ufuf 0 Postad 25 Januari , 2013 Hallå! håller på att skjustera ankringsutrustningen inför kommande säsong. har lite funderingar på hur djup man brukar ankra i svenska gästhamnar? Längtar tills båtsäsongen då man får sätta igång grillen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Januari , 2013 Det beror ju på hur djup hamnen är. Det var oerhört länge sen jag ankrade i en gästhamn. Många ha ju nån form av fasta akterförtöjningar, Y-bommar eller att man ligger långsides. Vad har du för båt? Var i Sveriges avlånga land befinner du dig? Gästhamnsguiden, de olika hanböcker som beskriver kustavsnitt tex boken Skanör-Strömstad och Fliken Gästhamnar här på MG har ju de flesta uppgifter på hamnar. En hamnbeskrivning slumpmässigt utvald http://www.maringuiden.se/gasthamnar/;hamn=375 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 76 Postad 25 Januari , 2013 Håller med, du måste ge oss mer kött på benen och berätta vad du menar med justera ankringsutrustningen. Kanske också förtydliga vad du avser med gästhamn. Speciellt i gästhamnar, om det är en sådan där ankare krävs, kan det vara knepigt att använda gamla grundregeln som att man ska lägga ut ankarlina 3 ggr djupet, det finns oftast inte plats för så mycket. Men sådant kan ibland kompenseras av kätting eller ett bra ankare eller en kombination av bägge, samt att man kan hoppas att hamnens skyddade läge tillåter kortare lina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Januari , 2013 Sist du frågade på MG så var du ett utvecklingsföretag som undrade om vi var intresserade av ankarbojar, nu vet du inte ens hur man ankrar, Trollvarning..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Januari , 2013 Där ser man. Jag som tyckte lite synd om killen som uttryckte sig så förvirrad och dessutom stavade betydligt sämmre än vad jag gör. Borde ha låtit tråden sjunka till MG-botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 25 Januari , 2013 Det kanske är för att personen i fråga har funnit lösningen på den produktsom förra tråden handlade om, om vill göra sista justeringen innan den är helt klar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 Januari , 2013 Gå till biblioteket och låna en handbok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 26 Januari , 2013 De gånger jag lägger ankar är jag väldigt angelägen om att jag når botten, så det tycker jag är ett lagom djup. i gästhamnar får jag sällan ankra, men stressar jag upp mig kan jag säkert få en äcklig mooringlina i propellern. Den sitter på ca 70 cm djup. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser