Gå till innehåll
onsdag 09 april 2025
forgus31

Varning för issprängning

Rekommendera Poster

Jag såg en båt som sjunkit i hamnen. Blir ett elände att ta upp den till våren. Kanske en sån här detalj som är anledningen:

Det tål att varnas för eländes elände när nåt börjar läcka i båtar i isen.

Det är t.ex inte alla som vet hur en Sumlog är konstruerad. En produkt från sextiotalet. Man kanske tror att den har en tätning som håller vattnet ute som de i denna tråd känner till. Skulle vara på sin plats med information i hamnar till de som ska vinterlägga sina båtar i sjön att se upp med Sumloggen m.fl. risker när isen spränger. Ploppar slangen av - det kan gå stegvis per frysning - så rinner vattnet in. 

Fryser slangen och hasar ut en mm är det inte troligt att den går tillbaka en mm när det tinar. Den kraften saknas.

Samma med bottengenomföringar förstås men de är mer kända risker. Att sprängkraften är oändligt stor tänker man inte alltid på. Slangen kan dock expandera men blir mindre benägen i  fruset tillstånd möjligen. Inte säkert att dubbla klämmor håller emot. Automatisk länspump och täta besök. När det börjar tina och läcka i en genomföring får man hoppas även pumpen tinat.

Lita aldrig på brygg-el. Jordfelsbrytaren löser ut som lättast då elen behövs som bäst, dvs när länspumpar ger jordström. Länspumpen ska sitta på batterierna i båten och batterierna underhållsladdas med solcell eller täta besök.

Notera telefonnummer väl synligt på båten så finns stor chans att nån ringer innan båten sjunkit helt

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker du på segelbåten på N-bryggan är det en Storfidra och den sjönk redan tidigt i oktober innan den första isen hade lagt sig. Troligen något annat än frostsprängning, men den båten har legat i under flera vintrar tidigare. Så någon genomföring kan det ändå vara som har korroderat sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett skäl till att ha båten uppe på vinternsmiley, även om vissa låter de ligga i tex toaen här. Men å andra sidan kanske han är väl förderedd/ har varit med i m ånga år och vet hur det ligger till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isens sprängkraft är stor om den inte kan expandera. Normalt så fryser båten innifrån och ut. Således fryser vattnet i sumloggslangen, sett från instrumentet, uppifrån och neråt.  Någon innestägning av fryskraften föreligger ej.  Därför flyter min båt fortfarande efter 15 år i sjön året runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det beror nog snrast på en viss lätja wink och sen är det gott för en gammal stöpplebent gubbe  som envisa med att ta en sväng till båten var och var annan dag, att slippa klätra på stegar.

Det gäller ju att välja rätt hamnplats. Sjunker vattnet 40 cm under medelvatten på Smögen, så står kölen på en sten. http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/havsobservationer/havsvst_tab.htm När jag var nere vid båten en sväng idag vid elvatiden var det ganska lågt. Ca 30 under medelvatten.

Så skulle tex en bottengenomföring gå, så sjunker den inte så djupt. Fast blir det exeptionellt högvatten så kommer ju vattnet att stå en bit över durkarna och hela motorn under vatten. sad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ligger man i hasselösund så är det nog lite värre, för att inte nämna om man ligger långt ute på flytbryggorna. Fast där kanske båten fångas upp av alla kablar/virar/kättingar 5 m under vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längst ut på pontonbryggorna i Hasselösund är det 10 - 15 meter djupt. På min ordinarie plats ca 4 meter. Dessutom når en vanlig mobilkran inte dit om det skulle gå åt skogen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytbryggorna menar du? På ekolodet i segelbåten har det stått 18~20m, ochbbojarna sitter ihop på max 5m djup, annars skulle man kunna dra in se längre än vad man kan i nuläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo N-bryggan är det nog. Ser förbaskat jobbigt ut att ha det som första jobbet på båten på vårkanten. Iofs lite luftsäcksproblematik, maxisäckar och tryckluftskompressor. Kul i tanken men kallt som fanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är denna på N-bryggan ni skriver om, eller.....?

post-10004827-1394237384,7501_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den båten blir lätt att bärga, nu när man har en arbetsplattform runt båten. bara att såga upp lagom stort hål. Raska på innan isen/plattformen töar bort. Men det går bra att vänta till sommaren oxå, se bild.

post-571-1394237384,7979_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska ha båten liggandes i året runt så måste man naturligtvis se till att man har rätt grejer och att man ser till båten då och då. Men det måste man ju om båten står på land också. Enligt försäkringsbolaget så är det farligaste under vintern när det lägger sig mycket snö som tynger ner båten så att bordsgenomföringar som normalt är ovan vatten ytanhamna under.

post-43065-1394237384,8416_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha-ha!

 

Frågan blir väl om det kan bli kreditering om man tar över ägarskapet på den. Men som sagts skulle några åtgärder ha tagits medan isen bar. Dock ingen fara.

 

Funderade lite på detta med lyftsäckar. Skulle överbyggnaden palla för några tusen kilo?. Man kan då utan för mycket dykövningar peta in ett gäng lyftsäckar i kajutan och låta kompressorn fylla på lyftkraften. Jag tänker mig så pass att den kan släpas iväg till kranen. Med lyftkraften så högt borde den gå upprätt. Annars förstås lyftsäckar på var sida. Eller både och.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ute i hamnen idag och fick ett infall att kolla den om sjunkna båten bärgats.

Och sorgligt men sant så ligger den på botten fortfarande.

Se bild på min site.

http://lmgb.site24.se/blogg/?p=763

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...