Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
tamb

Tips förtöjning mellan boj och brygga

Rekommendera Poster

Hej,

Har ny segelbåt, 10,3 m och 4 ton. Ännu ingen båtplats men har blivit erbjuden en plats mellan brygga och boj. Bojen ligger med P-ring och läget är oftast lugnt men vid nordan lite mer utsatt. Vet inte ännu hur långt avståndet är mellan bryggan och bojen men vad tror ni är minimum för min båt för att det ska fungera?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snarare varning för att man måste vara uppmärksam på hur P-ringen används. Fel använd är det en dålig produkt, vilket gäller de flesta produkter faktiskt...

Kolla hur P-ringen ska användas och kolla att den P-ring du kan få tillgång till är anlagd på rätt vis för din båt. Om allt är ok har du en bra bra båtplats.

Lite fundersam blir man ju till att använda P-ringen till tunga båtar med tanke på att man - mellan tummen och pekfingret - ska ha en bojtyngd som i vattnet väger 1/10 av båtens vikt. Sannolikt finns iinga P-ringar som väger 500 kg på land, men P-ringen är ju också lite anorlunda tänkt. Kolla med de som säljer produkten.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok Happysix, jag slarvade i mitt svar och orkade inte öppna pdf-filen utan skrev bara ett svar som jag hoppas och tror att TS har glädje av.

Sorry!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lätt hänt, har gjort det med.

Jag hacka inte på dig,tro inte det.smileyyes

Jag inser att det är lite otydligt vad jag mena,men jag höll med,tyckte likadant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. 

Vilket avstånd tror ni är minimum mellan brygga och boj för min båt om boj-djupet är 6 m?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag läst länklen Happysix skickade...      Jag tog bar lite illa upp...wink

Så här står det, Kättingen ska vara vattendjup + 1m, allt gånger tre. I ditt fall ska alltså kättingen vara ????? ja hur djupt är det?

Det är ju minst 2 m djupt om du ska ha en segelbåt liggande där så om bojen ligger minst din båtlängd + kättingländen från bryggan kan det funka.

Bojen bör alltså - som ett överslag - ligga minst ca 20 m från bryggan nu för att det ska kunna funka. Kolla djup och kontakta någon som säljer produkten för att få ett korrekt svar.

Det där med nordan kan ju påverka. Nordan är ju ofta elak, men det behöver ju inte betyda att det blir stora vågor och då kanske det inte är så farligt i alla fall...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag läst länklen Happysix skickade...      Jag tog bar lite illa upp...wink

Så här står det, Kättingen ska vara vattendjup + 1m, allt gånger tre. I ditt fall ska alltså kättingen vara ????? ja hur djupt är det?

Det är ju minst 2 m djupt om du ska ha en segelbåt liggande där så om bojen ligger minst din båtlängd + kättingländen från bryggan kan det funka.

Bojen bör alltså - som ett överslag - ligga minst ca 20 m från bryggan nu för att det ska kunna funka. Kolla djup och kontakta någon som säljer produkten för att få ett korrekt svar.

Det där med nordan kan ju påverka. Nordan är ju ofta elak, men det behöver ju inte betyda att det blir stora vågor och då kanske det inte är så farligt i alla fall...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från vilket håll i förhållnde till båten kommer nordanvinden.

Jag har den sämsta platsen i min hamn beträffande väder och vindsynpunkt. Hamen är väl skyddad utom för ren östlig vind. Då får jag vinden rakt i aktern eller om jag vänder båten, rakt i fören, från det öppna hamninloppet. (ur seglingssynpunkt är det den bästa - det går alltid enkelt  att segla både ut och in) Även sydvästlig vind av orkanstyraka har vid ett tillfälle varit påfrestande.

Så hur båten klarar sig på platsen beror ju mycket på vilken möjlighet vind och vågor kan komma åt båten och från vilket håll.

Har du båtar på bägge sidor och ligger det tätt?

Har under större delen av mitt seglarliv legt med bojsten som akterförtöjning. En och under ett antal år två. Dessutom har jag när jag haft en bojsten alltid haft två kaktertampar för mina större båtar. Bojen vill jag alltid ha relativt nära båten och aktertamparna fäster jag alltid under bojen och jag brukar ha tamparna hängandes på en krok på bojen.  Bojen blir ju bara för att hålla upp aktertamparna så att de är åtkomliga. När jag passerar tätt intill bojen tar jag aktertaparna och lägger de färdigsplitsad öglorna tillfälligt på en knap.

Brukar i regel ha linan från bojstenen till bojen  av bommulsnylon av en kratig dimension. En klenare lina vidare in till bryggan. Brukar också ha ett antal plastdunkar med sand surrad i akterlinan på lämpliga ställen för att hålla ner linan och få en viss svikt.

P-ring har jag aldrig provat, men jag tror det hade fungerat bra i min hemmahamn. 

För mig blir det alltid överdimesionerade naturstenar.Tillgång till lämplig utrustning pga mitt yrke gör  att sten är det enklaste. Dessutom är vi stenrik här längst ut i väster (dock inte på pengar)

Metoden fungerar bra för min del. Enkelt både att lägga till och gå ut. Alla tampar avpassade med färdigsplitsade öglor bara att lägga på på kanparna. Jag är i regel ensam i båten så man måste gör så att sådana här momentfungerr smidigt

Fast det finns väl nästan lika många åsikter i fråga som det finns skribenter på MG

Bifogad bild ritade jag en gån ämnet var uppe och någon inte fattade vad jag menade. Den visar i prinvip hur mina akterfäste brukr se ut.

post-945-1394237384,2971_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt min metod är avståndet båten och bojen kanske 2 meter. Det viktiga är att ha bojstenen/p-ringen så långt ut som möjligt. Mina bojstenar brukar nästan ligga nån båtlängd från pontonbryggan på andra sidan. Det brukar ju va väldigt lite avstånd mellan pontonbryggorna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ledsen, jag missade att djupet var 6 m. Jag har missat mycket idag...

Om du följer Svnska Sjö:s rekommendation så ska kättingen vara (6+1)*3 = 21 m. Sedan har du båtlängden på 10 m och ett litet avstånd mellan boj och båt.

Du hamnar på att P-ringen sak ligga 30-35 m från brygga.

Jag tror fortfarande att det största problemet är att P-ringar inte finns för din storlek på båt...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har min motorbåt mellan boj och brygga.

Bojen ligger ganska nära en grund del av viken varför jag inte kan ha så lång kätting mellan boj och sten. Min lösning är att jag har två p-ringar á 70 kg i rad följt av en cement-klum på ca 80 kg (torr vikt). Vid rakt ostlig vind ligger det på rakt in i sidan på båten och det har blåst rejält ett antal gånger utan att det hänt annat än att ringarna tvingats ner i botten och båten kommit någon decimeter närmre bryggan.

Nu är det några år sen det hela satte sig och numer rör det sig inte.

Mest orolig i såna lägen (hård ostan) är jag för att bryggan ska ge sig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...