Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Barmeister

Solpanel: Nytt/begagnat?

Rekommendera Poster

Vi har bestämt oss för att köpa en icke begagnad solpanel och tänkte passa på att kolla mässpriser (Allt för sjön, Stockholm) att jämföra med de priser som nu börjar poppa upp i handeln nu när våren börjar närma sig.Vidare har vi bestämt att det blir en panel på vridbart stativ placerad i aktern.

Ni får rätta oss om vi har fel men man ska se till att få koll på vad som drar ström och sammantaget hur mycket för att planera vilket behov och då vilken typ av panel man behöver. Frågan är ju om man s.a.s. kan dra på sig en panel som är för mycket om man ser till watt kontra behov, eller?

Vidare undrar vi hur mycket vikt man ska lägga vid val av regulator? Det finns ju ett relativt stort prisspann där, vad bör man tänka på?

Tackar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan en dyr och en normal regulator när det gäller energin är högst några procent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag vet inte hur mycket du kan och vet eller inte vet. Hoppas jag inte tröttar ut dig...

Gör en energibudget för ett dygns elanvändning utifrån den elektriska utrustning du har och använder i båten. Är det bara ett kylskåp så ta bara med kylskåpet.

Räkna med märkstömmen eller märkeffekten och bedöm sedan hur mycket tid du använder grejorna varje dygn.

Navigator 0,25 A används 8 h per dygn --> 2 Ah

Kompressorkyl 1 A, i drift 6 h --> 6 Ah

Läslampa 10 W (=10 W/12 V = 0,8 A), används 2 h --> 1,6 Ah (Bättre att skaffa en ledlampa!)

VHF

FM-radio

Osv, osv

Du kommer kanske fram till att du förbrukar 40 Ah varje dygn. Då vill du fylla på med 40 Ah varje dygn, i alla fall om du brukar vara ute längre tid.

SXK har gjort mätningar på solpaneler och dess effektivitet.

www.sxk.se/system/files/private/solpanel-test.pdf

Den visar att en 50 W solpanel laddar 25 Ah/dygn en normaldag/ej mulet om panelen hela tiden är perfekt riktad mot solen, vilket inte är så svårt med ett stativ i aktern.

Du behöver en 100 W solpanel för att klara dig evigt länge och vädret måste vara mestadels soligt.

Om du går för motor en kvart varje morgon och kväll får du ett tillskott på 0,5 h x 50 A = 25 Ah (beroende på generator, 50 A i detta exempelt).

En 50 W panel räcker då, i mitt exempel. Du får själv göra din egen beräklning.

Har du en batteribank på 3 x 80 Ah klarar du dig helt utan laddning i 3 dygn, du bör inte förbruka mer än halva mängden Ah i batteribanken (beror på batterityp)

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen fara för uttröttande när det gäller goda råd!.

Är ganska novis på detta område men börjar förstå lite mer, utefter era tips.

Har just nu inte koll på kylskåpets effekt men ganska mycket är ju det som tidigare har listats som vi har ombord:

Kyl

VHF

Plotter

Belysning (allt LED förutom lanternor, som vi sällan nyttjar och då naturligtvis under färd)

Vattenpump (pentry)

Känns om att kylen är den som skapar störts behov generellet, man vill ju gärna ha den igång så mycket man kan.

50W solpanel (på akterstativ) verkar det som vi kommer satsa på. Nya frågan är om det finns olika typer av paneler eller är en solpanel allitd en solpanel, oavsett märke?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp om möjligt större så kan du ha kylen på hela sommaren även när du inte är i båten. Panelerna är så billiga nu så det är ingen idé att snåla om du har plats. 100 watt skulle jag ha så mål som minimum. Själv har jag haft 185 watt under några år och byter i år till 2*100 watt.

Jag avråder från pinne i aktern om det inte är absolut nödvändigt. Utifrån hur din båt ser ut på bilden så tycker jag att två paneler, en på vardera sidan om gösstaken bör kunna funka. Då är de dessutom ur vägen och du behöver inte mecka med någon pinne som ska tas upp och ner. Lägg pengarna som annars skulle gått till pinnen på lite extra panelyta.

Vad gäller panelernas kvalitet så finns det de som förespråkar monokristallina (de som inte är spräckliga och där fyrkanterna är avhuggna i hörnen). Titta också på det mekaniska utförandet; att kopplingsboxen verkar tät, kablarna av bra kvalitet osv.

Fabrikat tror jag inte du behöver bry dig om utan köp billigast möjliga av den typ och effekt du vill ha.

Observera att det skiljer lite i effektivitet mellan paneler, vilket gör att vissa paneler blir större för samma antal watt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt solpaneler i ca fem år och är förvånad över effektiviteten

Som batteribank har jag alltid haft 4st 6V batterier. Sådana som är monterade i saxliftar mm

På den större Sea Ray jag hade var det mängder med el och visst snålade vi samt inga barn ombord. Där satt en 160 liters kyl med frys, vacumpumpar till toaletterna, diverse belysning samt stereo några timmar om dagen. Hade en lös 50W panel som riktades hela dagarna och Max Power reg. I bra väder så låg vi ute som mest fem nätter utan att behöva starta elverk för laddning

I min senaste båt hade jag två st 20W paneler fast monterade kopplade till Max Power reg och likadan batteribank. Ny kyl på 120L som kunde stå igång hela sommaren utan att dra ur batterierna

Val av regulator. Vill man bara ha fulladdade batterier när man kommer till båten så räcker det med en vanlig billig reg. Skall man jaga timmar ute i naturhamn utan att behöva ladda så anser jag att man skall satsa på en bättre MPPT regulator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har svårt att se att en pinne i aktern är ett problem. Man sätter upp den på våren och tar ner den på hösten.

Fördelen är att panelen nästan aldrig skuggsa, alltid är helt ur vägen och man kan alltid rikta solcellen optimalt mot solen.

Den enda nackdelen jag ser är att en del uppfattar att montaget är fult.

Kostnaden vet jag inte om den blir så anorlunda jämfört med andra sätt att fästa panelen på. ll infästning kräver ju någon form av montagemateriel.

Uppskattade cirkapriser för en pinne i aktern.

Fäst till pulpit 2x250:- kr

Pinne 500:- kr

Panelfäste 1500:- kr

Jag håller med om att du bör satsa på en lite större panel (100 W) hellre än på en mindre. Du kan hitta en 100 W panel på icke båt butik för UNDER 2 000:- kr. Just nu på www.24volt.se 1795:- kr inklusive frakt.

Jag själv har en 50 W panel till kompressorkyl, navigator, radio och belysning. Använder dator sparsamt och ingen TV. Räcker, men blir absolut inget över och några molniga dagar blir elektriskt jobbiga.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man försöka beräkna hur mycket solpanelerna ger så är det lämpligt att börja med de forskningsrapporter som finns över solinstrålning, det finns bla en som är mätt över 30 år. Räknar man på den så ger en 50W horisontellt placerad panel 20AH/dygn i medeltal under juni-aug. Alltså inkl molniga dagar. En panel som kontinuerligt följer solen ger 24 Ah/dygn. Men, om den följande panelen blir stående i fel riktning får man kanske häften per dygn. Sätter man panelen på en pinne i aktern och horisontellt så är det ganska optimalt. Vill man sen någon solig dag klämma i max i batterierna så kan man vrida och rikta.

En MPPT-regulator kan ge upp till 30% mer. Ju mer urladdade batterier desto effektivare. För att komma till 30% måste batterierna vara helt tomma. I praktiken verkar skillnaden vara max 10-15%. Att gå från 50 till 60W panel ger 20% mer. En varning för vissa MPPT-regulatorer som ger en skadligt hög underhållsladdning vilket förkortar batterierna livslängd.

En monokristallin panel är effektivast, för samma effekt har den alltså minst mått. Stora paneler är otympliga och lättare att skada. Använd 2x50W hellre än 1x100W, det är effektivare och ofta billigare, 50W är en populär storlek och prispressad.

Betr. hur mycket man behöver: En normal kompressorkyl tar ca 15Ah/dygn. En plotter ofta 1A, är den större kan den ta 2,5A. VHFen tar 0,7-1A när man mäter, för det är det man måste göra om man vill ha en riktig siffra. Jag har en liten plotter men med VHF och autopilot tar detta en normal dag mer än kylen. Belysning, pumpar mm är ganska små i sammanhanget. Lanternor och värmare tar mycket om de används.

Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att man ska ha 2x50W panel då klarar man sig bra. Det bästa rådet är nog annars att ha så mycket paneler man får plats med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Panelpinne i aktern kan jag nog stå ut med det ev. förfulandet det skulle innebära. Samtidigt så har jag faktiskt plats på båda sidor om gösstaken men har då funderat lite på skuggning: Akterplacerad kan man ju vrida upp mot solen men, vid gösstaken är panelerna heller inte ivägen då vi normalt inte trampar runt på denna däcksyta.

Era tips har i alla fal lett till att det blir 2*50-paneler som ska köpas in!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har 2x60w monterat på rufftaket vilket funkar kanon, ingen passning och justering etc. Startar kylskåpet på som är ett Waeco på 70L i Maj när jag sjösätter och sedan får det vara på någon gång i September. Det här med pinne i aktern har jag ingen egen synpunkt på men jag låg bredvid en Nimbus i somras där diskussionen gick varm kring vilket som var viktigast att solen fokuserades på panelen eller äkta hälften.... Och dom hade pinne i aktern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sommartid står solen ganska högt så skuggningen blir mest ett problem på morgon/kväll då en ändå inte laddar så mycket. Sen skuggas ju bara en i taget, så du behåller full laddning på ena panelen (förutsatt att du inte seriekopplat dom).

Det problem jag kan se med en pinne är inte i första hand det estetiska, utan att det blir både vindfång och en viss egenvikt som ställer krav på infästningarna i båten. Detta särskilt om du kör i planande fart. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om de flesta råd du fått här och tror du är inne på rätt spår med två x 50w på rufftaket.

Glöm dock inte att se till så du har batterier som kan ta emot laddningen också. Ju mer batterikapacitet du har desto bättre tar laddningen och desto längre håller batterierna.

Och så kan du ju vara ute längre och använda mer ström också!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom, en 50W panel bruakr bestå av 2x25W så skuggning är ett lte problem.

Ang det estestiska så kan man ju tänka på att man får över 20000Wh under sommaren av e 50W panel, då kanske det blir lättare att stå ut ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följande batteribank har vi idag:

Startbatteri: 110ah

Brukarbatteri: 3* 75ah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vindfång etc.: Mycket bra tanke och jag har nu också övervägt hit och dit. Det blir två paneler placerade på respektive sida om gösstaken!

Om jag nu sumerar det hela: Ska jag alltså låta panelernas krut ligga på att driva kylen och låta övrigt (VHF, plotter, belysning) gå som vanligt på brukarbatterierna? Eller ska panelerna vara komplement till hela elsystemet? 

Min lilla erfarenhet från förra säsongen var just att kylen är boven men också viktigast då den behövs mer än något annat (rent eldrivande). Mycket övrigt är ju bara påslaget under drift.

Tackar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låt strömmen från solpanelerna gå in i husbatterierna. Det som kan rekommenderas är ett batteriövervakningsinstument tex NASA BM-1, då har du alltid koll på läget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här med att ha kylskåpet på hela sommaren.

Många har skrivit att kylskåpet/boxen står på hela sommaren utan landström och det går bra med en 50W panel. 

Det stämmer inte med mina iakttagelser. Antingen är min kylbox väldigt dåligt isolerad eller så är andras mätningar inte så exakta. 

