Jaco 0 Postad 25 Januari , 2013 Hej, Vi har en sönder mastfot i vår Albin Accent som gick sönder troligtvis vid avmastning. Det handlar om en av kanterna i delen som sitter i själva masten (hona) som kopplas till delen i däcket. Jag är ute efter den delen för att byta. Är det någon som vet var någonstans man kan hitta sådana reservdelar? Tack på förhand Jacobo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 492 Postad 25 Januari , 2013 Jag skulle inte bli förvånad om riggverkstäder har en (eller kan få fram en) sådan att sälja till dig. Ett alternativ är att kolla med företag som säljer begagnade båtdelar från skrotade båtar, ex.vis http://www.tackel-skeppshandel.nu/ Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martinbz 0 Postad 27 Januari , 2013 Slå en signal till Albinhallen, dem kan säkert hjälpa dig http://www.albinhallen.com/index.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 28 Januari , 2013 Hej Jacobo går foten ej o lossa tex borra bort poppnitarna, så att du kan lämna den till ngn som svetar Aluminium. Kolla på eniro i närheten av den trakt där du bor, gissar det är enklast o troligtvis billigaste alternativet, du har ju förmodligen gissar jag minst ca2mån till sjösättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 28 Januari , 2013 Svetsa hmmm! undrar om det inte är gjuten aluminium, det kan vara svårt/omöjligt att svetsa. Har du bild på mastfotsbeslaget, vilket mastfabrikat är det, är det en Svensk mast tex Selden eller Benns borde det gå att få tag i ett nytt beslag. Tex Benns i Orminge kan säkert hjälpa dig Om du skall borra bort beslaget från masten, se till att ha bra borrar. Det är antingen monellnit eller rostfrii stålnit och båda är svårborrat med vanlig snabbstålsborr. Köp korsspetsslipade borr så att du kan borra mitt i nitskallen (om det är tät nit). Är det nit med hål så kan man slipa till spetsen på borren så den blir cylindrisk så den centrerar i mitten av hålet. Det viktiga är att, du inte skadar mast-röret så att hålen råkar blir ovala eller skadade. Ofta bäst att borra samma dimension som nitlivet inn en bit i skallen och sedan ta baksidan av en annan borr i samma dimension och bryta bort skallen. När du sedan skall dra i nya nit behöver du låna en rejäl nittång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 28 Januari , 2013 Bifogar här en bild hur det ser ut på min Omega 28, som har en Seldenmast. Ser det ut på liknande sätt på en Accent, vilken delär det som gått sönder? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jaco 0 Postad 10 April , 2013 Hej allihopa! Först tack alla för era tips. Och jag som tänkte att jag skulle få ett mejl som flaggade när någon skulle svara... Jag har inte gjort så mycket sedan jag skrev frågan men det är dags att sätta igång med förberedelserna innan sjösättningen. Kommer att börja med att kontakta de ställen ni skrev om. Sedan hoppas jag det blir inte så mycket strul med att få delen bort från masten. Det är nämligen så att jag tappade den biten som gick sönder och kan inte svetsa den igen. Så jag ska försöka hitta en hel ny del. Tack så mycket igen för hjälpen och bra vind till alla denna sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 11 April , 2013 Vet inte hur din mastfot ser ut. Jag har fot liggande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser