Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Leedmann

Racerbåt - polisens nya vapen

Rekommendera Poster

Synd bara att den inte visas på båtmässan i Göteborg! :-( :mad:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl kustbevakningen som kommer att använda båten inte polisen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS

Det e vell en Norsk gammal balja dom åker runt i!? E det inte en offshore nån ting den heter? Byggdes nån gång på 80 talet, undrar om dom har CE-märkt den? :lol: :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tall om det, kustbevakningen har ingen moral. Dom kör runt på en enorm båt som drar upp mer sjö än en färja, och dom kör med den överallt! Ne det här bättre dom har lite mindre båtar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I karlskrona där jag bor har kustbevakningen en liten Flipper med en 200Hk på. Den är snabb och drar inte upp stor sjö. Desstobättre har vi ingen sjöpolis. Man kanske ska ta å byta inricktning å skola sig till sjöpolis. Ja vill köra den båten :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viking offshore heter båten, tror jag, eller????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det va rätt skoj för ett par år sedan när vi hade vart nere i smögen och var på väg hem till hamburgö igen. vi hade haft kbvs cobra bakom oss hela vägen och när vi började komma in i kanalen om man säger så, så låg dom fortfarande bakom och när vi kom en bit framöver så mötte vi en daycruiser på 7 meter eller vad den var. och där kan man dra på lite grann och det gjorde han. det är visserligen 5 knop på stället men som sagt det brukar gå :-) han drog på och det tog inte lång stund innan cobran la sig tvärs över i kanalen med blåljuset på. cobran hade nämligen legat ganska skymd bakom oss eftersom vi är tämligen stora. det är lite skoj att se sådant. även om det inte är skoj för han men han har ändå gjort fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller som den ögontjänaren till skeppare på den stora skärgårdsbåten vi blev omkörda av i Albrektsunds kanal norrut i somras. Stor helvetes båt som säkert ångade på i drygt 10 knop med enorma svallvågor i denna MYCKET trånga passage. När vi kom ur kanalen efter att ha hållit i oss en stund i rullandet efter hans svallvågot fick vi se framför oss hur han nästan tvärnitade när han fick syn på kbv som låg på lur vid Klåverön. För övrigt har jag bara gott att säga om kbv:s uppträdande till sjöss. Har flera gånger sett hur de när de drar på i hög fart, verkligen anstränger sig att göra extra svängar för att undvika att komma för nära andra båtar. Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dom om någon vet väl hur man skall uppföra sig på sjön :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ole-Jacob Martinsen

Båten er nok en Cobra 38. Viking Offshore ligner litt (39 plattform), men denne er nok vesentlig raskere enn Cobraen. Les mer om Viking Offshore på: http://www.viking-baat.com Vikingen er steppet i skroget 2 steder, og har fartspotensiale opp mot 100 knots..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ole-Jacob Martinsen

Norsk gammal balja eller inte?? Legger ved et bilde... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du din landkrabba! Så här ligger det till Kapten_ Krok: Ju fler inlägg man skriver desto högre stiger man i graderna. Detta är ingenting som man väljer själv utan sker automatiskt. Exakt hur det går till kan nog bara personalen på Maringuiden förklara, men efter X antal inlägg stiger man ett snäpp i graderna. Till slut.....när man har uppnått den allra högsta graden blir man faktiskt stadsminister! Dessutom får man en styrpulpetbåt från Maringuiden som en slags belöning för lång och trogen tjänst! (Jag tror det i alla fall!) Detär därför som jag gör så många inlägg! Jag kan ingenting om båtar, har ingen båt, och har aldrig haft någon.....men skriver gör jag ändå! :-D Det hela med de olika gradbeteckningarna är bara som en kul grej och har alltså ingenting med fantasi att göra. Minns förresten inte var man kan se gradbeteckningarna? Är det någon som har länk-adressen? Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jimmy_lars

Det var det jag misstänkte Roddarn, men det är lugnt jag skriver också för den där rackarns styrpulpetens skull.. Lär ju ha nåt som jolle i sommar :-tackar Du har legat i och dragit ifrån på senare dagar Roddarn, lär nog skärpa till mej och försöka hänga på. :mad:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-nojd Roddarn siktar på att uppnå statsministergrad. Jag tror att han blir Havsgud, minst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara jag inte blir sjöjungfru, för då blir jag fruktansvärt besviken!! :mad:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ole-Jacob Martinsen

Tenkte bare henge på et par bilder til. Viking har nemlig også blitt levert som yrkesbåter selv om båten i den første tråden var en Cobra.. Dette er Viking Conquest (42) i HT version. Den er konstruert i lengde:bredde forhold 4:1 med et fartspotensiale over 60 knop.

post-0-1394234344,5624_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det HÄR lär vara vad Polisen funderar på att köpa in efter alla besparingskrav.

post-4625-1394234404,8164_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sköööön bild. Passa er fartsyndare!!! Här skjuter vi INTE med laser för att ta er som kör för fort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De e en Cobra 38, vi på Bästkusten e vana vid den här synen sen länge, nog gör dom nytta men frågan är om dom gör tillräcklig nytta med sina 2 bigblockare som säkert suger i sig en jeepdunk distansen på fulla spjäll!? Det sägs att KBV har köpt formarna och nu när Bästkusten fick en ny förra sommaren så får Sth sin första i år, arve gods kanske ? :-) Ni ska se när dom kör laser skytte syd o nord om Gullholmen samtidigt mitt i juli då e d rena Texas :-( men kan va rätt kul att se på om man hinner blixt förtöja med pulsen i 200..... /Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mikael

i öregrund har om en smuggler men jätte snurra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är ju en cobnra 38 den vistades ju på älvsjömässan den ska gå i ca 60 knop ja fick se den på en rundbanetävling i grisslinge. det är väl ändå inte polisen som har den de e ju kustbevakningen och ja förstår inte varför dom skaffade cobra 38 som du säjer är en racer båt dom hade ju flying flipper men 2x 225 hk yamaha och den går ju lätt i 60 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är väl en smuggler 28 om jag inte minns fel med dubbla 225hk suzuki

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det er en Cobra38 og ikke noe Viking, Viking er en helt annen båt

Cobra 38 går også under navnene Cobra 35  dette uten badeplattform / Cobra 37 dette er en type med vanlige badeplattform. / Cobra 38 har orginalt en badeplattform som er en forlenget intregert bakdel på skroget.

Har en slik selv og kjenner noe av historien. Det er produsert ca 150 til160 stykker av de, før formen ble solgt til Kustbevakningen  i 2002.

Det er en fantastisk båt. synd det ikke blir flere på det sivile markedet.

post-10004594-1394235562,1186_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...