Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Mystik

Färskvatten ombord.

Rekommendera Poster

God kväll!

Har beställt en Quicksilver PH 640 & den är utrustad med en spolpump som suger från sjön. Funderar på att installera en fv-tank men kom då på att den måste fästas fast ordentligt i skrovet annars kommer den att glida omkring i lastrummet under durken. Kanske man skulle använda sig av en vattensäck istället, den bör ju ligga an bättre emot skrovet. Frågan är tank eller vattensäck? Några erfarenheter om detta?

Vill ju inte gärna plasta fästen mm i en ny båt med en gång. Är det klokt att installera ett T-koppling så man kan utnyttja befintlig pump till färskvattnet. Tanken är främst att kunna spola/vaska båten med fv.

Mystik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du köpt en båt ska den användas, och inget stör mig så mycket som folk som ttvättar båten så fort de kommit i hamn efter ha fått några stänk havsvatten på. Så om det är det du ska använda vattnet till kan du sluta tänka tanken. En båt blir inte förstörd av vatten.

Men om du har muskler föreslår jag en campingdusch, som med fördel kan vikas/rullas ihop vid förvaring och dessutom i te kostar mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt.

Har genom åren haft en rad olika vattentankar i olika båtar. Integraltankar av polyester, rostfria och i nuvarande båten integraltank i epoxylaminat. I förra båten flyttade jag den rostfria tanken från sin placering uppe under däcket till längst akter i det outnyttjade området över hylsan och var därvid tvungen att kap ner och minsk volymen en del. För att öka vattenmängden och den förändrade viktfördelningen puttade jag in en vattensäck på 120 liter längst fram under förpikskojen. Begränsde dock dess möglighet att fyllas till full volym med ett löstagbart skott. 

Det fanns 4 st fästöglor som jag dessutom fäste tanken med i kojbotten. 100 liter vatten har ju en viss levand vikt även om maxhastigheten på den båten är reltivt begränsad. Störst påverkan är det nog när man går i kraftig sjögång.

Köpte en sådan här säck - den trekantig. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=664&artname=

Har aldrig märkt att säcken skulle ge vattnet dålig smak. Det finns dessutom reservinnersäckar att köpa om nåt skulle hända med den befintliga. Det är ingen stor skillnad på priset på en helt ny komplett säck, men i alla fall.

Glömde tömma säcken en höst och den frös till en isklunk. Har inte märkt att säken tog någon skada.

Vilket som är bäst tycker jag vill jag låta vara osagt, men med en säck utnyttjar man utrymmet bra. En rostfri tank måste man låt specialbygga.

En sak som Davidlobster var inne på, om han hade kunnat uttrycka sig på ett begripligt sätt, är det där med att koppla spolpumpen till säcken för att kunna spola över båten med sötvatten. 

100 liter i det sammanhanget är en spott i havet. Skulle man använda det för att spola båten får man tanka ofta och då kan man ju lika gärna spola med färskvattenslangen från land. Skölja av rutorna i däckssalongen från salt brukar jag nästan alltid göra när jag fyller på färskvatten.

Det skulle i så fall va om det finns nån vän av ordning som påpekar att det är förbjudet att spola båten med färskvatten. Det finns sådana ibland i vår hamnar. Skulle det va på nån ö med begränsad färskvattentillgång är det förståligt, men inte annars.

Hur man använder båten är ju väldigt olik, men ur min synvinkel måste man spara på färskvattnet ombord. Man vet ju aldrig när man kan bunkra näst gång.

Jag hade inte tvekat om att använda en vattensäck om jag tyckt det var det optimala.

Jag skulle heller inte tveka en sekund om jag behövde såga i en ny båt eller plasta upp behövlig fäste.  Båten är väl till för att användas och den skall ju fungera.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack toaen för ditt svar/åsikter om detta ämne.

Jo jag fiskar en hel del å brukar vaska av båten ifrån makrillfjäll å dylikt med saltvatten. Men skulle vilja spola det sista med fw vid bryggan då det inte finns tillgång till fw där. Bor på en ö & måste ligga på andras bryggor en stund i så fall, har i och för sig funkat förr. Lutar mot vattensäck, skrovbottnen är ju lite v-bottnad & med fästöglor så bör ju säcken ligga ok. Jag ska kolla på båtmässan nästa vecka.

Längtar till våren som bara den!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det bara är det där sista som du vill tvätta med färskvatten så förstårjag, mmen när man är på tex Anholt ser man stora båtar (främst Bavaria) där ägarna står och tvättar av båten med färskvattnet som finns i begränsad mängd blir jag arg, likaså när folk tar duschslangen och spolar av ankaret om det finns minsta lilla fläck med dy, istället för att släpa det eller ta en svamp och skölja med havsvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...