Boxen vi har drar mellan 25-35Ah/dygn och de horisontella panelerna ger c:a 130W. Det blir väldigt bra laddning när det är soligt eller lätta moln, mellan 3-7A och det puttar i runt 25-75Ah gissar jag. Ett betydande överskott.

Men en vecka med regn eller tjocka regnmoln, såna som ser svarta ut när de dyker upp eller försvinner på himlen. Då är det nästan tji att få ut några Ah ur solpanlerna, då skulle man ha regnpaneler istället. Ger 1-2A och c:a 10-25Ah regniga dagar. 

Varför det går bra att ha boxen igång ändå handlar nog om att boxen slutar att gå med hjälp av underspänningsskyddet och när solen tittar fram laddar det friskt igen.

Hur bra det är för batterierna att kramas ur med underspänningsskyddet som släpper fram ström så snart spänningen går över ett visst värde kan diskuteras. Själv skulle jag tro det kan vara menligt för batterilivslängden. De hålls på låg nivå hela tiden som solen inte räcker till. Mycket beroende på hur intelligent underspänningsskyddet är. Det ska ju helst låta batterierna gå upp till en spänningsnivå som indikerar full laddning, helst med fem timmars kokning innan ström till kylkompressorn släpps på.

Så tror jag inte de flesta underspänningsskydd är konstruerade utan mer som en spänningsgräns som slår på förbrukaren när gränsen överskrids. Möjligen med en viss hysteres för att förhindra moraklockning med alltför hög frekvens. Mellan ticket och tacket ska det helst gå nån halvtimme om jag får önska, men helst alltså en intelligens med tanke på batteriernas livslängd, dvs så snabb laddning som möjligt efter urladdning. Då kan batterierna hålla i många år.

I boxen ligger ändå bara några ost och smörpaket som kan kastas om de blivit för varma. Ölen och drickan skadas inte av lite värme emellanåt. 

De här långa regnperioderna inträffar alltid någon gång varje sommar och det är synd att låta kylen förstöra batterierna så ha lite koll på batterispänningen om ni har kylen på under regnperioder.

Battmeter är bra för ändamålet. Där ser man hela tiden hur många Ah som laddats ur och batteriernas kondition kan man ganska bra avgöra. Bra att veta när det är dags för nya batterier.

Vi har alltså 130W panel och ändå har batterierna kramats ur vid ett tillfälle i somras, två tre veckor med regnmoln.

Ska försöka hänga upp lite till panelyta och se om det blir bättre. Kylen är en ny Isotherm installerad förra våren. Nya batterier kanske behövs med tanke på bottenurladdningen i somras. De har ändå klarat sig fem säsonger så ingen gråt över spilld mjölk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fel, Forgus31, är det en lång regnperiod så har man semester och eftersom det inte blåser irrar man planlöst omkring för motor mest hela dagarna alternativt ligger man landansluten i någon hamn!

Skämt åsido.

Jag har en Turnigy Power Analyzer som jag testat min kyl (Danfoss) med. Jag ligger typiskt på 0,6 A i snitt. Vi håller den välfylld med vattenflaskor mm och har inte så himla kallt. Vattnet har en starkt utjämnande effekt, man märker tydligt hur tiden mellan start och stop blir längre när man har mer massa i kylen. Jag vet flera som har kylen igång hela sommaren utan några problem men det skadar inte att se till båten ibland, i synnerhet inte när det är en extremt dålig sommar. Nu har jag ett GSM-larm som varnar mig för låg spänning och jag kan när som helst fråga efter spänningen så jag slipper åka och kolla. Generellt säger man att man ska ha tillräcklig kapacitet i batterierna för att klara kylen en vecka utan att tömma batterierna till mer än 50%. Jag har viss erfarenhet från sommarstugor och det regnar på dem också. Med 2 x 50W panel och 250Ah batteri brukar det vara helt problemfritt. Men, kyl och all last kopplas till den lastutgång som finns på en del regulatorer och underspänningsskyddet ställs på 12,2V. Jag ska göra samma i båten dvs all last via regulatorn. Jag har en ny regulator på 60A och underspänningsskyddet ställs på 12,1V. Tanken är att få även generatorn på solsidan om jag bara får upp spänningen på den till 15-16V (dioder i sense-ledningen).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har köpte en 50 W solcell till båten. Nu fattas bara en regulator. Hade först tänkt köpa en MPPT men nu lutar det åt en lite billigare istället. Vad tror ni om 10 A regulator Solarmare på Erlandsons brygga? Tycker den verkar prisvärd och den ska väl klara av min 50 W panel, den är ju bara på 2.7 A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MPPT-regulatorer gör att strömmen från panelen kan nyttjas bättre. Kolla Ebay, där finns regulatorer ink frakt från 20 USD. Sök på mppt solar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle den här kunna vara något?

http://www.ebay.com/itm/MPPT-Solar-Regulator-Charge-Controller-12V-24V-Autoswitch-Solar-Panel-30A-/110973366854?_trksid=p2047675.m2109&_trkparms=aid%3D555003%26algo%3DPW.CAT%26ao%3D1%26asc%3D154%26meid%3D6123252370642160133%26pid%3D100010%26prg%3D1088%26rk%3D3%26sd%3D121013495990%26

Jag såg en annan som var billgare men då var max arena på anslutningskablarna 2.5mm. Jag har några meter mellan panelen och regulator/batteri och tänkte dra 4 mm kabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle köpt den billigare. Om kablarna blir för tjocka så är det bara att knipsa av några av trådarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr, de billiga MPPT-regulatorerna fungerar dåligt, säljs ibland under namnet WellSee, googla det! En bra MPPT ger i praktiken ca 10% mer energi, men en billig PWM ger ofta mer än en billigt MPPT.

Här är en enkel och billig regulator som fungerar alldeles utmärkt, jag har använt ett antal av dem. För 80 kr är det ett klipp. Länk

http://www.ebay.com/itm/10A-20A-30A-PWM-Solar-Panel-Charge-Controller-Regulator-12V-24V-Auto-Autoswitch-/290787564113?pt=UK_Gadgets&var=&hash=item43b44a1a51

Ofta är man ju lite nyfiken på hur mycket ström man får från solpanelerna och då kan det vara värt att lägga lite mer pengar för att få en display,330 kr med extern display. Länk

http://www.ebay.com/itm/Solar-Regulator-10A-12-24V-with-LCD-Remote-Meter-solar-charge-controller-/230930289310?pt=AU_Solar&hash=item35c484929e

Den här gillar jag, 60A, 500kr och en bra display. Extern temp. givare som kan placeras vid batterierna. 20mm2 kabelanslutning. Kopplar man förbrukarna via lastutgången så får man en elektronisk huvudsäkring, över och underspänningsskydd. På displayen ser man hur mycket man laddar resp tar ut mm. Dvs allt som ett batteriövervakningsinstrument visar även om man ska ta hur många Ah man har kvar i batteriet med en nypa salt. Länk

http://www.ebay.com/itm/60A-LCD-Solar-Battery-Regulator-Charge-Discharge-Controller-12V-24V-With-USB-TSR-/140898311979?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20ce319f2b

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka bra länktips. Fantastiska priser också men jag antar att priserna i butiken åker ned också.

Den på 60A och din idė att ansluta den till generator var inte dum. Ska man måhända ha ett litet extrabatteri för att få upp spänningen på generatorn, dvs ha nånstans att sätta senseledningen? Eller koppla startbatteriet för detta och lägga lika många dioder till startbatteriet som i senseledningen. Kan bli en mycket enkel koppling faktiskt med generatorn och solceller in till solcellsregulatorn. Bra med extra kapacitet för solpanelerna.

Skulle tro vad gäller effektiviteten att det med pulsbreddsreglering med moderna effektiva switchtransistorer inte blir nån skillnad mellan billiga och dyra regulatorer. Var ska energin ta vägen? Är det felaktigt konstruerat blir det varmt i boxen, går att känna med handen men det finns ingen anledning att bygga så det behövs kraftiga kylplåtar för måttliga strömmar.

Bara enfundering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut, en 50W panel brukar ge max 3,2A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har mätt och testat några olika regulatorer och kan inte se någon skillnad i effektivitet eller funktion. 

47000uf/63V + lampa 24V/5W ska fungera som batteriersättning. Ska försöka få ihop en provbänk med elmotor för att kunna prova hemma.

Jag kan inte se några problem att få detta att fungera men riktigt vet man inte förrän man testat. Tanken är att startbatteri resp ankarspelsbatteri ska få egna regulatorer, idag har jag ett tidrelä som kopplar in laddningen av husbatteriet efter 5 min och det behåller jag. Landel fås via ett switchat nätaggregat 15V/23A. Principen är att en, mycket intelligent, solcellsregulator ska få styra all laddning och uttag för husbatterierna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var inne på det också med kondensator som låtsas vara batteri. Borde fungera.

Beträffande laddningsaggregat har jag kvar min gamla 30A laddare som jag saknar då den var fläktlös men elektroniken gav upp. Den transformatorn med likriktning kan få bli landströmsladdare via en 60A regulator. Om vi nu råkar få behov av bryggström.

Har nu en 7A fläktlös laddare och den räcker för de få tillfällen vi ligger vid brygga numera. Den puttar under en natt vid brygga i mer än väl de 50-60Ah vi har brist på. Solpanelerna har förändrat elsituationen ombord. Med mer LED-lampor är el inga problem längre men vem vet. Kanske blir mer vattenkokare, elplatta ist.f gasol. 

Såg en tråd från 2009 där 2500 kr för en 50W solpanel ansågs som ett fynd. Nu såg jag en 25W för 400 kr och köper man direkt kan man få för runt 7 kr/W. Otroliga priser där det kanske börjar plana ut då kostnaden för glaset och aluminiumramen sätter gränsen neråt. 

Troligen blir det egna byggen av solpaneler med lämpliga placeringar av solcellerna, snobbrand  eller varför inte täcka däcket när den gamla teaken rivits bort. Lämplig plast som ytskikt eller kan det gå med epoxi? Löda ihop några kvm solpanel efter passande mönster för däcket. De kan ligga fixerade på en stor bit byggplast medan man löder.

Rolla på epoxi på däck, lägg på hela plastsjoket med solpanelen med plasten uppåt på den våta epoxin. Täck med sandsäckar och låt härda. Riv av plastsjoket och rolla på ett övre lager med epoxi. Strö på Halkanix innan epoxin härdat.

Vore kul att testa med en packe solceller, lödkorv och en bit kryssfanér som provbit. Synd att förstöra däcket om det skulle misslyckas. Sen kan man ha solpanelen som dörrmatta hemma och kolla hållbarheten. Kanske inte är några problem om underlaget är hårt och jämnt. Kan man gör snygga mönster med solceller?

Kanske nåt för en bildkonstnär. Skriva namnet på bordläggningen i fetstil med solceller som pixlar, klä in masten som börjar se sleten ut med solceller ist.f att eloxera om den osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

forgus31, jag vet inte om du anar hur nära framtidens sanning du är...

Det jag vet (och hört) om solpaneler är att det inom inte allt för lång tid (ett år kanske) kommer att vara möjligt att beställa skräddarsydda paneler i den form man önskar. Det går i och för sig redan idag, men priset blir därefter och man måste beställa rätt många för att det ska vara ekonomiskt försvarbart.

Även om visionen att använda solpaneler istället för teak på däck kanske inte slår in helt och hållet så kommer det att vara möjligt at passa in panelerna betydligt bättre efter en båts form och utseende och det utan att fixa och löds så mycket själv.

Mackey

Rättat stavfel (som vanligt).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...