Figo 31 Postad 25 Januari , 2013 Hej! Funderar på att byta ut min VP 5.7GL från 97 till en ny(are) maskin. Budgeten ligger på ca 70-80 000. Tänker bekosta bytet i stort sett med inbyte av min nuvarande maskin. Jag vill behålla mitt fungerande SX drev och helst inte göra några ombyggnationer i motorrummet. Därför tittar jag på 5.7 VP alternativ. Två spår tittar jag då på. begagnat - kan då få en maskin med insprutning från mitten av 2000 talet med en 200-300 timmar på mätaren. Ny maskin - exempelvis finns en 5.7 Vortec på blocket. Replacementmotor, men vad jag förstår, ej ronoverade saker utan nya. VP reservdelar ska sedan funka på en sådan vad jag förtår. Hjälp mig med argument för och emot! mvh L-G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 26 Januari , 2013 Hej..bara en spontan undran , varför vill du byta , och/eller vad vill du uppnå med bytet ? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 26 Januari , 2013 Två skäl till varför jag funderar på att byta: - Förra säsongen hade jag en del strul (läck kylvatten och olja) som iofs är åtgärdade men jag känner mig inte hundra säker med motorn. - VP 5,7 GL versionen har bara 220 hk vilket är i klenaste laget på min båt. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 26 Januari , 2013 Ok..jag är med på noterna ! Sikta på mest HP , skulle vara mitt val . Vaför ...jo , på min SR 24ft jag hade uppdaterades motorn till lite mer HP ..och det gjorde stor skillnad . Så ..siktet in bara på HP :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 29 Januari , 2013 hej! Nån av er som har erfarenhet av VP Vortech maskiner? De ligger ju bra till i nypris jämfört med en vanlig VP maskin. Dessutom levererar de ju hyffsat med hk jämfört med äldre förgasarmaskiner. Eny VP 5.7 vortech på 315 hk känns ju som ett bättre alternativ än en beganad insprutnings maskin. Så tacksam för alla synpunkter på vortechmotorer. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 29 Januari , 2013 Du kan kolla med dom här firmorna . // Torgny http://www.usaonline.se/ http://www.ancoramarin.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 29 Januari , 2013 Du jämför päron och äpplen. 315 vevaxelhästar som uppges i de flesta anonser för utbytesmotorer motsvarar ungefär 285-295 propelleraxelhästar som är det som redovisas för VP maskiner av nyare modell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 29 Januari , 2013 Hej! Nja nu var det mest erfarenheter jag var ute efter. Vet också att det är 315hk på veven det handlar om men ca 290 på propellern är bättre än de 220hk jag har idag. Trots allt får jag en ny motor (vortech) til samma pris som en 5-7 år gammal begagnad motor med ca 2-300 timmar. Vad finns det för för resp nackdelar med en vortechmotor isf? //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 2 Februari , 2013 Hmm... alla nyare vp V6 och V8 motorer är väl byggda runt Vortec block.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle74 0 Postad 4 Februari , 2013 Hej LG, jag har en AQ271 som oxå läcker olja och dessutom samlas det vatten i kölsvinet. Vet dock inte var vattnet eller oljan kommer ifrån. Var hade du dina läckor som du åtgärdade? Ska ta en ordentlig titt tillvåren vart det kommer ifrån så lite tips är alltid välkommet. /Fredrik Ps. Drömmer oxå om ett motorbyte, en ny ersättningsmotor (komplett med förgasare) skulle jag nog satsa på i så fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 4 Februari , 2013 Vortec är en benämning på nyare toppars förbränningsrum. Skall ge både högre effekt och effektivare förbränning enligt en artikel jag hittade så ska ett byte från en äldre topp till en Vortec kunna ge ca 35-40hk utan andra förändringar bortsett från ett nytt insug (pga av annat bultmönster). Låter lite för bra för att vara sant men något ligger det väl i det. Byggde själv en 350 med vortec toppar 2004 utan att märka av någon märkbar effektökning jämfört med de 260 hk den gamla motorn gav. kan mkt väl bero på kompression, val av kamaxel eller förgasarbestyckning att det inte hände nåt. Min uppfattning är att det är först då att motorn förses med insprutning (MPI) som det händer något påtagligt med både effekt, körbarhet och ekonomi. Har kört en säsong med en 5.0 l MPI motor på 235hk (propaxelhk), var lika snabb som med 260 hk motorn men drog ca 2dl mindre per dm; 1.35 mot 1.55 l/dm. Oljeläckage får man oftast i fram eller bakkant av motorn, vid tätningarna mot vevaxeln, även ventilkåpor och fram och akterkant av insuget kan läcka vid tätning mot blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 5 Februari , 2013 Hej LG Är du duktig på skruva ? Kan det vara värt att köpa en maskin i USA är ganska biliga där över . Får mycke motor för din budget. När det blir dags för en annan att byta blir det nog att ta hem själv. Har 2 motorer får 2 till priset av 1 om jämför med svergie. kolla på den här hemsidan. // Torgny http://www.rapidomarine.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 5 Februari , 2013 hej alla och tack för era inputs. Är egentligen inte klokare men har fått mer argumnet för och emot. Lutar nog ändå åt att jag, om jag ska byta, väntar till jag hittar en insprutningsmotor till rätt pris och som känns bra. Om inte annat för att det i ett senrae läge är ett bra försäjlningsargument. har också fått varningar för att de alltför billiga utbutesmotorerna, om än nya, kan ha en lägre kvalitet. Bl.a. beroende på varifrån dessa kommer. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 5 Februari , 2013 Oljeläckaget var främre vevaxeltätningen samt i nederkant på kåpan över densamma. Tog loss kåpan bytte vevaxeltätning och tätade läckaget (stilla dropp) i nederkant på kåpan. Den har inte läckt något efter det och inte sjunkit något på stickan under på tre månaders användning. Det hela gick att göra i min båt med motorn kvar i . Kylvatten läckagen var tre stycken (!!) under året. Först så var det läckage mellan knä och limpa på babord sida. Märktes inte förrän motorn blev varm och belastades. Tog loss limpa och knä och insåg att kylkanalerna var i det närmaste igensatta. Bytte till barr marine limpor och knän på båda sidor. Någon vecka senare belv det spricka i kylarslangen mellan vattenpumpen (motorns) och termostathuset. Fyllde på hyfsat med vatten i motorrummet när motorn gick. lagade provisorisk med silvertejp ute vid en ö. Bytte sedan till en ny. Silvertejepen höll faktiskt 30 Nm Slutligen så gick sjövattenpumpen sönder i sitt fäste så den gick inte att spänna upp mot remmen. Bytte till en ny orginal (den som satt i var en hybrid av två olika modeller). Så nu är förhoppningsvis det som kan krångla vad gäller kylvatten fixat..... Hoppas jag. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser