. Divinycell ett varumärke för cellplast som tål polyester. Det finns fler vad de nu heter. Divinycell har blivi synonymt med den typen av cellplast och jag säger alltid det oavasett vilket fabrikat det handlar om. Är ochså den typen av materieal som jag skulle använda att fylla ut och bygga upp kölen med. Till en sån här reparation duger det gott med polyester även om jsg själv i egel brukr använda epoxy (Biltemas) för reparationer under vatten. Skall man måla över en polyeterlagnig med en epoxygrundfärg skall man, med den epoxygrundfärgen jag brukar använda, låta polyetern härda i minst 4 veckor innan man målar över med epoxygrundfärg. Lagar man med epoxy är epoxybegandlingen klar när man är klar med lagningen. Efter spackling och slipning brukar jag måla pver ettlager eller två med ren epoxy. Spackel gör du av blandad epoxy som du rör ner mickrobalonger eller nåt annat fyllnadsmedel i. Använder du polyester gör du spackel av polyeter som du blandar med talk till lämplig koncistens. Glöm inte att blanda i härdare först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 25 Februari , 2013 Ja då kommer äntligen två bilder i följd på själva kölskadan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 25 Februari , 2013 Bild 2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 15 Mars , 2013 Hej igen! Vi har ju pratat om Divinycell för reparation av min köl. Hur tätt ska det vara, gissar att man ska fylla upp hela hålrummet men ska man pressa på som bara den för att få det helt fyllt; skär man till så pass att det fyller ut? Vidare undrar jag om det också på marknaden finns något flytande att i stället spruta in, någon form av fyllningsmassa eller är det typ Divinycell som gäller? Har sett förslag också på Bonocell vilket är billigare men priset går inte före min lagning vill jag tillägga. Sedan är ju frågan vilken densitet man ska välja... Tack! Martin & Tina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Mars , 2013 Bonocell och Divinycell är namn på samma produkt dock olika varumärke. Att jag nästan alltid säger Divinycell när jag menar cellplast som tål polyester beror på att det företaget var väldigt tidig med sin produkt. Nu ser ju inte skadan så stor ut - i mina ögon. Det du behöver är ju nått som håller en ungefär form att plast mot. Lite vulgärt uttyck. Du kan fylla med vad för skit som helst bara den klara lösningmedlet i plasten. Det är ju inte frågan om nån styrka/hålfasthet bara att hålla formen och gärna lätt att forma till. Har/kan du få det torrt. Om vanligt fogskumm tål polyester vet jag inte, men jag tror inte det. Epoxy kan kanske fungera. Annars är det ju bara att kratsa bort lämplig mängd och tycka dit en lagom stor bit Divinycell som du formar till så den får lite undermått. Du måste ju få plats med laminatet också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 15 Mars , 2013 Hålet i kölen har ju varit öppet under hela vinterförvaringen och jag ska slipa av det hela nu i helgen. Och jag kommer satsa på Bonocell eftersom det fungerar och därmed blir billigare. Stort tack igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 18 Mars , 2013 Tänkte sammanfatta vad jag nu har inhandlat och hoppas att jag har förstått rätt och också då köpt rätt material. Slipningen är klar. Divinycell Epoxy filler med härdare Glasfiberväv Mikroglasballonger Aceton Har jag rätt grejor för att laga kölen eller saknas något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Mars , 2013 Vad är Epoxy filler - det hörs som nån form av spackel!? Har du inte köpt nån lamineringsepoxy för plastningen av glasfiberväven? och Aluminiumrulle för att rulla ur luften med. Ha du nån bild på slipningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 18 Mars , 2013 Det jag köpte heter Epoxy filler från Biltema: 2-kompontents, lösningsmedelfritt epoxispackel för reparation och spackling under/över vattenlinjen. Lämpligt vid lagning, spackling av skador och sprickor. Aluminiumroller köpte jag med. Tänkte ta bilder men glömde helt enkelt bort det och hoppas kunna göra det i veckan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Mars , 2013 Epoxy filler är ju ett spackel som jag misstänkte. Kan användas i stället för spackel som du blandar själv av lamineringsepoxy och microbalonger. Dvs en onödig produkt. För reparationen är det ju lamineringsepoxy som gäller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martinbz 0 Postad 18 Mars , 2013 Precis som föregående talare nämner är det där ett spackel. Jag personligen föredrar att blanda eget epoxispackel av bas+härdare+microballonger. Då kan jag själv styra ex. konsistensen på spacklet för att på bästa sätt anpassa till skadan som ska åtgärdas. Kan rekomendera lite läsning i ämnet:http://www.batepoxi.se/wp-content/uploads/2012/11/NM-Båtepoxi-2013-Web.pdf http://www.westsystem.se/images/westsystem/swedish.pdf Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 20 Mars , 2013 Hej Ska jag lämna tillbaka epoxispacklet + härdaren jag köpte på Biltema och istället köpa lamineringsepoxi, typ denna:Länk Jag hade ju faktiskt redan köpt mikroballonger (!) så jag kan om jag förstår det hela rätt, blanda till mitt egna spackel och därmed få den konsistens jag vill jobba med. Slipa skadan Rengör med aceton Bygg/fyll upp med Divinycell Spackla Glasfiberväv Diverse slipomgångar mellan de olika momenten Börjar jag närma mig att en dag sätta igång!? Stort tack alla som bidragit! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 20 Mars , 2013 Här kommer i följd två bilder på kölen efter slipningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 20 Mars , 2013 Bild #2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Mars , 2013 Perfekt slipat. Nu är det väl bara värme som saknas, eller kan du fixa det med tex ett oljefyllt element och lite skydd runt skadan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 21 Mars , 2013 Stort tack, alltid roligt som lekman att göra framsteg i områden man inte är van vid. Detta tack vare främst din hjälp men även andras att komma fram till ett resultat! Tyvärr så är det tdsstyrd strömtillgång på max fyra timmar där vi ligger så det blir att vänta in varnmare väder. Eftger lagning så blir nästa stora fråga vad man ska måla lagningen med, man ser ju på bilderna alla dessa lager av färg etc. som strukits på botten under tidigare ägares försorg.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Mars , 2013 När man köpt en gammal båt, för min del segelbåtar, har ju alltid en relativ tidig åtgärd varit att skrapa/slipa ner bottenfärgen som alltid har varit i bedrövligt skick. En massa lager som delvis släppt. På vissa ställen mäste man ta vara på det man skrapar loss från båtbotten. Det finns ju en del olika metoder. Jag har fastnat för exenterslip med 40-papper som jag kopplar till en damsugare. Då får jag upp det jag slipar bort i damsugarpåsen för vidare befodran till återvinningscentralen. Det är ju ett tag tills det blir plastvarmt, så om du inte hr nåt annat att göra kan du ju alltid slipa ner botten under tiden du väntar. Sen behöver man kanske inte göra hela botten på ett år, utan ta det i etapper. När botten är ren är det ju lämpligt att lägga en epoxygrund. Har tidigare kört med Gelshield http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=521&artname=Grundf%E4rg%20-%20International&sok=gelshield med utmärkt resultat. Det finns ju några olika epoxygrundfärger som är lättarbetade. Håller på med att slipa ner botten på en av mina båtar som ligger i malpåse sen ett antal år. Har slipat ner 3/4 av botten, men det var ca 1,5 år en jag var där och jobbade sist. Vad jag skall ha som epoxybehandling på den botten har jag inte bestämt mig för. Har varit inne på Coppercoat men den bottenfärgen med epoxygrund är ju inte tillåten i Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 21 Mars , 2013 Ok! Frågan är då hur mycket ska jag slipa ner? Man kan allstå ta delar av botten och resten vid annat tillfälle men hur ska man tänka då? Kan man ex. ta bara styrbordssidan och resten senare menar du? Bör jag ta en skyddsprimer av något slag då jag inte vet vad som målats på av tidigare ägare? Ps: Är glad att jag bara har ett projekt att tänka på men låter samtidigt låter det roligt att som du ha flera bollar i luften. Förutom att svara på alla frågor till oss lekmän.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Mars , 2013 Nu har jag inte så många bollar i luften. Mina krafter är begränsade och jag måste ta många pauser, Nu tar jag en igen, efter att ha plastat färdigt på babords essing på min bohusjulle. Den var tillverkad av träribbor som böjts och limmats ihop. Efter mer än 30 år finns inget kvar av det febolhartslim som det limmades med och lacken är helt omöjkig att få att sitta kvar mer än nån säsong. Jag plastar över den med två lager 300 grams väv med epoxy. Dyrare, men det luktar inte så som polyester och så sitter det bättre fast. När det gäller såna projeklt som att slipa ner bottenfärgen så är det ett förfärligt jobb. Det tar tid. Vi diskuterade det för ett par år sen och har för mig att vi kom fram till att för en gammal utleven gubbe tog det nog 40 arbetstimmar för en 25 fots långkölad segelbåt. Jag slipar ner så gelcoaten blir helt ren. Först med papper av kornstoleken 40 så att allt kommer bort. När jag blir klar - kanske rent av nästa vinter - kör jag nog lver det hela med ett finare papper så att gelcoaten blir helt ren. Nu vet jag inte om det har så stor betydelse på en motorbåt, men en dålig botten gör väl att den drar mer bränsle. Fast kanske marginellt. Skall man göra ett sånt jobb kan man ju ta en yta itaget kanske inte nödvändigtvis halva båten per år, men det är ju kanske inge dum uppdelning. På den ytan man gör klar behandlar man ju med en epoxygrundfärg, som ju tjänar två syfte. Dels blir skrovet tätare och dels är det ju en bra grundfärg för bottenfärgen. epoxygrundfärgen är ju en primer i sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 21 Mars , 2013 Ja du har rätt om man gör som du säger: Slipar man ner allt så är ju ingen gammal färg kvar, oavsett vad som legat på och antal lager! Vore också ganska skönt att få bort allt och börja om så vet man vad som ligger på. Visst, lite betydelse har det ju vilket motstånd båten har beroende på bottenbeskaffningen när det gäller färg. Som du kanske såg på mina bilder är det inte den mest slätaste ytan nu. Krackeleringar och flagnat på flera partier. Ska ta mig en orddentlig funderare på att slipa ena sidan nu och behandla den. Om inte tid finns så tar jag andra sidan en annan gång. Har jag rätt att själva slipningen är det som tar tid, målningen bör väl ta mindre tid. Vill ju inte missa sjösättningen den 27 april! Lycka till med dina projekt, det får ta den tid det tar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser