Mackey 4 502 Postad 26 Januari , 2013 Hej! Tänkte att det med tanke på andra trådar kan vara av intresse att diskutera empatistörningar inom fritidsbåtskollektivet, särskilt då både hos medlemmar och styrelser på båtklubbar och på oss deltagare på MG. Någon som är på? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 Januari , 2013 Vem skulle man känna empati för? Båtgranne? MG-medlem? Finns inte en möjlighet till det... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 26 Januari , 2013 Jag är tillräckligt störd ändå! Eller..var det bättre förr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 26 Januari , 2013 Man får försöka ha medkänsla och förståelse, och låta människor vara. Det är inte alla som har det så lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 26 Januari , 2013 För mig handlar det inte bara om fritidsbåtskollektivet utan samhället i stort. Ju längre jag lever desto mer övertygad blir jag att det finns två grupper av människor när det gäller just denna fråga: en grupp som aldrig råkat ut för något rejält dåligt i sitt liv och en grupp som har upplevt tråkigheter. (Sen finns det givetvis alltid undantagen som bekräftar regeln.) Den första saknar ofta empati och har väldigt svårt att förstå att livet inte är svart eller vitt. Den andra har lättare att se att saker och ting kan hända i människors liv som gör att allt inte är så självklart. Har man råkat ut för t ex sjukdom i sitt liv (eller någon närståendes) så är det kanske lite lättare att ha empati för grannen som blivit av med jobbet. Har man blivit dumpad av sin stora kärlek är det lättare att förstå sorgen den känner vars partner gått bort. Har man alltid varit kärnfrisk, fått alla jobb man sökt och aldrig förlorat någon man hållit kär så är det kanske inte så lätt vara empatisk. Även jag såg världen mycket mer svart-vit när jag var ung...men nu vet jag bättre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arne_Anka 11 Postad 27 Januari , 2013 Om din teori stämmer (vilket den mycket väl kan göra) känns det som att många båtägare fötts med guldsked i mun och blivit uppfostrade av curlingföräldrar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 27 Januari , 2013 ..för att ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arne_Anka 11 Postad 27 Januari , 2013 Räcker det inte med att läsa vissas inlägg här på MG? Men som sagt, det gäller vissa och långt ifrån alla. Men jag känner (rätt eller fel) att exempelvis detta med sjövett gällande svall är något som gått många helt förbi. Vi ligger ofta i Djurgårdskanalen och äter lunch med båten. Och häpnadsväckande ofta kommer båtar förbi som kör avsevärt fortare än 7 knop, med tillhörande svall som resultat. Eller detta med musik. För vi vill ju alla ha disko i naturhamnen, eller hur? Eller små båtar som barnen kör fram och tillbaka. Fram och tillbaka. Helt utan empati för de andra i viken. Min åsikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 27 Januari , 2013 +++ Håller helt med speciellt vad gäller diskot ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 27 Januari , 2013 Jag tor alla kan vara lite empatsikt störda ibland. Måste berätta om ett tillfälle som jag och mina vänner tyckte var jättekul, men som jag är helt och hållet säker på att ingen annan i hela viken gillade. Jag hade själv kunnat döda (i bildlig mening, lite empati finns det...) för att få tyst på några som betedde sig som vi gjorde den gången. Tänk er en lugn havsvik - relativt stor - ute i ytterskärgården. Ni har ätit midag, det börjar mörkna, en härlig ljum augustikväll i sittbrunnen och tystnaden av stojande barn börjar lägga sig. PLÖTSLIGT startar ett BRÖLANDE DISKO tvärs över viken med glittrande diskokulor i träden. Eländet håller på fram till tvåtiden på natten, På plussidan var att vi i alla fall lade oss på andra sidan viken där inga andra båtar låg. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 27 Januari , 2013 De flesta högre chefer har väl det som sin viktigaste egenskap? Total avsaknad av förmågan att känna skuld, skam eller dåligt samvete. Slicka uppåt, kicka nedåt. Med äpplet på frökens bänk, samtidigt som man snor klasskamraternas kulpåse. Men själv är man ju perfekt såklart, ööhh. Kanske är även TS det? Perfekt alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 28 Januari , 2013 Jag vet inte jag, du och andra får nog göra era egna bedömningar om det är särskilt perfekt att störa alla i en lugn havsvik med disko och diskokulor en halv natt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 29 Januari , 2013 Har ni ingen som helst empati för de uttråkade barnen och för föräldrarna som vill ha en lung stund för sig själva på båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 29 Januari , 2013 OM frågan är allvarligt menad, NEJ! Inte på bekostnad av att barnen stör andra istället för föräldrarna. Sedan är det ju viktigt att tänka sig in i hur man själv gjorde som barn och som förälder innan man fördömmer andras agerande. Självklart ska barnen få åka runt i jollen, men inte runt alla anda utan en bra bit bort så att´de inte stör med avgaser, ljud och vågor. Problemet är oft att ungarna gärna åker långt bort men att föräldrarna inte tillåter detta. Släpp taget, låt ungarna leva och lära på egen hand också. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 29 Januari , 2013 Annars finns det en jättebra uppfinning til dessa småbåtar som kallas åror som är betydligt tystare. Dessutom tröttar det ut de små telingarna mer, vilket gör att de sover bättre på natten. För att inte tala om att bygga muskler. Och miljön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 29 Januari , 2013 Å mot discolampor finns det luftgevär, skjuter man i takt med dunket så hörs det inte heller. Sedan kan man alltid dra ur kabeln och springa fort....... Fast i ärlighetens namn, jag tror inte ungdomarna hade disco för att jävlas. De trodde nog kanske tvärt om att de var ensamma och inte störde någon därute i långt-bort-istan. Har ni glömt bort när ni var 17-23 år? Fan va majsigt att dra ut med båten långt ut med snygga brudar och käk och dansa på en klipphäll och festa och lite puss och kram sedan. Det är väl det ni gör än idag med era båtar fast utan discodunket eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 29 Januari , 2013 Glömde smileyn Motordrivna jollar är inte godtagbart som barnvakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 30 Januari , 2013 Om det inte är ett vuxet barn och jollen har v8a eller gärna 2.daycruiser Och sen ett par vattenskidor,och inställningen det blir roligt för seglarna att titta på. Skämt o sido så länge ingen gör märken i gelcoaten så skiter jag i vilket. Vi har aldrig sagt till en båtgranne om det inte har med hur båtarna är förtöjda/fendrade att göra. Men vi har någon gång lagt oss med hörselkåpor. Empati störning?Nej bara stört.Men så härligt svenskt. Vi brukar säga det måste vara någon annan som stör sig mer än vi. Ibland vet e f#n.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser