Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Gogy

Botten behandling

Rekommendera Poster

Hej!

Fora säsongen behandlade jag min båt botten med epoxi. Jag är skit nöjd med resultatet. Tanken va att i år lägga på lite botten färg men frågan är ska man göra det eller inte?                                                                                                                                                   Båten va förra säsongen med enbart epoxi på botten och det va inte förskräckligt mycket påväxt efter upptagning, Det var värre med havstulpaner men det var inte häller så farligt med tanke att det var ingen botten färg under. Allt gick bort med högtryckstvätt utom tulpanerna. Tänkte så att man är tvungen att bottenmåla inför varje säsong eller bättra på sina ställen (om man inte kör med fartygs färg ;-)) då kan man lika väll jobba med att ta bort tulpaner med något medel och polera botten.                                                                                         Båten är en Saga 27 så det blir inte lätt att ta upp henne för botten tvätt, men om sommar vädret inte blir som förra året (bättre inte sämre) kan det bli aktuellt med nån simtur runt båten.                                                                                                                                                    Vad tycker ni botten färg eller inte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i Sveriges avlånga land befinner du dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Taoens fråga antyder spelar det väldigt stor roll i vilket vatten båten ligger/används mest, så innan vi kan ge några råd behöver vi veta det.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, var finns du?

Allmänt kan man väl säga att om man har koll på havstulpanerna (prenumererar på havstulpanvarning) och tvättar båtbotten ett par gånger under säsongen så klara man sig ofta bra.

Om sommaren och vattnet är varmt kan man själv skrubba botten några gånger och om sommaren är kall växer det inte så mycket...

En automatisk båtbottentvätt kostar mellan 200:- kr och 600:- kr så det blir liknande pris som för bottenfärg.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu pratar du som om TS är Stockholmare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att det bara är Stockholmare som kan bada för att tvätta botten...? cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, men det är bara i Östersjön som havstulpanerna sätter sig under samma tid. Det är därför man kan få SMS när detta sker.

På Västkusten sätters sig havstulpanerna under en längre tid och vid flera tillfällen.

Dessutom är det väl ingen som vill bada i Stockholms skärgård eller östersjön överhuvud taget!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry!

Viste att jag glömde något viktigt, men ni har ju gissat rätt redan så  jag

kan bara bekräfta detta, är från södra Sthlm och båten har hemmahamn

på Gålö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Havstulpanvarningen finns från Umeå till Trelleborg. Här finns ca 80% av alla Sveriges fritidsbåtar, insjöbåtar borträknade,

Chansen (eller om du hellre ser det som en risk) är rätt stor att TS återfinns bland de som har tillgång till havstulpanvarning (vi stockholmare alltså wink).

Mackey

PS Inte så OT, jag fick i alla fall med info om var havstulpanvarning finns tillgänglig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, då fick jag lära mig något nytt. Trodde tulpanerna var lika schemalagda överallt.

Jag badar gärna och ofta i Stockholms skärgård. Vi kan ju ha riktigt varmt vatten ibland också vilket är underbart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I så fall behöver du inte lägga på någon bottenfärg. Du har en båtbottentvätt i Nynäs och skaffar du dig en våtdräkt så är det inga problem att tvätta botten själv när båten ligger i sjön, även om det inte är 25° C i vattnet! yes

Du sparar pengar, arbetsinsats, miljö och får lite motion på köpet! laugh

Mvh

Fred

Edit:

Glömde poängtera vikten av det Mackey skriver, anmäl dig till tulpanvarningen så vet du när det är dags att skrubba botten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

En kompis epoxybehandlade samtidigt som jag. Han lät bli att bottenmåla, medan jag la på vc17. Mitt mälarsnor lossnade lätt med högtryck, medan hans lossnade lätt efter att ha sprayat fälgtvätt. Han kommer fortsätta utan bottenfärg, så vi är bägge nöjda med våra val. Det är eegentligen inte något rigtigt svar på din fråga, men liten indikation på vad man kan vänta med de olika valen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo då det är svar som jag ville höra. Jag är nästan hundra nu att det inte bli någon bötten färg. Tack till alla och speciellt  till Beeblebronx då jag  tänkte göra något i den stylen som hans kolega gjort.

Stor tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar om båtbottentvättarna klarar en Saga 27 då dom har en botten som är kraftigt konkav på varje sida om kölen ?

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att det är skillnad på mälarslem och havstulpaner. Eftersom du ligger i Östersjön så kommer du få havstulpaner om du kör utan bottenfärg och inte tvättar botten när de settlar.

Fälgtvätt/oxalsyra biter inte på havstulpaner har jag för mig.  Själv har jag bara testat Rönnqvists båtbottentvättmedel och det tar inga tulpaner men är magiskt på slemmet!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Fred för för mer input.

I mitt första inlägg skrev jag att jag fick en del havstulpaner föra säsongen och det va just de som jag började fundera att botten måla igen.

Om fälgtvätt har inte verkan på tulpaner vad är som bra?

Jag vet att Sea Sea säljer någon medel som man sprayar på men finns det flera varianter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tvättar ordentligt så kommer du inte behöva något medel för att få bort tulpaner eftersom det inte kommer finnas några! cheeky

Nåja, några få tulpaner kommer sätta sig, det är omöjligt att tvätta 100 % av botten, men de är ju enkla att skrapa bort manuellt med en kniv eller skrapa.

Första säsongen med vår båt hade jag endast epoxi på akterspegeln. Jag hoppade i vattnet med en disksvamp efter att jag fått tulpanvarnings-smset och skrubbade akterspegel, trimplan och drev så gott jag kunde (det var lite kallt i vattnet). Vid upptagning var det väldigt tydligt var jag kommit åt och var det varit trångt. Enda stället det fanns några tulpaner var inne i skölden och på några andra ställen. Resten var helt fritt från tulpaner!

Detta övertygade mig om att inte måla på någon bottenfärg nu när hela botten är epoxibehandlad.

(Jag har båten långt in i Stockholms Skärgård.)

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag kör omålat och ligger med båten i Värtan i Sthlm. Båtbottentvätt fungerar suveränt på min DC, förra året missade jag dock settlingsperioden för tulpanerna så jag fick lite snäckor. Fick tips av en sjöbjörn på en marina att pensla lite saltsyra på snäckorna med vanlig målarpensel och sedan spola rent med vatten, rikligt med vatten. Saltsyran är frätande som f-n och tulpanerna har inte en chans, inte gelcoaten heller så det gäller att ha koll och spola rent.

Summa summarum, kör båtbottentvätt och får du några få snäckor så fixar du det enkelt med saltsyra, pensel, is-skrapa och rikligt med vatten.

//C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På västkusten har vi många arter av de hårda havstulpanerna. De olika arterna sätter sig vid olika tillfällen. Finns visst 7-8 olika arter som sätter sig under andra hälften? av sommaren.

Köpte en båt och seglade hem till Göteborg från Vänern och den var vårrustad och klar. Med vänerfärg!

Gissa vilket jobb jag hade på hösten. Högtryckstvätten tog bara en del och hela botten fick skrapas. Det luktade slakteriavfall av de hemska djuren som fick vad de tålde.  Vanliga skrapor tappar skärpan efter några drag. Jag slipade med vinkelslipen skrapa av änden på en metallfil. 20 mm bred skarpslipat kolstål och 10 kvm båtbotten. Huga vilket arbete.

Läste en ertikel när letade bild på en kraftigt beväxt båtbotten. Hittade det här:

http://www.science.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/fargen-som-far-havstulpaner-att-slappa.cid1040223

om länken funkar

Nån som sett resultat av forskningen i form av burk i butik?

Göteborgs Universitet har forskat och hittat nåt som kallas makrocykliska laktoner som havstulpisarna inte gillar och gjort prov på västkusten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skrev till professorn (tydligen) och frågade om det var några färgburkar på gång och fick ett trevligt utförligt svar efter ett par timmar. Men som jag misstänkte är det substanser som ska godkännas och att en burk på färghyllorna kan dröja några år.

Men det verkar lovande med forskningen. En målning ska räcka i fyra år!

Jag utlovade fri västkustsk provyta på forgussen och professorn hoppades få återkomma. Tror jag de.

Vad sägs om att professorn läser ett brev från en fattig båtplebej och ägnar en halvtimme primetime till att svara på trevligaste svenska.

Ja jag säger då det, än är icke undrens tid förbi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om färgen håller vad den lovar så skulle till och med jag kunna tänka mig att använda den! Hoppas bara inte det är en ny Neptun Formula som får beslutsfattarna att förbjuda all annan färg och sedan visar sig inte fungera trots allt.

Om den fungerar (och får ett vettigt pris) så är det några stycken stackare som investerat i båtbottentvättanläggningar som nog blir lite ledsna...indecision

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...