Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
jullejulle

Den Perfekta Båten - Aquador 28 C

Rekommendera Poster

Finns den perfekta båten? Jag har alltid fått höra att den perfekta båten inte finns och att båtlivet/båtvalet alltid är grundat på kompromisser. Måhända är det så att ett visst mått av kompromiss alltid ligger bakom våra överväganden oavsett om vi köper bil, bostad eller båt. Jag vill dock dela med mig av lite tips och erfarenheter om vårt båtval som vi tycker är så nära man kan komma den perfekta avvägningen.

Efter att ha gått igenom diverse styrpulpetbåtar och, efter hand - då familjen vuxit - haft fantastiska båtar som Nimbus 22 och 26 Nova, men också lånat Aq 26 HT och Nimbus 26 DC, kände vi att vi hade tillräckligt med underlag för att kunna upprätta vår kravspecifikation för vår familj på två vuxna och två barn (6 och 8 år).

Vår kravspecifikation:

- Allroundbåt - lämpad för såväl kvällsturer som tvåveckorssemester.

- Coupé. Inget mer fipplande med kapell, inga fler hemresor i regn och inga fler avbrutna turer pga. dåligt väder (vi ville dock inte vara instängda och skjutdörr på styrbordssidan samt öppet akterut var ett krav).

- Walk around. Lättrörlighet och enkelt att lägga till även med endast skepparen ombord. Wa:n får dock inte inskränka nämnvärt på innerutrymmena.

- Två separata sovutrymmen.

- Kök och toalett.

- Inte för stor, max 30 fot.

- VP Diesel.

- Max 1 mkr.

Vilka kvalade då in? Vi tittade först på Askeladden 850 Commuter men den föll bort direkt pga.  alldeles för dåliga innerutrymmen! Nordstar Patrol 28 var ett hett alterntiv men det blev för instängt eftersom den inte gick att öppna akterut (Nordstar Patrol 31 går att öppna akterut men det är en labyrint att ta sig igenom från för till akter). Nimbus 30 Nova Sidewalk HT föll bort på grund av för högt prisläge.

På båtmässan 2012 upptäckte vi vår kompromiss; Den Perfekta Båten - Aquador 28 C.

Aq 28 C hade allt det vi sökte. Vi påbörjade omedelbart vårt sökande och upptäckte  att Aq 28 C - som i jämförelse med andra båtar borde ligga betydligt högre - var något underväderad på marknaden varför en båt för drygt 1 mkr gav väldigt mycket båt för pengarna, dessutom verkar de flesta begagnade exemplar vara fullt extrautrustade med teak, akterkapell, ankarspel, stereo mm (för ca 350 000 kr). 

Slutligen hittade vi en Aq 28 C 2007 med en VP D6 som är en alldeles förträfflig motor för denna båt; snål drift och lagom marchfart på 25 knop (toppfart 33 knop) men även perfekt för puttrande i sex knop. Soliga dagar kan man öppna två takluckor, hela akterväggen samt två skjutdörrar på babord/styrbord sida - nästan som att sitta ute! Vid regn sitter sex personer bra i kupén och sex personer kan även sova i båten, förvisso får de i fören då sova hyfsat trångt. Två vuxna och två barn (med kompisar) sover dock alldeles utmärkt. Båten har stora innerutrymmen och många stuvmöjligheter och lämpar sig lika väl för helgturen som för tvårveckorssemestern med barn plus kompisar. Dusch ute och inne. Båten är bara 28 fot men känns som 35!

Vi hade båten i sjön till i slutet av oktober och med värmaren var det riktigt behagligt att sova i skärgården trots att det endast var ca 5 grader ute.

För våra behov fanns alltså Den Perfekta Båten - dessutom utan att vi behövde kompromissa. Vi är så glada för vår Aq 28 C och för den mångsidighet den erbjuder. Jag kan å det varmaste rekommendera denna båt för er som letar efter en perfekt årent-runt-båt (nästan) i denna storleks- och prisklass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tur är väl att smaken är som baken :)

Däremot när du skriver att Aquador skulle vara undervärderad så hoppas jag du skämtar? Framförallt med de problem de dragits med.

Hoppas ni gjorde en riktig besiktning av skrovet innan köp :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till er som hittade de ni sökte!

För oss var AQ med en liten stund i matchen men det var inte den perfekta våten för oss. Av flera skäl.

Håller med föregående att Aquador knappast är undervärderade, snarare tvärtom fortfrande. Men vll man ha lite åt året runt stuk så är de ju oftast bra planerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis Jullejulle

Fin båt ni hittat och med bra rationella argument, inkl emotionella givetvis. Alla vet vi ju hur roligt det är att byta båt och hitta det vi faktiskt behöver och tycker om.

Lycka till med nya båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej grattis till båten!

Roligt att höra erfarenhter av 28c, vi tittar också på den modellen.

Vi har idag en aq 22c men vill på sikt byta upp oss...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fasen vad tråkigt om alla hade samma tycke och smak. Tur att det finns lite olika även i båtbranschen.

Ni har ju  optimalt hittat båten för Era behov. Era argument är klockrena för båten. Jag delar dom också om jag hade varit spekulant på en sådan. Bara att gratulera, en Aquador är en mycket fin båt, ingen tvekan om det.

Vi hade en liknande för ett antal år sedan. Givetvis äldre och inte så modern men då hade vi väl ung. samma uppfattning efter den tidens mått mätt. Båten? Jo det var en Flipper 760 med en 41:a.

Får önska Er en fin tid med den nya båten! 

/Moltas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roligt att du är nöjd med din båt, jag vet inte riktigt hur den båttypen ser ut i den årsmodell du har, men de nya ser väldigt trevliga ut och lagom stor för de flesta, förutom priset då förståss.

De nya är rätt dyra, så jag tycker det låter prisvärt i förhållande med nypriset med ditt beg.pris. Själv är idealbåten för mig en med segel, men det är ju en annan sak.

Det jag egentligen ville säga är att det finns en funktion i din sjöbod som heter fotoalbum, där får gärna du, och även alla andra som inte startat sitt album ännu, lägga in lite bilder på sina fartyg och trevliga skärgärdsmiljöer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minns att jag läste ett väldigt positivt test i en båttidning för några år sedan. Reportern hade varit ute med sin familj i en 28C ett par veckor.

Men Perfekt...

Har sett flera som klagat på nedgången till det bakre sovutrymmet på 28C, som förutom de minsta barnen kräver att en stor bit av golvet fälls upp i den bakre salongen. Väldigt opraktiskt om man sitter runt en bordsskiva där och någon behöver komma upp/ned.

Och inga fler avbrutna turer pga. dåligt väder -- finns verkligen vettig möjlighet att sitta och äta en hel familj inne i hytten om det är dåligt väder och de bakre dörrarna är stängda? Den lilla bordsskiva jag har sett räcker inte för att duka med 6 tallrikar. Sitter ni med tallriken i knät och äter?

Eller säg att det är dåligt väder och ni vill spela ett sällskapsspel hela familjen, typ Monopol. Går det?

Diska under tak verkar också svårt, med köket nere och inget bord där som avlastningsyta. Om ni ställer sköljbaljan på spishällen, var ställer ni då diskstället?

Jag tycker att Walk Around stjäl alldeles för mycket utrymme på 28C, för våra behov. Det är rimligt att ge prio åt WA om båten i första hand används för transporter och korta dagsutfykter, eller fiske. Men om huvudanvändningen är att en hel familj är ute flera dagar då tycker jag att det är bättre att prioritera en bredare hytt som på vår Aquador 26HT, eller 28HT. Den plats vi använder mest är vår stora U-soffa bak där vi har bytt till en större bordsskiva som utan problem rymmer 6 tallrikar. 

Fast självklart toppen att ni är nöjda och bra att du berättar om fördelarna så utförligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara att gratulera, Aquador är ju underbara båtar. Med en lite mer begränsad budget har vi hittat något vi tror hårt på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för alla trevliga svar och synpunter. Uppskattar mycket att så många verkar genuint glada för andras båtval och överväganden :-)

Till Jonas478; Visst kan det vara opraktiskt att ta sig ned till nedre kabinen samtidigt som bordet är nedfällt och alla sitter och äter eftersom luckan i durken behöver öppnas (åtminstone för en vuxen). I vår besättning sover de vuxna där och barnen i förkabinen varför situationen sällan uppstår. Vad gäller plats att äta så äter man ledigt sex personer eftersom bordet går att fälla ut när man väl fällt ned detta från taket och förar- och passagerarstolen svängs runt. Med aktervägg öppen, extra bord uppsatt och soffor utdragna sitter man 10 personer på långbord. Det är korrekt att bordet inte är lika stort som på DC/HT, som ju har en väldigt härlig social yta. Att spela spel en kväll går dock alldeles utmärkt och förutom spel får även förfriskningar plats. En sak vi uppskattar mycket är just diskmöjligheterna eftersom köksavdelningen är stor och det finns mycket plats. Diskstället ställs till höger om diskon. Vi funderade även på Aq 26/28 HT/DC som är fantastiskt fina båtar och visst är deras aktersoffor helt underbara, särskilt en varm sommarkväll (vi går över till kamrater med Aq 26 DC och tar kaffet). Eftersom vi ville ha en mer åretruntbåt fick kompromissen bli att den runda aktersoffan slopades. WA-utrymmet stjäl förvånansvärt lite plats.

Test finns på http://www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/Aquador_28C_test_batnytt.pdf

http://www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/Aquador_28C_test_motorboats_Flippermarin.pdf

Jag önskar er alla, oavsett båttyp, en riktig härlig båtsäsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej har precis køpt en aquador 25 coupe,,vilken jag  tror kommer att fungera bra med utflugna barn mao 2 vuxna..Den har mkt utr och drivs av en VP Kad 44 edc...Sjøsætter så fort det ær møjligt ngn gång i mars...Har ni några råd eller synpunkter så ær jag idel øra..MVH  Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Grattis till en väldigt bra båt. Hoppas och tror att ni kommer att få mkt glädje av den.smiley

Den är faktiskt en väldigt, kanske inte undervärderad men iaf  prisvärd båt jämnfört med alla mkt båt för pengarna båtar typ de överprisade USA vrak som finns på marknaden.

Igen grattis yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade det test jag minns av Aquador 28C, som är i Båtnytt 4-2007. De har gjort ett långtidstest med övernattningar både i april och juni, med nästan bara positiva omdömen. De minus testaren Elias Johansson ger är för slamrande skrovljud när förskeppet möter lite tyngre sjö snett framifrån och för att låset till toaletten är för trögt för små barn att låsa upp. Ingen allvarlig kritik alltså.

Matbordet ser litet ut på bilden, även utfällt. Men det kanske är vinkeln som lurar ögat. Bra att de främre två stolarna går att vrida bakåt och pluspoäng för att alla 6 sittplatser är på samma höjd (det är viktigt för trivseln).

Förarplatsen ser bra ut, med fin sikt framåt och instrumenten lättläst placerade (smart med GPS kartplotter uppe under taket). I testet påpekas en fara, det är risk att stöta till gasreglaget vid passage ut och in genom sidodörren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av samma startpunkt skaffade ja Marino Cobra med VP D4-260 förra sommaren. Jag har ochså två barn, 1 och 4 år. Den är ju lite mindre båt, och är inte walk around utan har smala skarndäck. Men fördäck är åtkomlig ochså genom öppningsbara vindruta. Bilder finns i min sjöbod. Takluckan är enorm, egenskap som ja gillar mest i min båt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en Aq 28c i höstas, som jag hittills är nöjd med. Har en fråga angående att man hela tiden får parera med ratten när man krypkör ex i hamnar i 2-5 knop. Båten går inte rakt utan svänger hela tiden så man måste parera med ratten vänster höger. Har tidigare bara erfarenhet från utombordare där jag aldrig märkt detta parerandet. Drevet är ett bravo 3. Inga skador finns på drevet eller båten, så det känns lite konstigt. Hoppas någon kan svara på detta om det kanske är normalt för denna båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är normalt för planande båtar, dom kommer liksom i självsvängningwink, skämt åsido så händer det på båtar utan riktig köl som styr upp båten

Det kan bli nog så svettigt i en smal farled, jag har märkt att det hjälper något med trimplanen nere i låg hastighet, det hjälper till att bromsa rörelsen något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Tinditrus tipps är alldles utmärkt.

Dra ner trimmplanen till max det hjälper absolut. På min, oxå med Bravo 3,  så försvinner svängningarna helt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog är väl Bravo 3 ett duo-prop drev? Det ska motverka ormande har jag läst.

Min erfarenhet är att svängningen ofta beror på att föraren underskattar trögheten i styrningen och att det är för stora rattrörelser som orsakar ormande. Alternativt så är det sidvind av varierande styrka som tar tag i fören.

Testa att köra lika långsamt på en stor vattenyta när det är vindstilla och kör rakt fram samt rör INTE ratten. Kanske upptäcker du då att båten faktiskt går rakt fram utan ormande om den får vara ifred.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Yepp! Bravo3 är duo-prop . Men det ormar ändå och på min båt väldigt mkt. men betydligt mindre än en single prop på samma skrov.

Detta fenomen har mer att göra med skrov formen än drevet än mindre föraren. En duo-propp motverkar dock  fenomenet.

Primärt konstruerades duo-propppen inte för  att motverka ormning utan för att minimera  avdrift och öka effektiviteten.

Men igen det bästa tipset (även utan duo-prop) Trimplam ner..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har alla Aquador samma blå färg på skroven?

Isåfall vet någon vilket färgnummer som färgen har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, vill bara instämma med huvudinlägget. Jag Kände inte till båten innan, men råkade läsa en engelsk sight där någon frågade om en jämnförelse mellan 28 c och 320 nimbus. Då jag av nyfikenhet var tvungen att titta närmare på 28 :an, föll jag direkt. För mig är det också den perfekta båten. Älskar att man kan förlänga säsongen med några månader. Hilton (hunden) springer gärna fram och spanar i fören, medans vi sitter bekvämt i hytten när det blåser kallt. Varma och soliga dagar öppnar vi alla dörrar och får en känsla av en nästan helt öppen båt. Då båten är utrustad med all komfort jag kan tänka mig idag blir båtfärderna alltid ett underbart nöje. Även min fru, som tidigare tyckt om att komma ut på sjön någon gång ibland, älskar numera havet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl bara att gratulera jullejulle om han tycker att han har en fin o bra båt. Alternativt hoppas att han lyckas locka köpare till sin annons, om det nu skulle vara så att han har en sådan ute.smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maxkontroll !

Tittade på din bild på båten. Kapellet du har där bak med rutorna, är det något som ingår när man köper själva solskyddet som endast är i överkant ?

Har oxå en 28 C smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan tyvärr inte svara på om det ingår, då det fanns på båten när jag köpte den. Det är lättmonterat och skyddar mycket bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...