Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Storandreas

Snälla HJÄLP!!! Johnson 50hk 1992

Rekommendera Poster

Skulle vara fantastiskt om man kunde få lite tips här!!!!!

Har en Johnson 50 hk 2-t  från 1992. Vro:n är bortkopplad. Motorn är svårstartad.....man får mala en stund när den är kall. Sedan när den har hoppat igång, så får man nästan kasta i ganska hög gas för att den inte ska dö, när man ska puttra utåt.

När man sen ska starta motorn när den är varm, så är det nästan lögn att få liv i den. Lättare går det då om man tiltar upp den en aning?????????????? Lite krångligt att behöva hålla på så, speciellt om det är kraftig sjö o ska iväg lite snabbt från klippo o dylikt :(

Tycker sedan att båten skulle gå mycket bättre med motorn som sitter på. Har en Ryds 440 gt, och dom är reggade för 40hk. Med min 50hk kommer jag upp i runt 23-25 knop????

Vore jätteglad om någon mer kunnig kunde ge mig lite tips, så man visste vart man skulle börja............................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror att du har dålig komp i cylindrarna ,har du dålig komp så märks de direkt med dålig lågfarts egenskaper å svärstartad.tiltar du upp motorn så blir de mindre mottryck i avgasröret å därmed lite lättare att starta om du har dälig komp skär skador i cylindrarna.motorn kanske har haft en defekt vro pump mont

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem som dig och när jag kompmätte motorn så var värdena inte särskilt bra, skruvade isär skiten och då hade det rostat sönder inne bland cylindrarna...Så föregående ägare kan inte ha varit särskilt varsam med motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer.....tog bort Vro-pumpen pga att den gav mer olja än bensin....så blandar bränsle o olja själv nu.

Vad gör man åt dålig komp i motorn???

Tusen tack för svaren!!!!!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ok........har du en aning om vad det skulle kosta på ett ungefär??

Är det krångligt att göra själv, om man är någorlunda van vid att skruva?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nja borrningen får du allt lämna bort pris ca10001200:- sedan kolvar å packningar4000-5000:-är du en van skruvare kan du nog klarat själv,annars 11000-12000:- på verkstad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj då! Ja....det är väl ungefär lika mycket som motorn är värd då kanske....

Hur går det till när man kompmäter motorn????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...